در حال حاضر که بشریت در نقاط مختلف جهان دچار سختی‌ها و مشکلات عدیده و به ویژه ویروس کرونا شده است چشمان شیعیان و آزادگان جهان امیدوارانه به قدم های پرنور و نجان بخش او می‌نگرد تا حجتی که ناجی بشریت و گسترنده‌ خوبی‌ها و پاکی‌هاست، بهار عدالت را به جهانیان هدیه کند.

هرچند شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم های جشن و شادی در تمام کشورها و ایران و آذربایجان شرقی را تعطیل کرده است و امسال همه شیعیان غریبانه جشن ولادت مولای خود را می گیرند اما چشم امید و انتظار جهانیان همچنان منتظر گام های رهایی بخش آن منجی عالم از سختی ها و دردها دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امسال بر خلاف سال ها و بلکه سده های مختلف جشن نیمه شعبان در هیچ جای استان برگزار نمی شود، گفت: اما مردم با حضور در خانه های خود می توانند ادعیه های مربوطه را زمزمه کرده و برای فرج آقا و مولایمان دعا کنند.

حجت الاسلام رسول برگی با بیان این‌که نیمه شعبان یک جشن بین مذاهب و ادیان است،گفت: تمامی ادیان و مذاهب دنیا به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارند و می‌توان گفت که نیمه شعبان به عنوان روز بزرگداشت منجی عالم بشریت است، چون در تمام کتب آسمانی از وجود یک منجی با نام‌های متفاوتی یاد شده که مصداق آن‌ها حضرت مهدی (عج) است.

وی افزود: حتی در انجیل مسیحیان آمده است که پس شما نیز مستعد باشید زیرا در زمانی که گمان نمی‌کنید پسر انسان خواهد آمد و در اوستا کتاب زرتشتیان آمده که “منصور قیام خواهد کرد” که منظور از پسر انسان و منصور همان منجی عالم بشریت است.

برگی ادامه داد: در میان اهل سنت حداقل ۴۰ جلد کتاب شناخته شده در خصوص امام زمان (عج) نوشته شده است از جمله در کتاب مسند احمد بن حنبل روایت شده که پیامبر (ص) فرموده‌اند: اگر در این دنیا فقط یک روز مانده باشد، خداوند تعالی آن روز را آن‌قدر طولانی می‌کند تا بقیت الله (عج) ظهور کند.

وی با اشاره به نامگذاری نیمه شعبان تحت عنوان روز جهانی مستضعفان، گفت: خداوند در سوره قصص فرموده است: اراده کرده‌ام یک روز آن‌هایی را که در روی زمین مستضعف هستند را بر کرسی حاکمیت جهان بنشانم که این مطلب در واقع اشاره به روز ظهور امام زمان (عج) دارد و باعث امید و دلگرمی مستضعفان جهان است.

یکی از کارشناسان امور دینی و مدرس حوزه های علمیه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه امسال برخلاف سال های قبل به خاطر محدودیت‌های ایمنی و بهداشتی، جشن نیمه شعبان مثل گذشته برگزار نشد، این موقعیت و شرایط را از جمله امتحانات الهی برای شیعیان برشمرد.

حجت الاسلام علی نعمت زاده افزود: با توجه به شبهه افکنی دشمنان به معنویات و مقدسات، از آحاد مردم درخواست می‌شود به نیت رفع گرفتاری از جامعه بشری هر کس در توان خود سعی کند که نیمه شعبان امسال با فضیلت تر از سال های قبل باشد و همه در داخل خانه‌های خود از دعا و مناجات غفلت نکنند.

وی اضافه کرد: افراد سالم روز نیمه شعبان با نیت رفع بلای جهانی و سلامتی امام زمان (عج) روزه گرفته و در روز ولادت بهتر است از بلندگوهای مساجد دعای فرج قرائت شود.

نعمت زاده ادامه داد: به همین مناسبت بسته‌های غذایی نیز در روز نیمه شعبان بین اقشار نیازمند جامعه توزیع می‌ شود که یکی از پسندیده ترین اعمال این روز برزگ است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه نماتمی برنامه های نیمه شعبان امسال در مساجد و امامزادگان استان تعطیل است، گفت: اما دعاهای مربوطه و خاصه امام عصر از بلندگوهای این اماکن متبرکه برای مردم پخش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب الدین حسینی با گرامیداشت عید بزرگ نیمه شعبان، افزود: در سراسر استان به ویژه در شهرستان تبریز با فعال سازی امامزادگان و مساجد و با همکاری خیران بزرگوار بیش از ۲۰۰ فقره ارزاق در بین محرومین از طریق امامزادگان به ویژه امامزاده سید محمد کججانی و امامزاده سید حمزه (ع) برای روز نمیه شعبان تهیه و پخش شده است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: کارگاه‌های تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی نیز در کنار ۳۵ کارگاه سپاه در مساجد استان فعالیت می‌کنند و تا به امروز ۱۱ هزار ماسک تولید شده و در اختیار نیازمندان و مناطق محروم و روستایی قرار داده شده است و تا ریشه کن شدن این بیماری منحوس این خدمات در کنار سایر دستگاه‌ها ادامه خواهد داشت که تمامی این برنامه ها برای روز نیمه شعبان شدت و حجم بیشتری نسبت به روزهای قبل به خود می گیرد.

حسینی گفت: با حمایت خیرین بزرگوار و مردم عزیز و با همراهی و همدلی دست به دست هم خواهیم داد و با دعا برای فرج آقا امام زمان (عج) می خواهیم ویروس کرونا به زودی در کشور ریشه کن شده و سلامتی آحاد مردم برای روزهای آینده و بدون کرونا تضمین شود.

گزارش خبرنگار ما حاکی است به مناسبت روز نمیه شعبان هیات رزمندگان اسلام در تبریز تعداد ۱۱۰ بسته مواد غذایی و ضدعفونی کننده به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال بین قشرهای نیازمند تبریز توزیع کرد که مشابه این اقدامات در اغلب محلات این شهر و توسط هیات هایمذهبی اجرا می شود.

همچنین واحد خواهران پیروان عترت هیات رزمندگان اسلام نیز به میمنت نیمه شعبان ۶۰۰ عدد ماسک را تولید و پس از ایزوله کردن به صورت رایگان بین مردم پخش کردند.

امروز هم کاروان های سیار در قالب طرح نسیم انتظار به مناسبت میلاد حضرت ولیعصر (عج) در تبریز راه اندازی شده و به منظور ذکر نام و یاد امام زمان علیه السلام و ایجاد فضای شاد و معنوی برای استفاده عموم مردم در قالب ۱۲ خودرو مجهز به سیستم صوتی، آذین بندی شده با پرچم و بنر در کوچه‌ها و خیابان‌های سطح شهر، برنامه مولودی خوانی، مدیحه سرایی، دعا و توسل به امام زمان اجرا می کنند.