تیم فوتبال تراکتور تبریز با وجود هزینه‌های هنگفت و استخدام بازیکنان اسم و رسم‌دار، به دلیل کسب نتایج ضعیف در مقابل تیم ها ته جدولی، تبدیل به تیمی بی‌انگیزه و بی‌خطر برای تیم‌های باانگیزه لیگ برتر شده و به فرصت‌سوزی عادت کرده است.
این تیم که در ابتدای فصل با سر و صدای زیاد سکان هدایت فنی خود را به مصطفی دنیزلی چهره مشهور فوتبال ترکیه سپرد، خیلی زود با کسب چند باخت با این سرمربی قطع همکاری کرد تا در اقدامی غیرحرفه ای مربی ماشین سازی را که در کادرفنی خطیبی نتایج درخشان و خیره کننده را کسب می کرد، ابتدا به عنوان مربی و سپس با کسب چند برد پیاپی و خروج تدریجی تیم از بحران به عنوان سرمربی انتخاب کند که این اقدام علاوه بر اینکه آسیب جدی به تیم سبز تبریز وارد کرد، تاکنون نیز برای تراکتور بزرگ عایدی چندانی نداشته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، ساکت الهامی هر چند نهایت تلاش خود را برای موفقیت تراکتور انجام می دهد اما به دلیل کم تجربگی در قامت یک سرمربی لیگ برتری که داعیه قهرمانی دارد، نمی تواند و نخواهد توانست این تیم پرهوادار را به سر منزل مقصود برساند، چون ایده ها و انتظارات هواداران میلیونی تراکتور به هیچ عنوان با توانمندی های این مربی مطابقت و سنخیت ندارد.
نگاهی گذرا به نتایج تراکتور از ابتدای فصل تاکنون به وضوح نشان می دهد که در مقابل تیم هایی که داعیه قهرمانی و کسب سهیمه داشته و البته تیم هایی که خطر سقوط را احساس می کنند، دچار مشکل بوده و نمی تواند در برابر انگیزه چنین تیم هایی مقاومت کند.
باخت به تیم های پرسپولیس، سپاهان، استقلال که مدعی قهرمانی هستند، نفت آبادان، ماشین سازی و پارس جنوبی جم که تیم های جوان و با انگیزه دور رفت و در خطر سقوط بوده و هستند و نیز توقف مقابل تیم های شاهین بوشهر و گل گهر سیرجان که از همان ابتدای فصل خطر سقوط به طور جدی آنها را تهدید می کند، نشانه های ایرادات فنی، روحی و روانی تراکتور است که نه از سوی دنیزلی بزرگ و نه از جانب الهامی کم تجربه نسخه ای برای این معضل جدی پیچیده نشده است.
با وجود اینکه تراکتور امسال از سوی مالک باشگاه به طور حرفه ای حمایت شده و از نظر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری کمترین مشکل را در میان ۱۶ تیم لیگ برتری داشته است، اما این پشتیبانی ها تاکنون نتیجه ای که مورد انتظار هواداران، مردم آذربایجان و شاید مالک باشگاه است، در بر نداشته است.
اینکه با داشتن نفرات جوان و باتجربه خوب در پست های مختلف، امکانات سطح بالا، تدارکات بسیار عالی و برگزاری اردوهای خارج از کشور در این شرایط اقتصادی کشور و حمایت های بسیار عمیق هواداران، هنوز عاشقان تراکتور باید برای قهرمانی بار دیگر برای فصل های آینده صبر کنند، مساله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
هرچند در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست و نمی توان نتایج را به درستی حدس زد، اما روند فنی تراکتور و تجربه نتایج ۲۱ هفته اخیر نشان می دهد که هواداران این تیم در فصل جاری نباید انتظار قهرمانی و حتی کسب سهمیه آسیایی شدن داشته باشند.
در حالیکه تنها ۹ بازی تا پایان فصل باقی مانده است، تراکتور بازی های بسیار سختی مقابل تیم های باانگیزه مدعی و در خطر سقوط دارد که بدون تردید کسب امتیازات کامل این بازی ها برای این تیم دور از ذهن است.
