مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با مدیرکل مهاجرت جمهوری ترکیه در راستای همکاریهای مشترک امنیتی و برگزاری نشستهای مشترک نقطه تماس، از طریق ویدئو کنفرانس گفتگوکردند.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با ساواش اونلو مدیر کل مهاجرت جمهوری ترکیه ،آخرین تحولات و موضوعات منطقه ای مرتبط با مباحث مهاجرت و همچنین سایر موضوعات مشترک درخصوص افزایش همکاریهای دوجانبه، مبارزه منسجم با پدیده قاچاق انسان و تردد اتباع غیر مجاز، همکاری و تشریک مساعی و تعامل سازنده تر دو کشور را تبادل کردند.
در این ارتباط دو ساعته ویدئویی مدیرکل امورمهاجرت ترکیه  از روابط دوستانه میان دوکشور ابراز خرسندی نمود و ارتقاء سطح همکاریها در تمامی زمینه ها را خواستار شد.

ساواش اونلو، از عدم همکاری و حمایت کافی اتحادیه اروپا و جوامع بین المللی از کشورهای ایران و ترکیه که همواره در معرض سوء استفاده مهاجرین غیرمجاز بوده اند ابراز تاسف نموده و بر لزوم بازبینی جامعه جهانی در نحوه مبارزه با پدیده مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسان( مهاجرین، زنان و کودکان) مبارزه با گروهک های تروریستی منطقه در تعامل مستقیم با دوکشور ایران و ترکیه تاکید نمود.

وی ضمن تشکر از تعامل و همکاریهای سازنده طرف ایرانی در مسائل مشترک، گسترش همکاریها در حوزه مهاجرت و پناهندگی، مبارزه مشترک با جرائم سازمان یافته، آغاز دور جدید نشست شش جانبه منطقه ای و همکاری بیشتر مرزبانی کشورمان در مبادی مشترک در زمان دیپورت غیرمجازین خواستار شد.‌

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی کشورمان نیز ضمن قدردانی از همکاریهای  عبداله آیاز در دوران تصدی گری ایشان، انتصاب  ساواش اونلو را به ایشان تبریک گفت.

وی با تاکید به نقش کمرنگ سازمانها و نهادهای بین المللی در امر کمک به جمهوری اسلامی ایران در  مبارزه با قاچاق انسان و همچنین پیشگیری از مهاجرت غیر قانونی اظهار داشت: دو کشور ایران و ترکیه در پدیده قاچاق انسان با معضل مشترکی مواجه هستند که ضرورت داردبا جدیت به تقویت مناسبات دوجانبه همت بگمارند.

در ادامه دکترمحمودی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در امر مبارزه و پیشگیری از تردد غیرقانونی در مرزهای مشترک از هیچ کوششی فروگذار ننموده است که نمونه آن دستگیری تعداد قابل توجهی مهاجر غیرقانونی در طول سالجاری در مرزهای مشترک می باشد.

وی با ابراز تاسف از عدم توفیق جامعه جهانی در مواردی همچون کاهش پدیده مهاجرت، حمایت مناسب از تخصیص منابع کافی برای توسعه کشور افغانستان بویژه در بخش زیرساخت ها و نیز پیشگیری و مقابله با مهاجرت غیرقانونی عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه که در مسیر ترانزیت مهاجرین غیر قانونی از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان به اروپا قرار دارد بصورت یکجانبه ایستادگی نموده که در این راه متحمل هزینه های سنگین گشته است، و امیدواریم شرایط امنیتی و اقتصادی در کشور افغانستان به گونه ای مهیا شود که شاهد مهاجرت اتباع افغانستانی به کشور نباشیم و تعدادی از مهاجرین که در کشور حضور دارند به زودی با بازگشت داوطلبانه آنها مواجه شویم.

در ادامه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ضمن برشمردن برخی از مشکلات اتباع ایرانی درکشور ترکیه که اخیراً و در پی شیوع بیماری کرونا تشدید گردید، از طرف مقابل ایجاد ساز و کاری موثر در رسیدگی به موضوعات کنونی ایرانیان را خواستار شد.