همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، طرح مقابله با ریزگردهای نمکی در شهرستان بناب اجرا شد.
به گزارش جارچی اخبار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح بیابان زدایی و کاشت بوته های قره داغ در بناب اظهار کرد: این طرح در قالب بیابان زدایی از کانون ریزگردهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان های بناب، عجب شیر و آذرشهر از سال ۱۳۹۳ آغاز و روش های مختلفی در این مناطق به مرحله اجرا در آمده است و همچنان در این شهرستان ها ادامه دارد.
رحیم مهردادی افزود: این پروژه از ابتدای سال جاری با عنوان طرح جامع بیابان زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه و در حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه قره قشلاق بناب با کاشت ۶۰ هزار بوته قره داغ تحت نظارت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان وارد عملیات اجرایی شده است.
با حضور مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و شهرستان بناب و با همکاری مجمع فعالان زیست محیطی به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، ۴ هزار اصله نهال در روستاهای قراء پنج گانه خانه برق، قره چپق، آلقو، زاوشت و کوته مهر هرس و کاشته شد.
شهرستان بناب با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی به دلیل واقع شدن در ساحل دریاچه ارومیه و نزدیکی بیشتر شهر و چندین روستای تابعه شهرستان به این دریاچه یکی از شهرستان های در معرض خطر ریزگردهای نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه است.
همچنین ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه علاوه بر ایجاد عوارض تنفسی و برخی بیماری های دیگر تبدیل اراضی کشاورزی و باغی این منطقه به شوره زار را در پی خواهد داشت که در این صورت مردم منطقه اجبار به کوچ دائمی هستند.