به گزارش جارچی اخبار و به نقل از گسترش نیوز سیدعبدالوهاب سهل آبادی، ادامه داد: باید برای خرید ماشین آلات معدنی تسهیلاتی در نظر گرفته شود، درحالیکه شاهد استفاده بهره برداران معدنی از قدیمی ترین و فرسوده ترین ماشین آلات در استخراج مواد معدنی هستیم.
وی تصریح کرد: همچنین باید از صندوق معدنی برای حمایت از بهره برداران بهره ببریم چرا که گاهی اوقات ناخواسته نرخ مواد اولیه بالا رفته و قرارداد تغییر می کند. البته نمی توان از اقداماتی هم که در دولت صورت گرفته چشم پوشی کرد اما باید توجه داشت راههایی که دولت باز کرده به در بسته خورده است.
سهل آبادی در پاسخ به این سوال که شاید کمبود ارز و تحریمها مانع ورود ماشین آلات معدنی نو به کشور است، گفت: این مسئله وجود دارد اما سالها است که شاهد هستیم دولت کوچک ترین کمکی در جهت واردات ماشین آلات انجام نمی دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان سیاستگذاری دولت در ارتباط با عملکرد صادرات کشور در صنایع معدنی را بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: دولت با محدودیت ها و ممنوعیت هایی که به یک باره در صادرات ایجاد کرده زمینه را برای ورود کشورهای دیگر از جمله ترکیه فراهم کرده است.
سهل آبادی با اشاره به اینکه صادرات صنایع معدنی فقط به سنگ آهن محدود نمی شود، گفت: ما بهترین سنگهای تزئینی دنیا و کارخانجات فرآوری سنگ را در ایران داریم که متاسفانه میزان صادرات آنها بسیار ناچیز است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از دولت به دلیل واردات سنگ از خارج کشور انتقاد کرد و گفت: با توجه به کارخانه های متعدد فرآوری سنگ در کشور شاهدیم که سنگ قبر یا سنگهای استفاده شده در بندرها و فرودگاه از خارج از کشور تامین می شود.
سهل آبادی وضعیت کارگران معدن را بسیار بد توصیف کرد و گفت: کارگران معدن در سخت ترین و نامطلوب ترین شرایط انسانی در معادن کار کرده و اغلب ماهانه یا ۲۰ روز یک بار به منزل مراجعه می کنند.
وی تصریح کرد:البته باید به مشکلات معدنداران نیز اشاره کرد زیرا بیشتر معادن در گرفتن تسهیلات از بانکها دچار مشکل هستند و بانکها نیز از پذیرفتن پروانه معدن به عنوان وثیقه خودداری می کنند.
وی در پایان گفت: دولت باید تثبیت آیین نامه ها، بخشنامه ها، واردات، صادرات و عوارض متعلقه را تا پایان سال مشخص کند.