آماری که امروز(سه‌شنبه) اداره کل گمرک چین منتشر کرد، نشان می‌دهد که به صورت تجمعی در سه ماه فوریه، ژانویه و مارس صادرات چین ۱۷.۲ درصد افت کرده است. میزان افت تجمعی واردات نیز در این سه ماه، ۳ درصد بوده است.

«لی‌ کویون»، سخنگوی گمرک چین نیز گفت: «با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، اقتصاد جهان با فشار رکودی سنگینی روبروست. ابهامات در حال افزایش است. تجارت خارجی چین نیز با مشکلات بزرگی روبرو شده است.»

گزارش گمرک چین نشان می‌دهد که در چهارماهه اول امسال، صادرات چین ۱۳.۳ درصد و واردات آن ۲.۹ درصد افت کرده است.

سازمان تجارت جهانی نیز هفته گذشته اعلام کرده است که تجارت جهانی، بیش از ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داشت. تمام این آسیب‌های اقتصادی، به دلیل همه‌گیری ویروس کروناست.

سوث‌چاینا مورنینگ پست می‌نویسد: «با پایان دوران قرنطینه و بازگشت به کار کارخانه‌هایی که از ماه فوریه تعطیل شده بودند، بیشتر صادرکنندگان چینی ۷۰ درصد از ظرفیت تولید خود را از سر گرفته‌اند. اما مسئله آنجاست که حالا کارخانه‌ها با کمبود سفارش‌های خارجی مواجه شده‌اند. اگرچه میزان تولید بازیابی شده، اما گسترش ویروس کرونا در اروپا و آمریکا، روی میزان تقاضا تاثیر جدی داشته است.»

این مسئله تنها مربوط به چین نیست. روز گذشته، کره جنوبی نیز اعلام کرد که صادرات آن در ۱۰ روز اول آوریل، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد کاهش یافته است. همچنین واردات به این کشور که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا به حساب می‌آید، ۱۳ درصد افت کرده است. کره‌جنوبی بزرگترین شریک تجاری چین است و تجارت آن با چین نیز در این مدت، ۱۰.۲ درصد افت کرده است.

با وجود کاهش چشمگیر تجارت در چین، آمار رسمی کمتر از میزان افت پیش‌بینی شده بود. تحلیل‌گران بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند که صادرات چین در ماه مارس ۱۳.۹ درصد افت کند و واردات نیز ۹.۵ درصد کاهش داشته باشد. اما آماری که امروز اداره گمرک چین منتشر کرد، نشان از افت ۶.۶ درصدی واردات و ۰.۹ درصدی واردات در یک ماه مارس داشت.

سرمایه‌گذاران با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی، خودشان را برای شرایط بدتری آماده کرده بودند و به همین دلیل انتشار این آمار، باعث رشد بازارها شد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای آسیایی شاخص نیکی ژاپن ۲و۲ درصد افزایش یافت. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۱.۶ درصد به دست آورد. شاخص‌های کامپوزیک شانگهای و هنگ‌سنگ کره‌جنوبی نیز هر دو ۰.۸ درصد رشد کردند.