معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: بر همین اساس فعلا ۹۰ درصد شهروندان تبریزی هر ۴ روز یکبار با قطعی آب روبه‌رو خواهند بود
به گزارش جارچی اخبار، محمد خانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در ۶۵ شهر و ۱۸۰۰ روستا خدمات ارایه می‌دهد.گفت: در کلانشهر تبریز برای ۱.۶ میلیون نفر و با شهرهای اقماری در مجموع برای ۲ میلیون مشترک خدمات ارائه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ در حدود ۱۵ میلیون لیتر معادل ۵۰۰ لیتر در ثانیه کسری تولید داریم افزود:در شرایط فعلی ۱۴ شهر در حالت سربه سر یا موازنه منفی هستند و در این بین میانه، تبریز و مرند در حالت موازنه منفی قرار دارند
خانی خاطرنشان کرد: جمعیت روستاهای تحت پوشش نیز ۲۰۰ هزار نفر و تعداد روستاهایی که از زرینه رود یا شبکه تبریز تامین آب می‌شوند ۲۲ روستا است؛ همچنین آب روستاهای الوار اوغلو، سهلان، مایان، دیزج و باغ معروف به علت مشکل کیفیت آب چاه، از طریق شبکه تبریز تامین می‌شود که به‌علت افت فشار در شهر تبریز، روستاهای فوق نیز با مشکل آب‌رسانی مواجه شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یکبار برای مصرف آب نیازسنجی می‌شود گفت: در آخرین نیاز سنجی در سال ۹۰ پیش بینی شده بود که سال ۹۵ موازنه تبریز منفی خواهد شد که در چهار سال اخیر با موازنه منفی روبرو بودیم اما با یک سری اقدامات این چهار سال را سپری کردیم.ولی شیوع کرونا منجر به افزایش مصرف شد.
وی منابع تأمین آب تبریز را شامل زرینه‌رود با ۵۵ تا ۶۰ درصد ، ۳۱ درصد چاه‌ها، ۱۳ درصد نهند آب تبریز ، یک درصد قنات ها اعلام کرد و گفت لبته در زمان پیک بیشترین برداشت از زرینه‌رود است.
وی، به وضعیت تولید آب در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه از منابع زیرزمینی، ۳۲۰۰ لیتر در ثانیه از منابع سطحی است که متاسفانه به جای ۱۵۰ لیتر مصرف برای هر فرد در طول یک شبانه‌روز با مصرف ۲۵۰ لیتر روبه‌رو هستیم.
خانی،حداکثر میزان تولید آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه از منابع زیرزمینی و ۳۵۰۰ لیتر در ثانیه از منابع سطحی آب تولید می‌شود.
وی با اشاره بر اینکه ۹۲ حلقه چاه در تبریز وجود دارد، اظهار داشت: ۲۵ میلیون مترمکعب در دو ماه اخیر آب تولید کرده‌ایم.
خانی با بیان اینکه حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه جدید در میدان‌های چاهی، همکاری با شرکت آب منطقه‌ای استان جهت تکمیل رینگ آبرسانی جنوب از جمله اقدامات انجام گرفته است، گفت: تهیه و نصب کاهنده مصرف، نهادینه‌سازی مدیریت مصرف و همکاری با آموزش و پرورش و سایر اقدامات بهینه‌سازی انجام گرفته است.
وی، به بحث انشعاب غیرمجاز در هر سال و پایش آن اشاره کرد و گفت: همکاری لازم با شهرداری برای جداسازی انشعابات فضای سبز، کنترل فشار در شبکه با نصب فشارسنج‌ها، تهیه نقشه تراکم حوادث شبکه و تحلیل و غیره از دیگر اقدامات انجام گرفته است.
خانی همچنین در خصوص پیش‌بینی جمعیت شهر تبریز و مناطق پیرامون آن تا سال ۱۴۱۵ گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۱۵ نیاز آبی سالانه ما ۲۲۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود، در حالی که ظرفیت تولید آب ما ۱۵۲ میلیون مترمکعب بوده و مابقی این مقدار را کمبود خواهیم داشت.
معاون بهره برداری و توسعه آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد مشکل آبی مناطق حاشیه نشین، مشکل اصلی در این رابطه را مربوط به افزایش ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: در این مناطق، تراکم ساخت و ساز از دو و نیم طبقه به چهار طبقه رسیده و لوله گذاری‌ها نیز متعلق به ۳۰ سال پیش است.
خانی با اشاره به طرح‌های میان‌مدت برای حل چالش‌های حوزه آب نیز گفت: با توجه به این‌که آب تخصیصی سد قلعه چای عجب‌شیر تاکنون برای شرب استفاده نشده است، در صورت تامین حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث تصفیه‌خانه آب، می‌توان آب مورد نیاز شهر عجب‌شیر و روستاهای تابعه را از این سد تامین و آب تخصیصی این شهرستان از خط زرینه‌رود را به سمت کلان‌شهر تبریز هدایت کرد.
وی گفت: برای رفع مشکل تامین آب تبریز، طرح آب‌رسانی از رودخانه ارس مورد تأکید است زیرا حفر چاه جدید در محدوده کلاشهر تبریز از نظر منبع آب و حریم چاه‌های کشاورزی و صنعتی با محدودیت‌های شدیدی مواجه شده و امکان حفر چاه جدید منتفی است از طرفی آب‌های سطحی موجود نیز کفاف نیاز شرب و صنعت کلان‌شهر تبریز را نمی‌دهد
وی افزود:آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از سال ها قبل مکاتبان متعددی با مسئولان استانی جهت تخصیص بودجه لازم جهت اجرایی کردن طرح انتقال آب ارس انجام داده و لازم است مسئولان نسبت به اجرایی کردن این طرح ا اهتمام بیشتری نشان دهند تا با عملیاتی شدن پروژه‌های پیشنهادی بحران‌های آتی را به سهولت بگذرانیم.