رئیس دادگستری یزد:

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد ، « محمدرضا دهشیری» پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: مظلومیت شهید بهشتی نه از جهت شهادتش بود بلکه از این جهت است که ابعاد شخصیتی وی در عرصه های فلسفه، حکمت، روانشناسی مورد توجه قرار نگرفت و چون که او سیاستمدار مجرب بود ابعاد دیگر شحصیتی وی تحت تاثیر قرار گرفت.

 

رئیس دادگستری استان یزد بیان کرد: تیرماه ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ دستگاه قضایی شاهد تردد مقامات عالی قضایی به استان بودیم که معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور، وزیر دادگستری، رئیس قوه قضائیه از جمله این سفرها بوده است.

 

وی ادامه داد: میزان کاهش ورودی پرونده از تیرماه ۹۸ تا خرداد ۹۹ حدود ۴۲ هزار و ۴۷۴ فقره پرونده بوده که میزان ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال کاهش داشته است.

 

رئیس دادگستری استان یزد گفت: نرخ رسیدگی میزان خروجی بر ورودی نیز ۱۰۱ درصد بوده که به عبارتی به ازای هر ۱۰۰ پرونده ۱۰۲ پرونده مختومه شده است.

 

دهشیری ادامه داد: ۹ هزارو ۸۸۰ فقره پرونده از مانده ها را در سال گذشته کم کردیم که ۱۱ و ۹ دهم درشد کاهش داشته است.

 

رئیس دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: عملکرد کلیه شعب مثبت ۷ هزار و ۲۲۴ پرونده بوده است که به عبارتی که این تعداد از پرونده موجودی پرونده های استان کاسته شده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل منفی ۶۶ بوده است.

 

وی افزود: ۳۲ درصد جمعیت استان در سامانه ثنا دادگستری ثبت نام کردند که ۲۰ درصد در دوره مدیریت جدید بوده است که بیشترین ثبت نام خاتم با ۴۲ درصد و تفت۳۴درصد بوده است و کمترین ثبت نام ها در مروست ۱۷ درصد بوده است.

دهشیری ادامه داد:  در استان یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۵۴ ابلاغ الکترونیک صادر شده ه معادل ۳۹ درصد از کل ابلاغ های ها بوده است.

 

 

رئیس دادگستری استان یزد بیان کرد:  ما در مدت یک سال در کلیه شعب دادگاه و داسرا و شورا شاهد کاهش ۴۲۲۵ پرونده بوده ایم.

 

وی ادامه داد: از لحاظ ثبت اتهامات  نیز سرقت مستوجب تعزیر و توهین به اشخاص عادی و ضرب و جرح عمدی بوده است که ۵۲ درصد از آنها منع تعقیب شده است و ۲۵ درصد نیز جلب دادرسی و حدودو ۱۰ درصد نیز قرار موقوفی تعقیب و ۱۳ درصد نیز سایر موارد بوده است.

 

 

رئیس دادگستری استان یزد گفت: بیشترین اتهامات در شعب شورای استان نیز رانندگی بدون پروانه، تویه به اشخاص عادی و ضرب و جرح عمدی بود است.

 

 

دهشیری ادامه داد: تعداد ۲۲۶۱ فقره حکم محکومیت جایگزین حبس داشتیم که افزایش ۱۳۱ درصدی داشته است و از لحاظ نظارت الکترونیکی و پابند الکترونیکی نیز الان ۴۲ نفر در انتظار پابند الکترونیکی هستند و در این حوزه نیز رتبه دوم کشور را داریم بدین معنی که رویکرد قضات ما عدالت ترمیمی است.

 

 

رئیس دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: رفع تصرف اراضی ملی نیز ۱۷۶ مورد بوده که ۲۷۲ هکتار رفع تصرف شده که ارزش تقریبی آن ۶۷۱ هزار و ۹۴۴ میلیون و ۱۰ هزار و ۹۰۰ ریال بوده است.

 

 

وی افزود: در حوزه اصل چهلم قانون اساسی نیز ۴۹ هزار و ۹۶۷ متر مربع از اراضی خلعیت شده که ارزش تقریبی آن ۳۱۴ هزار و ۵۶۸ میلیون ریال بوده است.

 

دهشیری ادامه داد: تهیه پرونده شناخت برای هر حوزه قضائی، تشکیل اتاق فکر، بررسی اتقان آرا، واحد صیانت و سلامت اداری و قضائی در راستای مقابله با فساد، برگزاری دوره های آموزشی با ۱۵۸ هزار و ۳۵۱ نفر ساعت از جمله اقدامات ما بوده است.