بازی مقابل تیم های استقلال در تهران، سپاهان در تبریز، شهرخودرو در مشهد، شاهین در بوشهر، پیکان در تبریز و فولاد در اهواز، ۶ مصاف بسیار سخت و دشوار برای تراکتور است که حتی تساوی برابر این تیم ها نیز شاید با اما و اگرهایی همراه باشد، ضمن اینکه ۳ بازی تراکتور مقابل تیم های نساجی، نفت آبادان و ماشین سازی نیز چندان آسان به نظر نمی رسد.
کارشناش، پیشکسوت و کاپیتان دهه های ۵۰ و ۶۰ تیم تراکتور با بیان اینکه این تیم به لحاظ انگیزشی دچار مشکل شده و ایرادات فنی متعددی دارد، گفت: ساکت الهامی به دلیل دانش فنی پایین، توان ارایه تاکتیک‌های روز فوتبال به بازیکنان تیم را ندارد که این عامل باعث شده تا در بازی های مهم و حساس یا باخت داده و یا با تساوی زمین بازی را ترک کرده است.
میرمجید ناظمی افزود: متاسفانه مدیران باشگاه تراکتور فریب چند نتیجه خوب الهامی در شرایط بحرانی تیم را خوردند و انتخاب مناسبی برای سرمربیگری تیم صورت ندادند، چون تیم بزرگی مثل تراکتور باید سکان هدایت فنی خود را به کسی بسپارد که علاوه بر اسم و رسم، دارای تجریه و سبک و سیاق خاص مربیگری نیز باشد تا تیم را در طول لیگ به درستی هدایت کرده و نتایجی که نیاز است، حاصل کند.
وی اظهار داشت: الهامی هرچقدر هم مربی توانمندی باشد در نهایت در تیم های مختلف به عنوان دستیار و تمرین دهنده کار کرده است که به نظرم سرمربی کردن او در تراکتور اشتباه بزرگ مدیران باشگاه بود.
ناظمی با اشاره به بازی های تراکتور مقابل تیم ته جدولی گل گهر و شاهین بوشهر، گفت: در حالی که تیم های حریف با ۶ نفر به طور کامل در لاک دفاعی فرو رفته بودند و تمامی هدفشان استفاده از ضدحملات بود، سرمربی تیم باید فوری تیم را دو مهاجمه می کرد و علاوه بر عمق دفاعی از جناحین نیز اقدام به سانتر می کرد که تا دقایق پایانی چنین تغییراتی را ندیدیم.
وی یکی از نقاط قوت تراکتور در فصل جاری را شوت زنی عنوان و اضافه کرد: این در حالی است که در بازی روز گذشته مقابل پارس جنونی جم از این فرصت استفاده نشد که این امر نشان دهنده ضعف کادرفنی است.
ناظمی با بیان اینکه اقدام به تعویض ها از سوی الهامی بسیار دیرهنگام انجام می شود، ادامه داد: طی چند هفته اخیر در حالی که تراکتور به لحاظ رسیدن به گل به بن بست خورده بود، تعویض های دقیقه ۸۰ به بعد گرهی از کار تراکتور باز نکرده اما سرمربی تیم همچنان به این فرمول تکراری خود ادامه می دهد.
وی وضعیت کلی تراکتور در فصل جاری لیگ برتر را چندان امیدوارکننده ندانست و افزود: اعتقاد دارم نتایج سینوسی تیم تا پایان لیگ ادامه یابد، مگر اینکه اتفاق خاصی در کادر فنی و نوع بازی تیم بیفتد.
یکی دیگر از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال تبریز نیز با بیان اینکه بازیکنان مسن و پا به سن گذاشته پاشنه آشیل و عمده ترین نقطه ضعف تراکتور هستند، گفت: کادر فنی تیم باید جوانان بانشاط و باانگیزه را به ترکیب اصلی تیم اضافه کند تا بلکه شرایط فنی تیم دچار دگرگونی شده و نتایج تیم بهبود یابد.
اصغر اعتباری افزود: تراکتور هر چند در ۷ هفته اول رقابت های لیگ برتر نتایج خوبی کسب کرد، اما بنده در آن موقع نیز به ایرادات و اشکالات عدیده فنی تیم اشاره و اعلام کردم ادامه این روند نمی تواند منجر به کسب موفقیت و قهرمانی شود.
