با فراگیر شدن شیوع ویروس کرونا در کشور، تهیه مواد ضدعفونی و ماسک و انجام مراقبت های بهداشتی به اولویت نخست شهروندان و خانواده ها تبدیل شده است. اما در این میان افرادی هستند که به سبب تنگی معیشت و دست به گریبان بودن با انواع مشکلات، توان مالی برای تهیه اقلام مورد نیاز را ندارند، مضاف بر اینکه در مناطق حاشیه نشین به واسطه تراکم جمعیت و پایین بودن کیفیت زندگی، خطرات شیوع ویروس نیز به مراتب بالاتر است.

شماری از سازمان های مردم نهاد استان زنجان در اقدامی خودجوش و مسؤولیت مدارانه، برای کمک به اقشار آسیب پذیر پا پیش گذاشته اند و با وجود کمبودها و سختی ها تلاش دارند تا سهم خود را در یاری محرومان ادا کنند.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: با توجه به ظرفیت ونقش آفرینی سازمان های مردم نهاد، کمیته سمن ها را ذیل قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل استان تشکیل داده ایم تا هماهنگی های لازم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر نیروهای داوطلب سمن ها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فراهم شود.

مسیح الله سلطانی افزود: اکنون شماری از سمن ها دوشادوش دستگاههای اجرایی استان برای خدمت رسانی به شهروندان در مقابله با کرونا، فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: اعضای سمن ها با دغدغه مندی هایی که دارند، تمام تلاش خود را برای تهیه وسایل گندزدا و ماسک و توزیع آنها بین جامعه هدف بکار بسته اند.

زهرا فتحی، نماینده سمن ها در شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استانداری زنجان که خود از فعالان و مدیران یکی از سازمان های مردم نهاد است، گفت: هر یک از سمن ها به واسطه زمینه فعالیتشان، جامعه مخاطب خاصی را پوشش می دهند و ما سعی داریم از این طریق هم آموزش های لازم و هم اقلام مورد نیاز به افراد برسانیم.

وی ادامه داد: کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، اقشار با درآمد پایین و ساکنان مناطق حاشیه ای در اولویت توجه سمن ها هستند.

فتحی اظهار داشت: برخی سمن ها با راه اندازی کمپین های مختلف، اقدام به جذب و توزیع کمک ها می کنند که از جمله آنها می توان به اقدام خیریه ” سعدی” برای رساندن ماسک و دست کش به دست کارگران شهرداری اشاره کرد.

وی افزود: برخی از سمن ها با در دسترس قرار دادن مواد شوینده و ضد عفونی کننده در معابر و میادین شهر، تلاش دارند تا زمینه گسترش و ارتقای بهداشت عمومی را فراهم کنند.

فتحی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۵ سازمان مردم نهاد در استان زنجان برای کمک به اقشار ضعیف برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به میدان آمده اند، گفت: در تامین اقلامی مثل مواد ضد عفونی کننده و ماسک و رساندن آنها به جامعه هدف کمبودهای زیادی داریم، ماسک اصلا پیدا نمی شود، به خیلی جاها هم برای تهیه ماسک رفته ایم، حتی علوم پزشکی هم ندارد، این در حالی است که کودکان کار به سبب فعالیت هایشان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی ادامه داد: اقشار کم درآمد توان خرید مواد ضدعفونی کننده و گندزدا را ندارند، ما با پیگیری از طریق استانداری و مشارکت یکی از تولید کنندگان استان توانسته ایم از طریق سمن ها، محلول های ضد عفونی را به برخی خانواده ها برسانیم، ولی نیاز جامعه هدف بیشتر است و باید توزیع چنین اقلامی در سطح بیشتری انجام شود و استمرار هم پیدا کند.

نماینده سمن ها در شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استانداری زنجان گفت: در کنار دغدغه رساندن اقلام مورد نیاز به جامعه هدف، برخی از سمن ها ارائه آموزش های لازم را هم در دستور کار خود قرار داده اند، هم در مناطق حاشیه ای و هم در جاهایی مثل نانوایی ها که احتمال شیوع ویروس در آنها وجود دارد.

فتحی به لزوم مدیریت منجسم فعالیت سمن ها در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار این است تا فعالان سازمان های مردم نهاد هر کدام به قدر وسع خود در این مسیر مشارکت داشته باشند.

تهمینه ناجی، مدیرعامل “موسسه مردم نهاد زنان کوثر” به فعالیت ها و اقدامات این موسسه در جهت یاری رسانی به جامعه هدف برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در تهیه برخی اقلام مثل ماسک با مشکلات زیادی مواجه هستیم و اصلا ماسک پیدا نکردیم، برای همین پارچه نانو تهیه کرده ایم و خودمان داریم ماسک می دوزیم و در اختیار افراد می گذاریم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: تهیه سبد غذایی حاوی پروتئین و برنج و سایر مواد غذایی برای بیماران و خانواده های کم بضاعت از دیگر اقدمات ما است ولی با این وجود بخش کوچکی در جامعه را تحت پوشش قرار داده ایم و لازم است خیران و دغدغه مندان مشارکت بیشتری برای حمایت از اقشار آسیب پذیرداشته باشند.

ناجی گفت: ارائه آموزش های لازم از قبیل توزیع بروشورهای حاوی پیام های بهداشتی به منازل و نیز اماکن عمومی مثل فروشگاه‌ها از دیگر فعالیت ها است که به موازات دیگر اقدامات، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا هم اکنون بیش از ۳۸۰ تشکل مردمی و موسسه های خیریه در استان زنجان فعالیت دارند.