همزمان با هفته دولت، پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت کار ( ساختمان شهید بهشتی ) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش جارچی اخبار، ارایه یک الگوی ملی در راستای افزایش کارایی انرژی ساختمان در کشور هدفی است که در این پروژه دنبال می‌شود.

این پروژه، ساختمان مرکزی و پایلوت در پروژه بزرگ بهینه سازی انرژی ساختمان کشور موسوم به EEEB محسوب می‌شود. تا کنون فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۱۹٠ ساختمان در قالب این طرح اجرایی شده است.

 حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این برنامه، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در کشور پالایش می شود و حدود سه میلیون معادل بشکه نفت خام، گاز طبیعی در کشور مصرف می شود که در مجموع نزدیک به پنج میلیون معادل بشکه نفت خام تولید انرژی در کشور است که بیش از ۳۷ درصد از این انرژی تولیدی در بخش ساختمان مصرف می شود.

علی وطنی افزود: با توجه به اینکه طرح بهینه سازی انرژی در ساختمان بهینه سازی  صرفه جویی ۲۵ درصدی را به عنوان هدف اولیه خود قرار داده است، مشاهده می کنیم که صرفه جویی  گاز در ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون بیش از ۳۲ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اهداف این طرح، ساختمان‌های مشارکت کننده در این طرح می توانند این انرژی صرفه جویی شده را در چرخه مصرف با عنوان گواهی نامه های صرفه جویی انرژی در بورس به فروش برسانند.  در این طرح بیش از ۱۵ فناوری به کار گرفته شده است و در این ساختمان بیش از ۹  فناوری به کار گرفته شده است.

مشارکت بخش خصوصی

وطنی ادامه داد: اگر تعداد شرکت‌های فناور مشارکت کننده در طرح افزایش یابد برای تعمیم این پروژه به تمام ساختمان‌های کشور، یک رقم بسیار نجومی صرفه جویی اتفاق می‌افتد. اگر قیمت معادل نفت خام صرفه جویی شده در این پروژه را محاسبه کنیم، تا کنون بیش از ۴ میلیون دلار صرفه جویی در بهینه سازی انرژی در ۱۹٠ ساختمان به دست آمده است.

وطنی همچنین افزود:  امیدوار هستم با کمک معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دو عضو کابینه طرح‌های مشابه ای را جهت تصویب به هیئت دولت ارائه کنیم. در صورتی عدم اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و مصرف بی رویه انرژی و آلوده‌سازی محیط زیست، ممکن است جریمه‌ها و تعهدات مالی بین‌المللی برای کشور ایجاد شود و برای جلوگیری از رسیدن به این مرحله باید تلاش کرد تا هر چه زودتر پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در ساختمان همه گیر شود.

حمایت برنامه عمران سازمان ملل متحد

کلودیو پروویداس، نماینده  مقیم برنامه توسعه عمران سازمان ملل در ایران، دیگر سخنران این مراسم بود.

وی در رابطه با کوشش‌های ایران برای افزایش بهره وری در حوزه بهینه‌سازی انرژی گفت: بنده مراتب قدردانی خودم را از سوی سازمان ملل از مدیران این طرح به ویژه آقای دکتر علی وطنی ابراز می کنم. همچنین بابت خسارت‌های کرونا باید مراتب تاثر خودم را بیان کنم. با توجه به بیانات معاون توسعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، در مورد امام حسین(ع) باید بگوییم، امام حسین(ع) یک رهبر بزرگ مذهبی و اجتماعی بود که جامعه را به سمت رهایی از ظلم راهنمایی کرد و در این راه هزینه بزرگی نیز پرداخت کرد.

کلودیو پروویداس، افزود: مشاغل زیادی منتظر پایان کرونا هستند تا به روال عادی و نرمال گذشته باز گردند. اما شاید همین روال‌های نرمال مشکل اصلی باشد. من از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر می کنم که در راستای اصلاح این روندهای نرمال و همیشگی با استفاده از فناوری تلاش می کنند. در این پروژه نیز تنها در این ساختمان بیش از ۳۰ درصد صرفه جویی گاز رخ داد و من از اصحاب رسانه خواهش می کنم تا در راستای فرهنگ‌‌سازی و ترغیب دیگران برای مشارکت در این طرح، این اعداد امید بخش را اطلاع رسانی کنند.

لازم به ذکر است تاکنون ۴۳ ساختمان اداری و ۱۵۳ ساختمان مسکونی در قالب پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی وارد فرایند بهینه‌سازی انرژی ساختمان شده‌اند. در این پروژه تاکنون بیش از ۱۲٠٠ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به وجود آمده است. ۱٠ استارتاپ نیز بر اساس این پروژه در حال شکل گیری هستند.