به گزارش خبرنگار جارچی اخباراز یزد : محسن صادقیان ظهر چهارشنبه در نشستی خبری با تاکید بر اینکه امسال عزم جدی برای کوتاه کردن دست زمین خواران هم از اراضی دولتی و هم اراضی کشاورزی استان یزد داریم، اظهار داشت: در همین راستا به زودی سامانه واگذاری اراضی دولتی توسط استاندار یزد رونمایی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این سامانه علاوه بر اینکه روند واگذاری اراضی دولتی را به متقاضیان تسریع می‌کند، شفافیت در واگذاری‌ها را نیز به دنبال دارد، افزود: درخواست، کروکی زمین، استعلام از دستگاه‌های دولتی و … به طور کامل به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

 

صادقیان عنوان کرد: در این سامانه همچنین اهداف واگذاری اراضی نیز به طور مستمر پیگیری می‌شود و در صورتی که فرد به تعهدات خود در راستای بهره برداری از زمین بر اساس مجوز دریافتی اقدام نکرده باشد، خلع ید خواهد شد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: تاکنون ۵ هزار و ۱۵۶ هکتار زمین دولتی در این سامانه کدگذاری شده و امسال نیز ۲۳۳ هزار هکتار از اراضی دولتی را حدنگاری و پایش خواهیم کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های عمرانی استان یزد در حوزه راه‌ها اظهار داشت: در حوزه راه آهن در حال حاضر ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در دست ساخت است که ۱۰۰ کیلومتر آن سال گذشته بهره برداری شد و طی امسال و سال آینده نیز ۳۵۰ کیلومتر دیگر آماده بهره برداری می‌شود.

 

صادقیان از راه آهن یزد اقلید و بافق ارژن به عنوان مهمترین پروژه‌های ریلی استان یزد یاد کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۰ در مجموع از ۴۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی جدید در استان بهره برداری خواهد شد.

 

وی همچنین از بهسازی ایستگاه راه آهن یزد خبر داد و یادآور شد: این ایستگاه که از قدیمی ترین ایستگاه‌های راه آهن کشور است، بهسازی و فضاسازی می‌شود.

 

صادقیان اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در سطح استان در دست احداث داریم که از سال گذشته تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها بهره برداری می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به باند دوم یزد طبس، باند دوم اردکان چوپانان، باند دوم هرات هراورجان، باند دوم هرات شهر بابک و باند دوم بافق بهاباد اشاره کرد.

 

وی افزود: ۱۷۰ کیلومتر راه اصلی نیز در دست ساخت داریم که ندوشن ورزنه اصلی ترین آنهاست و یکی دیگر از مهمترین پروژه‌ها در حوزه راه‌های اصلی که در سفر پاییز ۹۸ هیئت دولت به استان یزد مصوب شد، پروژه راه ۱۰۵ کیلومتری بهاباد نایبند است که این مسیر بهاباد را از بن بست خارج کرده و به آن رونق می بخشد.

 

صادقیان تاکید کرد: برنامه ما این است که ۳۰ کیلومتر از این راه را در سال جاری و بقیه را ظرف دو سه سال آینده به بهره برداری برسانیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد خاطرنشان کرد: ۵۰ کیلومتر راه روستایی نیز در حال احداث است که میزان پیشرفت فیزیکی آن تا پایان سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد بود اما امسال آن را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

 

وی همچنین از اختصاص بودجه برای تکمیل دوربین‌های ثبت تخلف درون شهری یزد خبر داد و گفت: تلاش ما کنترل و کاهش آمار تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت است.

 

صادقیان در ادامه این نشست همچنین به تشریح پروژه‌های در دست اجرا در حوزه‌های آب، برق و گاز پرداخت و افزود: در حال حاضر پوشش گازرسانی به شهرهای یزد ۱۰۰ درصد و به روستاها ۹۸ درصد است اما امسال گازرسانی به روستاهای شیرکوه تفت و میانکوه مهریز، خرانق اردکان، کنجکوه و آسفیچ را نیز در برنامه داریم.

 

وی عنوان کرد: گازرسانی به صنایع نیز از اولویت‌های امسال است و تلاش ما گازرسانی به ۲۵۰ واحد صنعتی با ۶۰۰ کیلومتر لوله گذاری و ایجاد شبکه گازرسانی است.

 

صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود از درختکاری در کمربند سبز یزد خبر داد و یادآور شد: امسال ۱۰۰ هکتار درختکاری در این محدوده با همکاری شهرداری انجام خواهد شد.

 

شایان ذکراست ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در این نشست به تشریح وضعیت آبرسانی از خط انتقالی به یزد، اجرای طرح پسماند به صورت طرح تجمیعی، توزیع اعتبارات حاصل از یک درصد فروش معادن، وضعیت جذب بودجه‌های عمرانی استان و…. پرداخت.