رییس دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در کاشان ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: این شورا با رویکرد حفاظت از صیانت جمهوری اسلامی چهل سال فعالیت صادقانه دارد.

به گزارش  جارچی اخبار از کاشان، حجت الاسلام مهدی بصیرتی ضمن گرامیداشت سالروز شورای نگهبان روز ۲۶ تیرماه اظهار داشت: قانون اساسی در ایران سعی کرده برای صیانت از جمهوری اسلامی، نهاد شورای نگهبان را تاسیس کرده تا هم از حیث محتوای نظام و هم از حیث کارگزارانی که در نظام اسلامی تصدی برخی از مسئولیت ها را برعهده می گیرند ضمانتی برای حفظ جمهوریت و اسلامیت باشد.

رییس دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در کاشان گفت: در اصل ۹۱ قانون اساسی علاوه بر اصول دیگری که مربوط به شورای نگهبان است به تشکیل شورای نگهبان و ترکیب آن نیز پرداخته در این اصل درخصوص هدف و مسئولیت شورای نگهبان آمده تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس، نهاد شورای نگهبان با ترکیب شش فقیه بعلاوه شش حقوقدان تشکیل می شود.

وی شورای نگهبان را نهادِ حافظ قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: این نهاد با بررسی قوانین و تطبیق آنان با قانون اساسی و اسلام، اجازه رخنه قوانین مغایر با میثاق ملی به نظام اسلامی را نمی دهد و به علاوه با نظارت بر انتخابات، اجازه دخل و تصرف در انتخابات از سوی جریانات واحزاب و گروهها را نمی‌دهد.

حجت الاسلام بصیرتی وظیفه اصلی شورای نگهبان را پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی خواند و گفت: قانون اساسی سندی فراتر از نهاد مجلس است لذا با تدبیر مجلس خبرگان قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی به نهاد معتبرتری سپرده شد و اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی به عنوان موسسان این سند، تفسیر قانون اساسی را به شورای نگهبان قانون اساسی سپردند.

وی با اشاره به نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش از طریق مشارکت همگانی بر امور سیاسی گفت: آزادی آراء مردم و رقابت‏های سیاسی داوطلبان پدیده‏‌ای است که آن را «اداره امور کشور به اتکای آراء عمومی» می‏شناسند این آزادی و رقابت فی نفسه سالم و مطلوب است. اما، میل به قدرت عاملی است که اکثرا رقابت ناسالم و مکارانه را به همراه خود آورده، در آراء مردم اختلال و فساد ایجاد می‏نماید بدین خاطر است که، برای احتراز از مفاسد احتمالی، امر نظارت بر آراء عمومی در تمام کشورهایی که حکومتهای مردم‌سالاری دارند مورد قبول قرار گرفته است.

بصیرتی با بیان اینکه نظارت باید به دست کسانی باشد که علاقه و منفعت خاصی نسبت به نتیجه انتخابات نداشته باشند، تا بتوانند درستی و امانت لازم را در کار نظارت بی‏طرفانه بکار گیرند افزود: در این خصوص، اصل نود و نهم قانون اساسی
نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را مقرر کرده است.

وی تاکید کرد: مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان تنها مرجعی است که بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارد و از آنجا که انجام هر گونه اقدام نظارتی بدون بهره گیری از ابزار لازم و متناسب امری است محال و برخورداری ناظر انتخابات از ابزار لازم برای عملیاتی کردن مسؤولیت قانونی اش اجتناب ناپذیر است و نفی این قاعده نیز در واقع انکار یک ضرورت عقلانی است، شورای نگهبان به طور طبیعی و بر اساس منطق، از ابزار دفاتر استانی و شهرستانی خود برای انجام وظایف قانونی اش بهره می گیرد و تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است .