بسته بودن فضای مجتمعهای تجاری و پاساژها و بازارهای مسقف احتمال شیوع کرونا را افزایش میدهد اما صاحبان این اماکن تجاری مدعیاند در صورتی که ابزار لازم فراهم شود، غربالگری و کنترل رعایت موارد بهداشتی از سوی فروشندگان و مردم در این اماکن به سهولت قابل انجام است و بهتر از واحدهای صنفی خارج از اماکن بهداشتی میتوان کرونا را کنترل کرد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, بی شک مشهد در زمینه برخورداری از مجتمعهای تجاری و پاساژها در کشور رکوردار است و این مهم اهمیت رعایت بهداشت و مقابله با شیوع کرونا در این اماکن را دوچندان میکند، صاحبان این اماکن نیز به دنبال اتخاذ شیوههای برای به حداقل رساندن شیوع این بیماری و جبران ضرر و زیان خود ناشی از تعطیلی اجباری طی دو ماه گذشته هستند.
مجتمعهای تجاری و پاساژها به دلیل ماهیت گردشگری و زائرپذیربودن مشهد، طی سالهای گذشته رشد زیادی داشتهاند به طوری که بیش از ۳۰۰ مجتمع و پاساژ در این شهر وجود دارد و ۴۰ درصد واحدهای صنفی کل شهر در این اماکن مستقر هستند.
فراهم بودن شرایط مناسب برای گندزدایی
رییس اتاق اصناف مشهد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مجتمعهای تجاری برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و نظافت نیروی انسانی دارند و اقدامات گندزایی در این مکانها بهتر انجام میگیرد.
محمود بنانژاد افزود: همچنین در صورت تامین ملزومات لازم، کنترل ورود و خروج افراد در مجتمعهای تجاری و کنترل شرایط جسمانی افراد آسانتر انجام میشود.
وی همچنین با اشاره به تعداد پاساژها و مجتمعهای تجاری و بازارهای مسقف در مشهد گفت: ۳۲۰ مجتمع تجاری و پاساژ و بازار مسقف در مشهد فعال است. این کلانشهر ۹۶ اتحادیه و بیش از ۱۰۵ هزار واحد صنفی دارد و ۴۰ درصد واحدهای صنفی این شهر در مجتمعها، پاساژها و بازارهای مسقف مستقر است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اکثر واحدهای صنفی مستقر در مجتمعهای تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف در مشهد پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت میکنند.
امیر دلداری اظهار داشت: بیشتر مغازهها در مجتمعهای تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف مشهد خالی است و مشتری قابل توجهی نیز ندارند لذا نمیتوان این اماکن را در افزایش تردد مردم در خیابانها و گسترش ویروس کرونا مقصر دانست.
رعایت موارد بهداشتی یک مزیت رقابتی
یکی از مدیران مجتمعهای تجاری مشهد درباره چگونگی مقابله با کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی مجتمعهای تجاری و پاساژها، مدیران مجتمعها به صنوف اطلاع داده بودند که زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی را فراهم کنند.
سعید عباسیان افزود: از سوی دیگر مدیران مجتمعها نیز موارد بهداشتی الزامی را برای مبادی ورودی پیش بینی کرده و همکاران انتظامات و تاسیسات را نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی توجیه کرده بودند.
وی اضافه کرد: هم اینک الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی به یک مزیت رقابتی برای مجتمعهای تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف تبدیل شده است تا با تامین امکانات بیشتر بهداشتی، مشتری بیشتری جذب کنند.
مدیر مجتمع تجاری قدس رضوی گفت: هم اکنون هر چه قدر یک مجتمع یا پاساژ موارد بهداشتی را بیشتر رعایت و امنیت سلامت مردم را تضمین کند جمعیت بیشتری جذب مجتمع میشوند و فروش صنوف بیشتر میشود.
عباسیان مجتمعهای تجاری را محل خوبی برای غربالگری کرونا دانست و افزود: مردم از حضور در بیمارستانها هراس دارند لذا مجتمعهای تجاری محل بهتری برای انجام آزمایش کرونا از مردم است و میتواند یک پایگاه مناسب برای پیشگیری از کرونا باشد.
عباسیان ادامه داد: برخی مجتمعهای بزرگ در مشهد امکانات غربالگری و تب سنجی را مستقر کردهاند اما این امکان برای همه مجتمعها فراهم نیست لذا مرکز بهداشت میتواند با استقرار ماموران بهداشت و وسایل غربالگری نسبت به شناسایی موارد ابتلا به کرونا اقدام کند.
وی از مراکز بهداشت خواست ملزومات بیشتری در خصوص مقابله با کرونا در اختیار مجتمعهای تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف مشهد قرار دهند، همچنین زمینه ارایه آموزشهای مقابله با کرونا از طریق تلویزیونها و محل تبلیغات در مجتمعها و دادن مشاورههای لازم به مردم را فراهم کنند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد قادر به استقرار نیروی ثابت برای غربالگریدر اماکن تجاری نیست
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد مجتمعهای تجاری و پاساژهای فراوانی دارد و دانشگاه علوم پزشکی این شهر امکانات و نیروی انسانی لازم برای استقرار در این اماکن تجاری به منظور غربالگری کرونا را ندارد.
مهدی قلیان افزود: شاید بتوان به صورت مانور تیمهای دو نفره از دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای غربالگری کرونا در ساعات محدودی در مجتمعهای تجاری مستقر کرد اما امکان استقرار نیرو و امکانات به صورت شبانه روزی در این اماکن تجاری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی ویژه مجتمعهای تجاری و پاساژها و بازارهای مسقف ارایه نداده است و پروتکل بهداشتی صادره از این وزارتخانه مربوط به موارد بهداشتی است که کل واحدهای صنفی در اماکن عمومی ملزم به رعایت آن هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر مجتمع تجاری و پاساژ باید در ورودی و خروجی مایع ضد عفونی کننده دست (هندراب) را مستقر کند، مواد شست و شو و ضدعفونی کننده را در داخل دستشوییها قرار دهد، فروشندگان حتما از ماسک استفاده کنند، اصول اولیه بهداشتی و تعبیه تهویه قوی و درست در این اماکن رعایت شود تا ویروس کرونا ماندگار نباشد حتی مدیران این اماکن میتوانند به مردم در ورودیها ماسک بدهند.