وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک روز جهانی عکاسان گفت: نقش هنرمندان در ایام دفاع مقدس یکی از همان بخش‌های پنهان جنگ است، عکاسان یکی از این گروه‌های هنری زمان جنگ هستند، عکاسی جنگ نقطه عطفی در تاریخ تصویر ایران است، هم از نظر جغرافیایی و هم مردم شناختی عکس‌هایی که گرفته شده نشان می‌دهد هیچ دوره‌ای این‌ میزان تصویر را نداشته است.

به گزارش جارجی اخبار،، در ادامه برگزاری طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در ارتباط زنده تصویری از خانواده شهیدان امین اللهی و محمد مهدی محب شاهدین در سمنان تجلیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ارتباط زنده با بیان اینکه در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، اظهار داشت: شهدا در تاریخ هشت سال دفاع مقدس نقش و اثرگذاری ماندگاری آفریده و در نقطه نقطه ایران زمین شاهد این نقش هستیم.

صالحی ادامه داد: استان سمنان هم جزئی از این تاریخ است و باتوجه به جمعیت نیم میلیونی این استان آمار رزمندگان سمنان از میانگین کشوری بالاتر است، همچنین رقم شهدا یعنی ۲۸۰۰ نفر شهید این استان نیز بالاتر از میانگین شهدای استان‌های دیگر کشور است، بنابراین فضای جهاد و شهادت در ایام دفاع مقدس در استان سمنان در هر سطح و فضایی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بخش‌های پنهان جنگ شاهد جایگاه این استان در دفاع مقدس هستیم، یکی از حوزه‌های پنهان و قابل توجه جنگ حمایت از بخش جهاد سازندگی است که نقش راهبردی در جنگ را داشته و خیلی کم از آن یاد ‌شده است، فضای استان سمنان هم از نظر حضور شهدای رزمنده و هم شهدای جهاد سازندگی از میانگین کشوری ۲ و نیم برابر بیشتر است، پس این آمار نشان می‌دهد این استان علاوه بر بخش آشکار جنگ در بخش‌های کمتر دیده شده جنگ هم حضور پررنگ داشته است.

صالحی یادآور شد: یکی دیگر از بخش‌های پنهان در دفاع مقدس نقش زنان در جنگ است، خانم‌هایی که شاید در صف مقدم جنگ نبودند اما نقش آنها در بسیاری از اتفاقات کمتر از خط مقدم نبود، استان سمنان از نظر حضور بانوان در جنگ نقش پررنگی دارد، در همین خصوص کتاب «اگر آنان نبودند» در مورد نقش زنان این استان در دفاع مقدس را داریم که به حضور و نقش مهم زنان در این استان در دفاع مقدس اشاره دارد.

وی افزود: نقش هنرمندان در ایام دفاع مقدس یکی از همان بخش‌های پنهان جنگ است، عکاسان یکی از این گروه‌های هنری زمان جنگ هستند، عکاسان جنگ به سه بخش تقسیم می‌شوند، یک بخش عکاسان حرفه‌ای مرتبط با رسانه‌های معتبر هستند که عکس‌های آنها به خاطر مانده است، بخش دیگر عکاسان آزاد در جنگ و گرو‌ه سومی هم به عنوان رزمندگان عکاس بودند که از جنگ و رزمندگان عکس‌های زیادی به یادگار گذاشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: عکس در دفاع مقدس از یک سو خاطرات مصور جنگ را به یادگار و از سوی دیگر  تاثیرات زمان جنگ را به خوبی نشان داد، برخی عکس‌ها اثرگذاری و ‌انرژی که منتقل می‌کنند بعضا از چندین کتاب و مقاله بیشتر است، برای مثال در زمان فروپاشی رژیم طاغوت حضور همافرها به روند سقوط نظام سابق سرعت داد اما عکس معروف همافرها انرژی زیادی داشت که بلافاصله پس از انتشار در عرض دو سه روز طومار رژیم طاغوت را در هم پیچید.

صالحی بیان کرد: همچنین پاره‌ای از تصاویر رزمندگان در جنگ به گونه‌ای است که گویی زاویه‌هایی از بهشت را تصویر کردند، از طرفی دیگر عکاسی جنگ نقطه عطفی در تاریخ تصویر ایران است، این هشت سال جنگ دوران پر تراکم تصویر در کشور بوده است، هم از نظر جغرافیایی و هم مردم شناختی عکس‌هایی که گرفته شده نشان می‌دهد هیچ دوره‌ای این‌ میزان تصویر را نداشته است.

وی با اشاره به زندگی شهید محب شاهدین گفت: این شهید از یازده سالگی خودساخته و در کنار کار به هنر و امرار معاش خانواده پرداخته است، وی همزمان با مبارزات انقلاب در خدمت مبارزین بوده است، وقتی این شهید تنها پس از ۲۴ساعت از ازدواج خود به منطقه عملیاتی می‌رود تصویر شکوه و عظمت جهاد را نشان می‌دهد، در ادبیات دینی ما چنین اتفاقاتی الگوسازی برای نسل جوان است به شرط آنکه به درستی برای جوانان تبیین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخن تصریح کرد: شهید محب شاهدین در وصیت‌نامه خود شهادت را رفتن از یک زندگی به زندگی دیگر تلقی می‌کند، رفتن نو به عالم‌نو؛ رفتن‌های دیگر معمولی است اما شهادت یک رفتن نو است، تمام مرگ‌ها در دنیا رفتن به یک دنیای مشابه است اما شهادت با مرگ عادی فرق می‌کند.

در بخش دیگری حدبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: خوشحالیم که وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی با وجود تمام مشغله‌های روزانه این دغدغه را دارند که هر هفته سه‌شنبه‌ها در جهت تکریم خانواده شهدا حضور داشته باشند.

جت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی ادامه داد: روز جهانی عکاسان ۱۹ آگوست همزمان با ۲۸ مردادماه است، عکاسان در زمره بالاترین روایتگران تاریخ هستند که با عکس‌های خود خاطرات زیادی را به یادگار گذاشتند. شهید محب شاهدین نیز نه تنها یک هنرمند عکاس بلکه بالاترین هنر یعنی شهادت را به تصویر کشید، امروز نیز به منظور پاسداشت از شهدای عکاس مراسم تکریم و ارتباط با خانواده شهید عکاس در نظر گرفته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری خاطرنشان کرد: در طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم که در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برنامه‌ریزی شده است  برخی فعالیت‌های فرهنگی همچون انتشار چندین کتاب و تولید فیلم‌های مرتبط با سالگرد دفاع مقدس در دست اقدام است.

فرشید فلاح ادامه داد: در این طرح علاوه بر تجلیل از شهدای دفاع مقدس برنامه‌ای هم برای تقدیر از شهدای مدافعان سلامت داشته‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصریح کرد: شهیدان محمدباقر امین اللهی و محمد مهدی محب شاهدین از فعالان فرهنگی استان بودند، شهید محب شاهدین هنرمند عکاس بود که از صحنه‌های جنگ روایت‌های مختلفی به یادگار گذاشته است.

 

 

در بخشی از این ارتباط زنده تصویری محمدحسن امین‌اللهی پدر شهید امین اللهی با اشاره به رشادت‌های فرزند خود از اوایل انقلاب تا جنگ تحمیلی بیان کرد: فرزندم رزمنده سپاه تهران- تیپ۲۷ حضرت رسول(ص) بود که در خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس با اصابت تیر مستقیم به پایش به شهادت رسید، این در حالی است که فرزندم تنها ۱۴روز در‌ میدان نبرد حضور و نهایتا به مقام شهادت نائل آمد.

برادر شهید محب شاهدین نیز در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری افزود: بنده تنها دو سال داشتم که پدرمان به رحمت خدا رفت، پس از آن برادرم در کنار تحصیل مشغول کار و تامین مخارج خانواده شد، کم‌کم با آغاز مبارزات انقلاب اسلامی ایشان به سمت اجرای دکلمه‌، تئاتر، عکاسی‌ و همچنین مقاله‌نویسی رفت.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب‫ اسلامی‫ برادرم وارد‫ سپاه‫ پاسداران شد‫. در‫ سال‫ ۱۳۵۸ به‫ غرب‫ کشور اعزام‫ و‫ در‫ سرکوبی‫ گروهک‌ها‫ و‫ منافقین‫ روانسر،‫ کامیاران،‫ تکاب‫ و گیلان‫ غرب‫ نقش‫ داشت‫.

‫برادر شهید محب شاهدین اظهار کرد: با‫ شروع‫ جنگ‫ تحمیلی‫ با‫ اینکه‫برادرم فرزند‫ ارشد‫ و‫ سرپرست‫ خانواده‫ بود جبهه‫ را‫ بر‫ همه‫ چیز‫ ترجیح‫ و‫ راهی جبهه‫ شد‫. وی‫ می‌خواست‫ به فرمایش‫ امام‫ خمینی(ره)‫ عمل‫ کند‫. او‫ به‫ جنوب‫ رفت‫ و‫ در‫ عملیات‫‌های‫ طریق القدس،‫ آزادی‫ بستان، فتح‫ المبین،‫ رمضان‫ و‫ محرم‫ شرکت‫ کرد.

وی در پایان گفت: سرانجام‫ برادرم محمد‫ مهدی‫ محب‫ شاهدین‫ پس از ۲۴ماه حضور در میدان‌های نبرد در پانزدهم آبان ۱۳۶۱ در عملیات محرم به‫ علت‫ اصابت‫ ترکش‫ به‫ پهلو‫ و‫  پا به‫ شهادت‫ رسید.