مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت:در استان یزد بیش از۴۵۰۰ نفر کم شنوا و ناشنوا از خدمات سازمان بهزیستی بهره می گیرند که خدمات آموزشی در مدارس استثنایی و ناشوایان، خدمات اجتماعی و خدمات مختلف به آنها ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، علی محمد عطابخش درسی امین  نشست بر خط آنلاین خانه مطبوعات استان افزود: متوسط سن سالمندی کشور ۱۰.۳ درصد و این رقم در استان ۱۰ درصد است.

وی درنشست خبری برخط با رسانه های استان یزد  با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت سالمندی بانوان در استان بیشتر از آقایان است اظهار داشت:  درحال حاضر حدود هشت هزار و ۷۳۴  سالمند دارای پرونده توانبخشی  دربهزیستی استان هستند که از خدمات مراکز توانبخشی، ویزیت در منزل ،  برنامه توانمند سازی ، کمکهای مستمر، تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

عطابخش با بیان اینکه در استان یزد ۹ مرکز شبانه‌روزی سالمندان وجود دارد که به ۴۰۰نفر خدمات ارائه می‌کنند تصریح کرد: همچنین ۱۷ باب مرکز روازنه سالمندی هم خدمات آموزشی ، توانبخشی ، فیزیوتراپی و گفتار درمانی ارائه می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این گروه، اشتغال و ارتباط است زیرا دارای محدودیت در این زمینه هستند و در بخش های مختلف دچار مشکل می شوند.

 

وی افزود: مشکل دیگر آنها نیز تامین و تعمیر وسایل کمک توانبخشی است که با توجه به افزایش دلار و ارتباط مستقیم با دلار با مشکل روبرو شدند.

 

عطابخش ادامه داد: روز جهانی سالمندان داشتیم که حدود ۱۰ درصد جمعیت استان بالای ۶۵ سال سن دارند که در آینده با افزایش سالمندان روبرو می شویم که دلایل آن امید به زندگی و کاهش فرزندآوری است.

 

وی بیان کرد: در استان یزد تفت سالمندترین شهرستان و بافق جوانترین شهرستان است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه کودک آزاری در استان نسبت به سالهای گذشته در حال افزایش است گفت: این برای استان یزد که استان فرهنگی و دارای سبقه تاریخی است زیبنده نیست.

 

وی بدون اشاره به آمار کودک آزاری در استان افزود: طبق تماسی که با سامانه ۱۲۳ سازمان گرفته شده است بیشتر کودک آزاری از سوی والدینی است که معتاد هستند.

 

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: اجبار به مصرف مواد مخدر ، تهیه مواد، مسمومیت با مخدر از جمله کودک آزاری های در استان است .

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا  ۳۰۹ مهدکودک در استان فعال بود افزود: اما اکنون ۲۰۰ مورد از آنها از مرخصی یک ساله استفاده می‌کنند و عملاً در این مدت غیرفعال هستند و تنها ۱۰۰ مورد در حال ارائه خدمت هستند.

 

عطابخش اظهار داشت: همجنین قبل از کرونا ۱۴ هزار و ۸۴۴ کودک در مهدهای کودک نگهداری می‌شد که اکنون این رقم به چهار هزار و ۳۷۹ کودک رسیده است

 

وی بیان کرد: در استان ۱۷ مرکز سالمندان وجود دارد که خدمات آموزشی، پزشکی و ورزشی از صبح تا ظهر به آنها ارائه می شود که به علت کرونا برخی از خدمات ما در شش ماهه امسال کاهش پیدا کرده اما بعد از کرونا امیدواریم این خدمات افزایش پیدا کند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد افزود: ما ضمن این که اصلا توصیه نمی کنیم که سالمندان در خانه سالمندان سپرده شوند اما افرادی که شرایط نگهداری آنها در منزل وجود ندارد و یا اقوامی نداشته باشند از خدمات سازمان بهره مند می شوند.

عطابخش گفت: اولین رستوران ناشنوایان در استان یزد راه اندازی شده است که در مجمع سازمان بهزیستی اعتقاد داریم که نیاز افراد معلول مثل بقیه افراد است که باید برطرف شود.