جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی تبریز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و آگاه‌سازی مردم در این زمینه پویش «کمک» را راه‌اندازی کردند.
به گزارش جارچی اخبار، مسوول پویش «کمک»روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه گستره فعالیت این پویش در شمال غرب است، اظهار داشت: این پویش دارای بیش از ۸ هزار نفر عضو بوده و پس از یادگیری موارد آموزشی آماده انجام اقدامات پیشگیرانه با همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استانداری آذربایجان شرقی برای کمک به رفع کامل بحران شیوع ویروس کرونا هستند.
حسن پورعظیم، افزود: با توجه به اینکه مهار کرونا ویروس فقط با تلاش دولت انجام شدنی نیست و نیازمند یاری تمامی دستگاه ها و اقشار مختلف جامعه است، این پویش در این راستا راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: بعد از هماهنگی های لازم، برای اینکه تعداد بیشتری از همشهری ها و هم استانی ها از اهداف این پویش باخبر شوند یک گروه در فضای مجازی راه اندازی شد.
مسوول پویش «کمک» گفت: در این پویش امورات مختلفی برنامه ریزی شده که از جمله شامل ارتباط ۴ پزشک متخصص در فضای مجازی و تشریح اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس است.
پورعظیم، ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع این ویروس و قطع زنجیره انتقال آن مردم باید در خانه های خود بمانند و نباید در این شرایط حساس مراکز مهم مانند بازار در حالت پر تردد باشد چراکه ازدحام و شلوغی بازار شرایط انتقال ویروس کرونا بین مردم را فراهم می کند.
وی یادآوری کرد: بیشتر مردم از طریق رسانه های منطقه ای و ملی موارد بهداشتی را یاد گرفته و به اصول بهداشتی آگاهی می یابند ولی تعداد اندکی از مردم عملکرد اکثریت را خنثی کرده و با ترددها و سفرهای ناهنگام شرایط را به شوخی می گیرند.
مسوول پویش «کمک» گفت: نام این پویش مخفف کمپین مردمی کرونا است و چون بازه اقدامات آن گسترده است شعاری برای فعالیت آن انتخاب نشده است.
پورعظیم، افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و حضور این قشر جوان در خانه، کارگروه کتابخانه این پویش راه اندازی شده تا به نوعی این تهدید به فرصت تبدیل و بخشی از اوقات فراغت این قشر پر شود.
وی اظهار داشت: کارگروه های ورزشی، هنری، بهداشتی و درمانی و فرهنگی و آموزشی این پویش نیز تشکیل شده و بخشی از فعالیت آن ها ارایه آموزش در فضای مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان است.
پورعظیم ادامه داد: در این کارگروه ها سعی می شود اعضا با رعایت کامل اصول بهداشتی، مایحتاج بهداشتی مورد نیاز ساکنان برخی محلات که شاید با کمبود مواجه شوند را تهیه و در بین آنان توزیع کنند.
کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شده و خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعه کروناویروس هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.
بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در ۱۰۳ کشور به ثبت رسیده است؛ بیماری «کووید ۱۹» که علائم آن پس از ابتلای افراد به ویروس جدید کرونا ظهور می‌کند تاکنون جان بیش از ۳۵۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته است.
این ویروس از قطعی بودن جواب تست کرونای دو نفر در قم از تاریخ ۳۰ بهمن در ایران آغاز شده و اکنون نیز اکثر استان های کشور را درگیر خود کرده است.