ایران خودرو امروز در حالی فراخوان ثبت نام برای فروش محصولات خود را داده که بدعهدی این خودروساز در تحویل محصولات ثبتنامی همچنان ادامه دارد و هزینه این بدعهدی را فقط مشتریان میپردازند
مرحله جدید پیش فروش ایران خودرو، از امروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه آغاز شده و ثبت نام ایران خودرو تا روز شنبه ۲۱ تیرماه، ادامه خواهد داشت. این مرحله از فروش ایران خودرو از نوع مشارکت در تولید بوده و موعد تحویل خودروها نیز برای سال ۱۴۰۰ است.
این فراخوان برای ثبت نام در حالی صورت میگیرد که همچنان افرادی که در این شرکت برای دریافت خودرو ثبت نام کردهاند از عدم تحویل خودروی خود شکایت دارند و شکایت خود را مبنیبر عدم تحویل خودرو در سررسید مقرر اعلام میکنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، زمانی که مشتریان فرمهای قرارداد برای ثبتنام خودرو را امضا می کنند، قیمت و زمان تحویل خودرو از سوی کارخانهها به آنها اعلام میشود. درست مثل آنچه که امروز در فراخوان ایران خودرو برای ثبت نام از مشتریان مشاهده میکنیم.
در این اطلاعیه آمده است: این مرحله از فروش ایران خودرو از نوع مشارکت در تولید بوده و موعد تحویل خودروها نیز برای سال ۱۴۰۰ است.
بنابراین طبیعی است که مشتریان طبق این قرارداد و قراردادهای پیشین، انتظار داشته باشند که خودروی خود را در موعد مقرر تحویل بگیرند.اما در اغلب موارد این اتفاق نمیافتد و مشتریان، قادر به تحویل خودروهای خود از نمایندگیها بعد از گذشت هفتهها و ماهها نیستند.
متاسفانه در این شرایط باید هزینه «بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبتنامی» را مشتریان بپردازند مشتریانی که صدایشان به گوش خودروسازان خوش نیست و مسئولانی که گویا به شنیدن درد مردم عادت کردهاند و آنقدر با این اخبار اشباع شدهاند که نیازی به رسیدگی و حفظ سرمایه اجتماعی نمیبینند.
سوالی که افراد زیان دیده از بدعهدی خودروسازان از یکدیگر میپرسند و جوابی برای آن نمییابند این است که اگر خودروسازان خودرو ندارند، چرا ثبت نام جدید اتفاق میافتد؟
ایران خودرو در سال جدید حداقل دو بار اقدام به ثبتنام برای فروش خودرو کرده است و این در حالی است که معوقات این خودروساز در برخی از این خودروهای ثبت نامی از چند ماه هم عبور کرده است.
آیا مدیران برنامهریزی ایران خودرو نمیتوانند پیشبینی کنند که خودرویی که دو سال پیش ثبتنام کردهاند میتوانند به مشتری تحویل دهند یا خیر؟ آیا مدیران این خودروسازی نمیداند تولیدشان به حدی رسیده است که چنین وعدههایی را به مشتریان ندهند؟ یا این که نمیتوانند با یک حساب و کتاب ساده، تولید خود را روزانه و ماهانه حساب کنند و براساس آن، شروع به پیشفروش خودرو کنند؟
اینکه خودروسازان توجهی به حقوق مصرفکنندگان و اعتماد مردم ندارند، بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه انحصار در تولید و عدم واردات خودرو به دلیل مشکلات ارزی در کشور، به عاملی تبدیل شده که نه تنها آقایان خودروساز خود را به هیچ مرجعی پاسخگو نمیدانند بلکه اصلا غصه عدم اجرای تعهدات خود به مصرفکننده که منجر به نابودی اعتماد مردم به عنوان سرمایههای اجتماعی این کشور میشود را نمیخورند.
مصرفکنندگان شاکی، برای پیگیری حقوق تضییع شده شان یا باید دست به تجمع بزنند یا سردرگم بین نمایندگی و بخش فروش نمایندگیها، ساعات خود را صرف کنند. چرا که شرکتهای خودروسازی به دلیل حاشیه امنی که به دلیل حضور برخی صاحبان قدرت در هیات مدیره هایشان دارند، خود را در مقابل مردم که هیچ ابزاری برای احقاق حقوقشان ندارند، پاسخگو نمیبینند.
یکی از مشتریان ایران خودرو با انتقاد از عملکرد ایران خودرو به ایلنا گفت: این شرکت خودروسازی با آن که پول کامل خودرو را دریافت کرده است اما خودروی خریداریشده را تحویل نمیدهد.
وی میگوید وقتی به نمایندگی نیز مراجعه میکنم، میگویند خودرو نداریم.
با توجه به اظهارات این مشتری بهعنوان یکی از مشتریان معترض به عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان این شائبه پیش میآید که خودروسازان فقط با این پیش فروشها، بخشی از نقدینگیشان را تأمین و از فشارهایی که وزارت صمت برای کنترل قیمت به آنها وارد میکند، کم میکنند.
امرالله امینی، کارشناس خودرو، در گفتوگو با ایلنا در مورد عدم ایفای تعهدات قبلی از سوی ایران خودرو گفت: معمولا وقتی وزرا تغییر میکنند، وزیر جدید دست به یکسری اقدامات نمایشی و مقطعی میزند که در این موضوع نیز مشاهده میشود. باید پرسید آیا مردمی که یکسال و نیم پول خود را در این موضوع گذاشتهاند و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتهاند، واجبتر نیستند؟
وی ادامه داد: البته میتوان این موضوع را در راستای جذب نقدینگی مردم نیز تفسیر کرد. اما نباید به بهای پایمال شدن حقوق کسانی دیگر باشد.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: مشکل اصلی در این موضوع عدم توان کافی تولید است که آن نیز ریشه در عدم برنامه ریزی های سالهای گذشته دارد.
امینی در مورد احتمال شکایت مردمی که علیرغم واریز وجه هنوز خودروی خود را دریافت نکردهاند، گفت: البته این افراد میتوانند به عدم رعایت اولویتها در تحویل خودرو شکایت کنند اما چون مسئولان ما براساس تجارب گذشته بخوبی دریافتهاند که مردم دیگر پیگیر اینگونه مسائل نیستند، سوء استفاده میکنند.
وی افزود: اینگونه اقدامات مصداق بارز عدم صداقت، نبود شفافیت و پایمان کردن حقوق مردم است.