رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه از افزایش ۳۰ درصدی مراجعه مردم به مراکز درمانی شهرستان همزمان با شیوع کرونا در کشور خبر داد و گفت: اضطراب و ترس از بیماری کرونا موجب مراجعه مردم به مراکز درمانی شده که در بیشتر موارد افراد حتی بیماری و موردی خاصی هم ندارند.
به گزارش جارچی اخبار، اصغر تنومند روز پنج‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی می توانند با اطلاع رسانیف دلهره و اضطراب مردم را کاهش دهند.
وی گفت: برخی مسایل موجب تشدید شایعات در خصوص بیماری کرونا شده است که ورود اصحاب رسانه به این موضوع و ذکر واقعیت ها در کنترل فشار روانی موجود در جامعه تاثیرگذار است.
تنومند اضافه کرد: متاسفانه معدود افرادی در جامعه علاقه مند به درج اخبار منفی و غیر موثق در فضای مجازی دارند که در این میان اصحاب رسانه می توانند نقش موثری را برای عبور از این شرایط بحرانی و مقابله با درج اخبار غیر معتبر ایفا کنند.
وی ادامه داد: کاهش شایعات، اضطراب و استرس در جامعه، رعایت بهداشت عمومی و فردی، اجتناب از حضور در تجمعات و عدم خرید تجهیزات پزشکی که ضروری نیست مواردی هستند که اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی می توانند در موضوع پیشگیری از کرونا با مجموعه بهداشت و درمان همکاری کنند.
رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی از کرونا در مراغه مشاهده نشده است و کارکنان این مجموعه اقدامات و امکانات لازم را لحظه به لحظه فراهم و آماده کرده اند.
تنومند اضافه کرد: انتشار هرگونه اخبار، عکس و صوت از طرف هرکسی خارج از حوزه روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه مورد تایید نیست.
وی افزود: نباید از تصاویر افرادی که در حال خدمت رسانی با لباس، پوشش و شکل خاصی در مراکز درمانی هستند و در فضای مجازی پخش شده است نگران باشیم چراکه این پوشش خاص صرفا نشان دهنده آمادگی است.
تنومند گفت: در حال حاضر آمبولانس هایی جدا از آمبولانس های معمولی در راستای خدمت رسانی آماده شده است که این موضوع نقطه مثبت است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی با تاکید بر اینکه، هر گونه اختلال در انگیزه کادر بهداشت و درمان مورد تایید این مجموعه نمی باشد، خاطرنشان کرد: نقش رسانه ای و انسانی در این شرایط حساس کاملا موثر است و مردم اطمینان داشته باشند که نخستین لحظه ای که خبر قابل ذکر و انتشار موجود باشد، با هماهنگی های لازم منتشر خواهد شد.
وی گفت: در مراغه تدابیری در خصوص لوازم شوینده و ضدعفونی کننده با همکاری فرمانداری انجام شده و در حد نیاز در حال پخش است.
کرونا، ویروسی شایع است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.