مدیر پایگاه میراث فرهنگی میراث جهانی شهر تاریخی  یزد :

 

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار ازیزد محسن عباسی هرفته، پیش از ظهر امروز در یازدهمین نشست آنلاین خانه مطبوعات گفت: میراث فرهنگی مبنایی برای رشد فرهنگی جامعه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: میراث فرهنگی اساسا کانون تغذیه کننده فرهنگ جامعه است و درصورتی که رشد کند بسباری از مشکلات ما کاهش پیدا می کند.

 

وی افزود: اگر سال گذشته ۲ میلیون گردشگر به استان یزد سفر کرد به دلیل این بود که نام یزد در رسانه‌ها بسیار تکرار شد و این استان به کانون توجه در حوزه گردشگری تبدیل شد.

عباسی هرفته با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه مرمتی در بافت تاریخی یزد از زمان ثبت جهانی آن تاکنون اتفاق افتاده است، بیان کرد: بافت تاریخی یزد در طول سه سال گذشته به یک کارگاه عظیم مرمتی تبدیل شده و در این مدت هزار بنا در این عرصه مرمت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: در شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه بود، حجم سرمایه گذاری در بافت تاریخی بسیار قابل توجه بود به نحوی که برای هزار بنای مرمت شده، حدود هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی، شهرداری و بخش خصوصی هزینه شد.

وی یادآور شد: از هزار بنای مرمت شده، ۷۵۰ بنا با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت شد

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: اخیرا براساس تعهد خود گزارش ۴ ساله خواهیم داد که برخی از زمینه ها بیشتر از تعهدات و برخی نیز به اندازه تعهدات بود اما نگرانی زیادی در این زمینه نداریم زیرا تعهدات خود را به خوبی انجام دادیم.

وی بیان کرد: برای ثبت جهانی یزد تعهدات سنگینی دادیم که خوشبختانه توانستیم با همکاری محلی ها اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و می توانیم درسی  بزرگ به جامعه بین المللی دهیم زیرا با وجود تحریم ها توانستیم به خوبی در زمینه گام برداریم.

عباسی هرفته ادام داد: جامعه محلی، مردم و ساکنین بافت تاریخ و مدیران شهری به خوبی توانستند در این مسیر گام بردارند.

وی افزود: ما سعی کردیم در حوزه میراث فرهنگی از سیاست زدگی مصون باشیم و اگرچه با آمدن دولت ها نگاه های سیاسی نیز وجود دارد و این کاملا طبیعی است اما باید سعی کنیم تا سیاست زدگی ها در حوزه فرهنگ و سیاست را کنترل کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: در سه سال گذشته سعی کردیم بر اساس پلان مدیریت کار کنیم و تا انجا که امکان دارد به حاشیه نرویم.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی متولی اجرایی و دستگاه حاکمیتی از طرف دولت است و پایگاه یک دیده بان و رصد خانه است که وضعیت موجود را رصد کرده و اتفاقات را در بافت هدایت می کنیم.

عباسی هرفته ادامه داد: ما باید گزارش ها را آماده کرده و به یونسکو تحویل دهیم که مبنای ما نیز در این گزارش صداقت است.

 

وی افزود: ما درخواست ثبت را به یونسکو دادیم که در این راستا نیز تعهداتی را قبول کردیم که تنها یونسکو اساسا هیچ دستوری به ما نداده و هر تعهدی که خودمان دادیم به آن نیز عمل می کنیم.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، عملکرد شهرداری یزد را نیز در این حوزه قابل قبول دانست و گفت: ۲۵۰ بنا نیز توسط شهرداری مرمت شده است ضمن اینکه شهرداری در بخش فضاهای عمومی مثل معابر، ایجاد فضاهای فرهنگی و … نیز بسیار اثرگذار عمل کرده است.

وی اظهار داشت: خرسندیم از اینکه هم بخش دولتی به بسترسازی برای جذب سرمایه گذار در بافت تاریخی یزد پرداخته و هم این جذابیت در بافت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است.

عباسی هرفته افزود: ثبت جهانی بافت تاریخی یک اتفاق مهم فرهنگی را در یزد رقم زد و مردم اکنون به اهمیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پی برده‌اند

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: معضلات جدی بافت تاریخی شامل ترافیک، مسائل اجتماعی حوزه ترافیک، بحث فاضلاب است که نگران های زیادی برای ما دارد.

آب ریز بافت تاریخی سرانه هر نفر جدود یک دهم الان بوده است که متاسفانه الان در لایه زیر زمینی شاهد این فاضلاب ها هستیم که در این راستا قراردادهایی انجام دادیم.

.