تقاضای نفت در جهان که تحت تاثیر ویروس کرونا با کاهشی ۳۰ میلیون بشکه‌ای همراه شده، زمینه را برای افت قیمت نفت در بازارهای جهانی فراهم کرده است.

در این میان جنگ قیمتی بین تولیدکنندگان بزرگ نفت در یک ماه گذشته باعث شتاب گرفتن افت قیمت‌ها بوده و این امر قیمت نفت را حتی در روزهایی به پایین‌ترین حد در ۱۸ سال گذشته رسانده است.

با این حال، توافق کاهش تولید که در سرانجام در شامگاه یکشنبه نهایی شده باعث تقویت قیمت نفت شده است. هر چند عرضه سرسام آور نفت توسط تولیدکنندگان به ویژه عربستان در روزهای ابتدایی ماه آوریل و خرید بالای کشورهای مصرف‌کننده در آن زمان اجازه رشد قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت نمی‌دهد.

از سوی دیگر کاهش عرضه نفت در خوشبینانه‌ترین حالت، ‌عددی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود اما همانگونه که تاکید شد، ‌کاهش حمل و نقل و قرنطینه حدود نیمی از جمعیت جهان،‌ مصرف انرژی را کاهش داده و تقاضای نفت خام تا ۳۰ درصد پایین آمده است.

این اعداد نشان می‌دهد که همچنان بازار نفت با مازاد عرضه در شرایط فعلی رو به رو است و اگر در روزها و یا هفته‌های آینده تقاضای نفت تقویت نشود،‌ نمی‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را داشت.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, با این حال بازار بعد از افت ۱۰ درصدی روز گذشته که به دلیل اعلام قیمت‌های نفت صادراتی عربستان و همچنین تبعات توافق تاریخی و البته ناکافی کاهش تولید اتفاق افتاده بود، امروز تا حدی خود را اصلاح کرد و با افزایشی ۲ درصدی همراه شد.

بر این اساس، ‌نفت برنت با وجود با رشدی ۱.۳ درصدی همچنان زیر ۳۰ دلار باقی ماند و ۲۹ دلار و ۹۹ سنت قیمت خورد.

نفت شاخص آمریکا نیز اگرچه حدود ۲.۵ درصد بالا آمد با این حال خطر سقوط به زیر ۲۰ دلار را احساس می‌کند. این نفت با این رشد ۲۰ دلار و ۵۹ سنت معامله شد.

قدرت‌نمایی کرونا در بازارهای مختلف جهان باعث شده تا پیش‌بینی‌ها به سمت کوچک شدن ۳ درصدی اقتصاد دنیا حرکت کند. در کنار کاهش تقاضای نفت، ‌پیش‌بینی رکود اقتصادی می‌تواند شرایط را برای نفت خام از گذشته سخت‌تر کند.