مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از تداوم مرمت مسجد کبود و احیای مجموعه مظفریه به عنوان بخشی از جاده ابریشم در کهنه خیابان تبریز خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار، مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در میان آثار معماری ارزشمند ایران ، مسجد کبود یا مسجد جهانشاه (عمارت مظفریه) از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این بنا معماری متفاوتی نسبت به سایر مساجد دارد و چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می کند.
وی اظهار کرد: در برنامه ریزی صورت گرفته برای مرمت و احیای این مجموعه، مرمت تزئینات معماری و وابسته به معماری اجرای ورودی اصلی آن از سمت کهنه خیابان و همچنین احیای قسمتی از جاده ابریشم منتهی به کهنه خیابان توسط متخصصان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
آبدار ادامه داد: در راستای مرمت و حفاظت از این بنای تاریخی تاکنون اقداماتی نظیر بازسازی و مرمت بخش های تخریب شده کالبدی، مقرنس کاری، مرمت گنبد، اجرای تویزه های آجری، احداث سرویس بهداشتی در محوطه جهت رفاه حال گردشگران، اجرای طاق و قوس های آجری انجام شده است.
وی تکمیل نقش کاشی های معرق روی اندود گچی با مداد، مرمت سنگ های ایوان شمالی، شوره زدایی آجرها، مرمت و حفاظت گنبد قنات و خانقاه، مرمت و بازسازی پلان قنات و خانقاه ضلع شمالی محوطه، کف سازی کل محوطه، مرمت محراب و نقاشی دیوارهای جانبی، مرمت و حفاظت از کلیه درب و پنجره های این مجموعه تاریخی را از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی استان در راستای حفاظت و احیا این اثر فاخر عنوان کرد.
آبدار با اشاره به اینکه مسجد کبود در منتهی علیه عرصه پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه این اثر بی بدیل در مجاورت بازار تبریز، موزه عصر آهن و چندی از خانه های تاریخی قرار گرفته یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران بافت تاریخی تبریز محسوب می شود.
وی اضافه کرد: میراث فرهنگی استان در اقدامات آتی خود در نظر دارد تا تمام عملیات مرمتی و بازسازی را در راستای احیا این عمارت تاریخی به طور کامل و در آینده ای نزدیک محقق سازد تا شاهد جریان تاریخ در رگ‌های زندگی معاصر باشیم.
مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مساجد تاریخی تبریز مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری است.
بر اثر زلزله سال ۱۱۵۸ شمسی در تبریز آسیب فراوانی به مسجد کبود وارد آمد و در اثر این زلزله گنبدهای مسجد فرو ریخت.