وی اظهار داشت: اینکه ۳ کاپیتان تیم ملی در اختیار تراکتور است به هیچ عنوان به معنی بار فنی این تیم نیست، چه بسا به جز احسان حاج صفی، عمر فوتبالی شجاعی و دژاگه تمام شده و دیگر به درد تیم هایی که سودای قهرمانی دارند، نمی خورند، چون توان فیزیکی آنها برای دوندگی و جنگندگی در مقابل رقبا بسیار ناچیز است.
اعتباری با انتقاد از عملکرد الهامی، یادآوری کرد: تیمی که سعید مهری، رضا شکاری و چند بازیکن جوان و باانگیزه و به لحاظ فنی در حد استاندارد دارد، نباید از بازیکنان پا به سن گذاشته بی کیفیت استفاده کند.
وی کسب تنها سه امتیاز از چهار بازی مقابل مدعیان را نشانه ای روشن از ناتوانی فنی تراکتور دانست و گفت: در چنین شرایطی باید مدیریت باشگاه وارد عرصه شده و حداقل کادرفنی و سرمربی را مجاب به تغییر رویه های خود بکنند تا با کمک کمیته فنی، آنالیز های درست و دقیق از رقبا به دست آورند.
اعتباری با تاکید بر اینکه تیم های موفق ومدعی در کشورهای مختلف تنوع تاکتیکی را جزو اولویت های محوری خود قرار می دهند، گفت: با گذشت ۲۱ بازی در لیگ برتر و چند بازی در جام حذفی ما هیچ تنوع تاکتیکی از تراکتور مشاهده نکرده ایم که این امر به نوع تفکرات کادرفنی بر می گردد.
مدرس دوره های مربیگری فوتبال نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: باید توجه داشت که فوتبال مدرن و دارای دوندگی، امروزه بازی اسم ها و شهرت ها نیست و باید ترکیب تیم ها بر اساس توانمندی و بار فنی نفرات چیده شود که این امر در تراکتور دیده نمی شود.
محمدجعفر ارضرورمی گفت: مشکلات ساختار تیمی تراکتور از همان هفته های اول مشهود بود و بارها این ایرادات به کادرفنی گوشزد شده است، اما مهمترین این مشکلات به بی انگیزگی بازیکنیان بر می گردد که به نظرم این ایراد بسیار وسیع و بزرگ تر از ایرادات فنی است.
وی عمده ترین اشکال تراکتور را مربوط به چینش نفرات دانست و افزود: متاسفانه با وجود اینکه از ابتدای فصل چندین ماه سپری شده است اما سرمربی تیم هنوز ترکیب نفرات اصلی به خصوص در خط دفاعی را نشناخته است و همین امر موجب آنالیز رقبا از وضعیت تیم شده و در نهایت عدم نتیجه گیری را رقم زده است.
ارضرومی فرصت سوی تراکتور طی هفته های اخیر را ایرادی جبران ناپذیر تا پایان لیگ دانست و ادامه داد: از ابتدای فصل تاکنون با وجود اینکه بارها رقبا و مدعیان امتیاز از دست داده و فرصت برای تراکتور در تقابل با تیم های به مراتب ضعیف تر ایجاد شده است، اما این تیم از این فرصت ها به هیچ عنوان نتوانسته به خوبی بهره برداری کند.
وی قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی در فصل جاری برای تراکتور را بعید دانست و افزود: این تیم اگر امسال در لیگ برتر بتواند سهمیه آسیایی را کسب کند باید هوادارانش بسیار خوشحال باشند، هرچند رقابت های جام حذفی فرصتی ایده آل برای کسب حداقل یک قهرمانی است، اما فرصت سوزی های امسال این مهم را نیز با تردید مواجه کرده است.
تیم تراکتور با قبول شکست یک بر صفر از پارس جنوبی جم، فرصت رسیدن به رده دوم جدول و کاهش فاصله امتیازی با پرسپولیس صدرنشین را برای چندمین بار در فصل جاری از دست داد.