مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی میزان مصرف آب استان در اسفند ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: از نظر میزان مصرف آب رتبه نخست کشور را داریم.
به گزارش جارچی اخبار، علیرضا ایمانلو روز شنبه افزود: میزان مصرف آب در آذربایجانشرقی در ماه جاری در مقایسه با ماه قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد؛ در حالی که اوج مصرف آب استان در تیر ماه است، اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از آن، مصرف آب توسط شهروندان را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مصرفی استان به ویژه در کلان شهر تبریز توسط آب منطقه ای تامین و تولید می شود، اظهار کرد: تمامی منابع تولید آب آذربایجان شرقی در زمان حاضر با حداکثر ظرفیت کار می کنند.
ایمانلو تشریح کرد: شیوع کرونا همراه با خانه تکانی سال نو موجب شده است که شبکه توزیع آب جوابگوی مصرف بیش از حد مردم نباشد؛ خانه نشینی شهروندان به دلیل گریز از کرونا نیز به صورت ناخواسته موجب افزایش مصرف آب در خانوارها شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت منابع، شبکه توزیع، تصفیه خانه ها و ایستگاه های ما محدود و مشخص است، اظهار کرد: معمولا ظرفیت شبکه توزیع آب را برای یک شهر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از حد نیاز درنظر می گیرند که این امر در موررد ما نیز صدق می کند، اما مشکل اینجاست که مصرف ما از این رقم نیز بالاتر است.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: حدود هفت هزار کیلومتر شبکه توزیع بزرگتر از قطر ۵۰ میلی متر در سطح استان داریم؛ وقتی آب قطع و وصل می شود به دلیل جریان ناگهانی آب، ناخواسته بخشی از رسوبات موجود در آن نیز به حرکت در می آید که ممکن است در آب بخشی از مشترکان خود را نشان دهد.
وی با استفاده اینکه کیفیت بالای آب شرب تبریز در سطح ایران مطرح است، افزود: ۶۵ درصد این آب از رودخانه «جغاتی» تامین می شود که کیفیت فوق العاده ای دارد و بخشی نیز از دامنه های سهند به دست می آید که به بهشت آب های ایران شهرت دارد.
ایمانلو یادآوری کرد: در محله حاشیه نشین «زینال آباد» با آب شرب چیزهایی شسته می شود که بسیار هزینه بر است و حتی زمانی که همکاران ما برای تذکر به آنجا رفته اند، آنها را کتک کاری کرده اند.
وی ادامه داد: در کلان شهر تبریز برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۷۶۰ هزار انشعاب آب تحویل می دهیم که ممکن است یک دهم درصد آن نیز دچار مشکل شود،
ایمانلو گفت: در مناطق حاشیه ای تبریز محلاتی داریم که برای رسیدن به بالاترین نقطه آن ۲۰۰ پله می خورد و اختلاف ارتفاع در شبکه توزیع حداقل به ۴۰۰ متر می رسد.
وی افزود: برای آبرسانی به برخی از نقاط مرتفع ناگزیر از افزایش ۱۵ اتمسفری فشار هستیم که منجر به ترکیدگی در مناطق پایین دست می شود.