رونمایی از دو سامانه و یک محصول در حوزه هوش مصنوعی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد.

به گزارش جارچی اخبار،این سامانه‌ها با حمایت معاونت علمی و فناورری ریاست‌جمهوری تجاری‌سازی شده‌اند. در این مراسم همچنین رونمایی از سند ملی حوزه هوش مصنوعی برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این آیین با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی هم‌پای کشورهای پیشرو گام برمی‌دارند، گفت: فعالیت این شرکت‌ها طیف وسیعی از کسب و کارهای ایرانی را بهبود می‌دهد.

سورنا ستاری با بیان اینکه این حوزه نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا یک حوزه نسبتاً نو و جدید محسوب می‌شود اظهار داشت: اما شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی همپا با کشورهای پیشرو در این صنعت توانستند گام بردارند و حرفی برای گفتن داشته باشند. زمانی که  شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی را با برخی کشورهای پیشرو به ویژه چین مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که محصولات «ایران ساخت» تولید شده در این حوزه قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است.

محصولات کاربردی حوزه هوش مصنوعی

معاون علمی و فناروی رئیس‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از خدمات عرضه شده توسط شرکت‌های فناور حوزه هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود طیف وسیعی از کسب وکارهای ایرانی شود. خدماتی مانند تبدیل نوشتار به گفتار و بالعکس، تشخیص چهره، آنالیز و سطح سنجی عواطف، تشخیص عوامل خطر‌ساز در محیط کار صنایع سنگین و ده‌ها سرویس دیگر که توسط این شرکت‌ها عرضه شده است، بسیار کاربردی هستند. شرکت‌ها و کسب وکارهای ایرانی می‌توانند با استفاده از این سرویس‌های برخط و نرمافزاری، خطوط تولید و عرضه خدمات خود را بهینه‌سازی کنند و با توجه به ارزیابی بازخورد مشتری، خدمات و محصولات باکیفیت‌تری عرضه کنند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با توجه به اهمیت این حوزه و نقش آن در آینده اقتصاد و صنعت کشور به شکل جدی به این حوزه ورود کرد و در حال حاضر صدها شرکت و استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی متولد شده‌اند که ایده‌های خود را تجاری‌سازی کرده‌اند و آن را به صورت محصول و خدمات به جامعه مصرف عرضه کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها به درجه‌ای از رشد و بالندگی رسیده‌اند که صدها نفر برنامه‌نویس و پرسنل را در خود جای داده‌اند.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: با توجه به عرضه یک سبد متنوع از بسته‌های حمایتی معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه هوش مصنوعی و سیاستگذاری هدفمند در این حوزه امیدوار هستم در آینده نزدیک به مرحله‌ای برسیم که با کشورهای طراز اول در رشته هوش مصنوعی رقابت کنیم، هر چند باید یادآور شد که در حال حاضر نیز برخی از محصولات و خدمات عرضه شده توسط شرکت‌های فناور ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی قابل رقابت با  محصولات مشابه خارجی است.

آینده نوید‌بخش

به گفته ستاری، با توجه به آینده بسیار امید بخش این رشته دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید برای ایجاد و توسعه رشته‌های تخصصی حوزه هوش مصنوعی به ویژه در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اقدام کنند. فارغ‌التحصیلان این حوزه در صورت کسب مهارت‌های لازم بسیار سریع می‌توانند به عنوان متخصص هوش مصنوعی جذب بازار کار شوند و سطح اشتغال این رشته بسیار بالا است.

برنامه استارتاپ پلاس

در ادامه دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با معرفی شرکت‌های حاضر در این رویداد گفت: با توجه به جایگاه ایران در حوزه هوش مصنوعی و نتایج اعلامی از سوی پایگاه‌های علم سنجی بین‌المللی، رتبه ایران در این حوزه بین ۱۵ تا ۱۸ اعلام شده است. در حوزه عملی و اجرایی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان پویا و بالنده‌ای در کشور تاسیس شده است. به صورت کلی در حوزه‌ای هوش مصنوعی, در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. اجرایی شدن برنامه‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه هوش مصنوعی، باعث به وجود آمدن تعداد قابل توجهی استارتاپ و شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور شده است.

پرویز کرمی در تبیین برنامه «استارتاپ پلاس» افزود: پس از شکل‌گیری همه‌گیری کرونا در کشور و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه آی تی و گردشگری رخ داد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نسبت به تدوین برنامه حمایتی«کرونا پلاس» اقدام کرد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جموی با همکاری نهادهای مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، یک بسته حمایتی تدوین کرد تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های عرضه کننده محصولات مقابله با کرونا را تحت پوشش قرار دهد.  شرکت‌ها و استارتاپ‌های  برخوردار از این بسته حمایتی عموماً یا محصول و خدماتی در  حوزه مقابله با کرونا عرضه کرده‌اند و یا آنکه در این حوزه نسبت به ایجاد و افزایش ارزش افزوده اقدام کردند. در واقع می‌توان گفت که برنامه «استارتاپ پلاس» ادامه  برنامه «کرونا پلاس»  است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه این برنامه بیان کرد: برنامه حمایتی هوش‌مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تمرکز بر حوزه‌های مانند: بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده یا AR و واقعیت مجازی یا VR و شهرهاو مراکز هوشمند تمرکز دارند. با توجه به برنامه‌های اتخاذ شده در این معاونت, در حال حاضر رتبه کشور در سطح جهانی در رشته هوش مصنوعی بین ۱۵ و ۱۸ قرار دارد که جایگاه بسیار قابل توجهی محسوب می‌شود. البته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این جایگاه قانع نیست و با محوریت بخش خصوصی, سعی دارد تا زنجیره ارزش در حوزه هوش مصنوعی را هر چه بیشتر گسترش دهد.