بحران کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی یا آنلاین شدن این مراکز، غیررسمیکاران در حیطه آموزش را از امرار معاش ثابت محروم کرده است ؛ در این شرایط، حقوق معلمان رسمی پرداخت میشود اما بسیاری از نیروی کار شاغل در حوزه آموزش از دریافت دستمزد و درآمد بازماندهاند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل ایلنا، مربیان مهدکودکها، یکی از این گروهها هستند؛ در روزها و هفتههای گذشته، بارها از مسئولان خواستند راهی برای کسب درآمد، پیش پایشان بگذارند؛ با بسته شدن مهدکودکها به خاطر کرونا، چند هزار مربی شغل خود را از دست دادند و این مراکز تا آستانه ورشکستگی پیش رفتند.
از سوی دیگر، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس نیز از بلاتکلیفی شغلی انتقاد دارند؛ این معلمان خواستار جذب در ساختار آموزشی کشور هستند و توقع دارند فکری به حال وضعیت شغلی به هم ریختهی آنها شود.
یکی از معلمان حق التدریس که دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه سراسری است؛ در این رابطه به ایلنا میگوید: امثال من با سطح تحصیلات بالا، باید ساعتی کار کنیم و نگران باشیم که در هر بحرانی، بیکاری قبل از هر کس ما را گرفتار کند؛ در شرایطی که از دانش و تخصص ما برای آموزش دانش آموزان استفاده میکنند، چرا ما را رسمی نمیکنند تا ما نیز از حق و حقوق قانونی خود بهرهمند باشیم.
این معلم حق التدریس از نمایندگان مجلس درخواست دارند رسمی کردن نیروهای غیررسمی آموزش به خصوص آنهایی که سواد و تحصیلات بالایی دارند، را در برنامههای کاری خود قرار دهند.