مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: منطقه یکانات بخش یامچی شهرستان ویژه مرند، زیستگاه اصلی گوسفند نژاد ماکویی در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.
به گزارش جارچی اخبار، منوچهر رحمانی با بیان اینکه شهرستان مرند دارای ۵۶۰ هزار واحد دامی است افزود: از این تعداد حدود ۵۰ درصد یعنی ۳۰۰ هزار واحد دام سبک شامل گوسفند، بز، بزغاله و بره بوده که از این جمعیت ۸۰ هزار واحد گوسفند ماکویی می باشد.
وی افزود: گوسفند نژاد ماکویی به جهت راندمان بالای تولید گوشت و تولید شیر و با دارا بودن پشم سفید مرغوب با تارهای بلند جزء بهترین نژادهای گوشتی و پشمی ایران محسوب شده که در استان آذربایجان شرقی این نوع گوسفند بیشتر در منطقه یکانات بخش یامچی شهرستان مرند پرورش داده می شود، از نظر قد و جثه مقداری از سایر نسل های دیگر گوسفند زنده بالاتر می باشد.
رحمانی با اشاره به کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی منطقه یکانات به جهت مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب و نزدیکی به شهرستان ماکو از توابع استان آذربایجان غربی برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی مستعد است، گفت: نژاد ماکویی از جمله نژادهای پشمی و گوشتی ایران است که پشم آنها با ظرافت خاصی با تارهای بلند و بدنشان کاملا سفید بوده و جهت رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.
وی ادامه داد: پشم این نوع نژاد را با همه نوع رنگ می‌توان رنگرزی و رنگ‌آمیزی کرد، مقدار تولید پشم از این نوع نژاد برای قوچ از ۲.۵ تا سه کیلوگرم، برای بره از ۸۵۰ تا یکهزار و ۱۰۰ گرم براساس سن، نر و ماده بودن آنها تولید می‌شودکه این مقدار بسته به نوع جنسیت گوسفند زنده و هم چنین سن گوسفند متغییر می باشد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند، افزود: این نژاد در حال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد ، یکان سعدی، یکان علیا و مغلی کلا (منطقه یکانات) پرورش داده می شود، این مدیریت از سال ۶۸ طرح‌هایی جهت اصلاح نژادی در چهار گله با مشارکت بهره برداران اجرا نموده که بهترین نژاد پرورش داده شده نژاد ماکویی بوده است.
وی افزود: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهار تا پنج ساله، تا ۱۴۰ کیلوگرم (وزن زنده) و وزن لاشه آنها به ۷۵ کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً جهت پروار بندی پرورش می یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد.