ویروس کرونا که به ایران آمد، خیلی از مشاغل در لاین نخست مقابله با این بیماری قرار گرفتند، تعدادی، بیشتر از بقیه دیده شدند و برخی هم نه تنها دیده نشدند بلکه مورد بی مهری هم قرار گرفتند ولی با این وجود همچنان در این خط در حال ارائه خدمات هستند.

داروسازان و کارکنان داروخانه‌ها از جمله اقشاری هستند که با مراجعه کنندگانی که اکثر آنها بیمار بوده و برای دریافت نسخه پزشک به این مکان می آیند، ارتباط مستقیم دارند، روزهای نخست شیوع کرونا در کشور تمام تجهیزاتی که برای پیشگیری و مقابله با این ویروس مورد نیاز عنوان شده بود، توسط مردم از داروخانه‌ها خریداری شد.

ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به سرعت و در عرض سه روز در داروخانه‌ها به انبار خانه‌ها رفت و کمیاب شد و «نداریم» تنها پاسخی بود که به مراجعه کنندگان داده می‌شد و همین موجب نارضایتی مردم و اعتراض و حتی گاهی برخورد تند آنها با پرسنل داروخانه‌ها شد.

مردم وقتی ماسک بر صورت و دستکش در دست‌های داروساز و کارکنان داروخانه‌ها می‌دیدند، نبود آن را باور نمی‌کردند و می‌گفتند پس چرا خودتون دارید، تنها برای ما ندارید.

این بگو و مگوها در برخی مناطق به حدی بالا گرفت که نیروی انتظامی برای آرام کردن مردم وارد عرصه شد، در این بین سخن اکثر داروسازان و کارکنان داروخانه‌ها هم این بود که اگر داشتیم حتما توزیع می‌کردیم چرا که این کار با سلامت ما، خانواده‌هایمان و کل مردم در ارتباط است و هیچگاه جان مردم را فدای منفعت مالی خود نکرده و نخواهیم کرد.

بی شک در تمام مشاغل و اقشار مختلف جامعه عده‌ای سودجو و فرصت طلب پیدا می‌شوند که به واسطه آنها نام و خدمات دیگر هم صنفی‌هایشان زیر سوال می‌رود و نادیده گرفته می‌شود.

پرسنل داروخانه های کردستان از مردم و رسانه ها گله‌مند هستند

رییس انجمن داروسازان کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم و رسانه ها بابت نحوه برخوردشان با داروخانه ها گلایه کرد و اظهار داشت: توزیع اقلام بهداشتی هیچ ارتباطی با داروخانه ها ندارد ولی مردم و رسانه ها داروخانه ها را مقصر معرفی کردند.

دکتر بهار یوسف زمانی با بیان اینکه توزیع اشتباه و نامناسب این اقلام و سردرآوردن آنها از بقالی ها برای مردم و داروخانه‌ها دردسر ساز شد، افزود: پرسنل داروخانه ها در این مدت سخت کار کردند ولی توپ را به زمین آنها انداختند و در این رابطه مورد بی مهری هم مردم و هم رسانه ها قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تمام پرسنل داروخانه در معرض خطر ابتلای به کرونا قرار دارند، تاکید کرد: داروخانه‌ها هم برای تهیه اقلام بهداشتی حتی برای کارکنان خود با مشکل مواجه شدند.

یوسف زمانی یادآور شد: دستکش و ماسک که قبل از شیوع کرونا در داروخانه‌ها با کمترین قیمت عرضه می شد این روزها خود داروخانه‌ها برای پرسنل خود مجبور شدند ماسک ۱۵ هزار تومانی و دستکش بسته‌ای ۶۰ هزار تومانی خریداری کنند.

بازار گرم دلالان ماسک و دستکش بهداشتی

یوسف زمانی در پاسخ به اینکه چرا داروخانه های استان ماسک و پد الکلی و مواد ضدعفونی کننده ندارند، گفت: ما ملزم هستیم با فاکتور رسمی خرید کنیم و هر چند وقت یک بار آن را به بازرسان دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات ارائه دهیم.

وی افزود: دلالان زیادی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و ماسک و دستکش بهداشتی برای فروش به آنها ارائه می‌دهند ولی اجازه خرید را ندارند چراکه اینگونه وارد پروسه خرید قاچاق خواهند شد.

این داروساز گفت: ابزار فروش و سوپرمارکت که ربطی به سیستم بهداشتی ندارند به قیمت عجیب و غریب اقلام بهداشتی را توزیع می کردند، سهمیه ای به داروخانه‌ها مایع ضدعفونی کننده پایه الکلی ساخت واحدهای تولیدی استان دادند که چند ساعت از توزیع آن نگذشته بود، همه به فروش رفت.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد داروخانه ها

دکتر آرمان حسینی داروساز یکی از داروخانه های سنندج و عضو انجمن داروسازان استان هم به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر تمام مشاغل با شکست اقتصادی مواجه هستند و هیچ کدام وضعیت مناسبی ندارند و این شامل داروخانه ها هم شده است.

وی افزود: میزان مراجعه مردم به مطب‌های پزشکان کاهش یافته که این اقدام برروی درآمد داروخانه ها تاثیر منفی زیادی گذاشته است با این وجود هم چون گذشته بدون کاهش زمان فعالیت در حال خدمت‌رسانی هستند.

این داروساز اضافه کرد: در این ایام حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد برخی داروخانه‌ها کاهش داشته و از آنجا که مکان تعدادی هم استیجاری است با مشکل مالی هم روبه‌رو شدند.

دکتر حسینی اظهار داشت: علاوه بر مشکل درآمدی که پیش آمده، هزینه هایی هم بر داروخانه ها تحمیل شده و نمونه آن هزینه‌کرد برای ایجاد حائل بین پرسنل و مراجعه کنندگان است.

کمبود ماسک و دستکش بهداشتی در داروخانه‌ها

حسینی تاکید کرد: پرسنل داروخانه ها با انواع و اقسام بیماران بطور مستقیم در ارتباط هستند و در ایام شیوع کرونا هم در خط مقدم مواجه با این بیماری قرار دارند.

این داروساز با اشاره به اینکه کادر داروخانه‌ها هم با نبود ماسک و مواد ضدعفونی روبه رو شدند، یادآور شد: از ۳۰ بهمن که به طور رسمی شیوع کرونا اعلام شد تمام موجودی اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها بفروش رفت حتی برخی ها به طور مجانی در اختیار مردم گذاشتند.

حسینی گفت: روز یکشنبه ۱۸ اسفند ۴۸ بطری ۵۰۰ سی سی مایع ضدعفونی کننده تولید واحدهای استان در اختیار ما قرار دادند که حتی فرصت چیدن آن در داخل داروخانه را نداشتیم ومردم تمام آن را خریدند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی افزود: برای کنترل این بیماری دولت خدماتی هم چون ضدعفونی خیابان‌ها و حمایت از افرادی که در این راستا متضرر شدند، ارائه می‌کند در مقابل ملت هم باید به رسالت خود شامل در خانه ماندن و رعایت موارد بهداشتی عمل کنند تا شاهد نابودی این بیماری در کشورمان باشیم.

تعدادی داروخانه در کردستان از سود خود گذشتند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۲ تن الکل تحویل سه واحد تولیدی در استان به منظور تولید مایع ضدعفونی کننده قرار داده شد.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه توزیع این مواد ضدعفونی کننده از یکشنبه ۱۸ اسفند در داروخانه‌های استان آغاز شده است، گفت: روزپنجشنبه ۲۲ و جمعه ۲۳ اسفند هم در ۲ مرحله دیگر توزیع مایع ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها انجام شد.

وی یادآور شد: متاسفانه تعداد کمی از داروخانه ها به دلیل اینکه توزیع این مواد برای آنها سود مالی ندارد، حاضر به تحویل آن نشدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در مقابل تعدادی از داروخانه ها کمتر از قیمت درج شده برروی بطری مایع ضدعفونی آن را بین مردم توزیع کردند.

دره‌وزمی گفت: ۴۵ تن الکل در هفته جاری وارد استان شده و آنرا به چهار واحد تولیدی مایع ضدعفونی کننده تحویل می‌دهیم و اینگونه از این نظر نیاز مردم را تا حدودی تامین خواهیم کرد.

گنه کرد در بلخ آهنگری

فرصت طلبی و سوداگری تعدادی از داروخانه‌ها در کشور و اعلام خبر احتکار اقلام بهداشتی در آنجا و سپس پلمب این مکان‌ها ذهن تمام مردم در استان‌های مختلف را نسبت به کادر داروخانه‌ها بدبین کرد واین باعث شد همه به یک چشم دیده شوند.

هر چند در کردستان تاکنون موردی از احتکار اقلام بهداشتی همچون ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها مشاهده و کشف نشده است، ولی مردم این استان تحت تاثیر اخبار منتشر شده در دیگر نقاط کشور قرار گرفتند.

آنها وقتی با پاسخ منفی در خصوص نبود اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها مواجه می‌شدند آنچه به ذهنشان می‌رسید دپوی این اقلام برای سود بیشتر بود لذا پرسنل را محکوم به بی‌توجهی به سلامت شهروندان می کردند و انگ احتکار به آنها می‌زدند.

برخی رسانه‌ها هم نوک پیکان نبود این اقلام بهداشتی را به طرف داروخانه‌ها نشانه گرفتند، که این نیز به دلیل انداختن توپ نبود این اقلام توسط برخی از مسوولان به زمین داروخانه‌ها بود.

تصمیمات آنی همچون ممنوع کردن فروش ماسک در داروخانه‌ها و سپس رفع این ممنوعیت هم ضربه‌ای به پیکره داروخانه‌ها و اعتماد مردم به این قشر خدمتگزار وارد کرد.

داروخانه‌ها خود تولید کننده نیستند و از شرکت‌های توزیع کننده مورد تایید وزارت بهداشت اقدام به خرید می‌کنند لذا مواخذه کردن آنها به دلیل نداشتن این اقلام که اکثر کشورهای دنیا با کمبود آنها در این ایام مواجه شدند، امر پسندیده‌ای نیست.

۱۴۵ داروخانه در کردستان وجود دارد که از این تعداد بیش از ۷۰ داروخانه در مرکز استان واقع شده است و در هر یک از این مکان‌ها بطور میانگین چهار نفر مشغول به کار هستند.

فقط بیش از ۳۰۰ نفر در داروخانه‌های سنندج کار می کنند و هر یک از این افراد اگر در خانواده حداقل چهار نفری باشند، جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفری می‌شود که در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شد، اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۱۰۲نفر از افراد بستری به بیماری کرونا قطعی است.

آمار مبتلای قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با ۴۰ نفر، بانه ۲۳ نفر، سنندج ۱۵نفر، کامیاران چهار، قروه ۹، مریوان ۲، دیواندره سه، بیجار سه، دهگلان ۲ و سروآباد یک نفر است.

۳۱۷ نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، ۱۰۲ نمونه مثبت و ۱۸۲ نمونه منفی است.

۱۰ بیمار بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از ابتدا تا امروز فوت شدند که از این تعداد هفت بیمار در سقز، یک بیمار در مریوان، یک بیمار در قروه و یک بیمار در بانه بودند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباخته اند که جواب آزمایش آنها منفی بوده است.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

از ظهر پنجشنبه تا جمعه گذشته و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱ هزار و ۳۶۴نفر افزایش یافت که
تا کنون سه هزار و ۵۲۹ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص. شده‌اند.
در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید