رییس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: تعدادی از نمایندگان مجرب هستند و نگاهی واقع بینانه به مشکلات کشور دارند، ولی برخی از آنها خیلی ساده انگارانه، ادبیات پرخاشگری و وارد کردن هجمه به مسوولان دولتی را پیش گرفته‌اند، رویکردی که دردی از مشکلات کشور درمان نمی‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، “محمد سالاری” روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اوج رفتار پرخاشگرایانه برخی نمایندگان را در روزهای نخست فعالیت مجلس یازدهم به ویژه زمانی که وزیر امور خارجه مهمان بود قلمداد کرد و پرسید: از روزی که مجلس یازدهم را تصاحب کردید چه تغییری در شاخص‌های اقتصادی، اوضاع کشور و وضعیت معیشتی مردم ایجاد شد و آیا فساد ریشه کن شد و  چه ابزارهای قانونی به دولت معرفی کردید؟  به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم باید در مواضع و رفتارهای خود بازنگری کنند و در کنار دولت و به کمک ملت و با روحیه جهادی به‌شکل واقع بینانه نسبت به آسیب شناسی و شناخت مشکلات و ارائه راهکارهای عملیاتی اقدام کنند.

رییس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی ادامه داد: دولت تحت سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین فشارها و تحریم‌های اقتصادی همه دوران قرار دارد. نباید ظرفیت باقیمانده آن را با رویکرد پرخاشگری و ایجاد هجمه و اقداماتی که ریشه کارشناسی ندارند به بیراهه کشاند. جناح اصولگرا به هر شکل موفق شد زمام امور مجلس را به دست گیرد و اصلاح‌طلبان جز چند نفر حضوری در مجلس ندارند. فاتحان مجلس یازدهم می‌توانند در هم‌افزایی و هماهنگی با سایر نهادها و دولت به حل مشکلات کمک کنند. ولی آن چیزی که اکنون از مجلس یازدهم در اذهان عمومی تجلی پیدا کرده، فقط سر و صدا و ایجاد هجمه بوده است.

سالاری یادآور شد: منتخبان مردم در مجلس یازدهم هم در شعارهای انتخاباتی و هم به محض ورود به مجلس مجموعه ای از مطالبات را مطرح کردند.  آنها فکر می‌کردند با ادبیات خاص خود می‌توانند چالش‌ها را به طور کامل حل کنند اما گذشت بیش از ۴ ماه از شروع به کار مجلس مشخص کرد حل مشکلات به این آسانی نیست.

سالاری در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات، تعریف شرایط نامزدهای پست ریاست جمهوری از سوی مجلس شورای اسلامی قرار دارد گفت: انتقادی که کارشناسان و بدنه با سابقه کشور از مجلس یازدهم دارند این است که این مجلس نسبت به موضوعات مهم شتابان عمل کند. مجموعه ای از لوایح توسط دولت در سال‌های گذشته به‌ویژه در مورد همین موضوع انتخابات به مجلس ارائه شده است بدون این که آن لوایح از جمله لایحه جامع انتخابات را در دستور کار قرار دهند برای ارائه طرح با هم رقابت می‌کنند.

مشکل اصلاح‌طلبان استراتژی و راهبرد است نه رهبر

سالاری، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب را نهادی به قدمت جریان اصلاحات و یکی از نهادهای تصمیم ساز این جریان قلمداد کرد و گفت: شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان (شعسا) شامل احزاب عضو شورای هماهنگی و برخی از شخصیت‌های حقیقی موثر بود و برای اینکه جریان اصلاحات بتواند از ظرفیت همه صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان خود در تصمیم گیری‌ها به‌ویژه در پروژه‌های انتخاباتی بهره گیرد، این ترکیب در آن مقطع مورد تایید همه قرار گرفت و این تشکل جمعی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا عملکرد موفق و قابل دفاعی داشت.

رییس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی خاطرنشان کرد: ایرادی که به عملکرد شعسا وارد است این بود که این شورا معتقد به لیست اصلاح‌طلبی برای مجلس دهم نبود و جریان رقیب هم فضایی ایجاد کرد که جریان اصلاحات مجبور شد و ترجیح داد که مثلا میان جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی، افرادی از طیف دوم اصولگرایی را در لیست قرار دهند.

سالاری ادامه داد: بنابراین مجبور شدیم تعدادی از اصولگرایانی که گفتمانشان به جریان اصلاحات نزدیکتر بود را در لیست شعسا قرار دهیم. گرچه خیلی‌ها معتقدند این استراتژی درستی نبود ولی این تصمیمی بود که خرد جمعی جریان اصلاحات در آن مقطع گرفت. بدیهی است مردم با توجه به اعتمادی که به جریان اصلاحات و رییس دولت اصلاحات داشتند پای صندوق‌ها آمدند.

وی تاکید کرد: مردم انتظار داشتند وقتی لیست اصلاح‌طلبان برای مجلس رای آورد، رییس مجلس، شخصی اصلاح‌طلب و مصوبات آن مجلس هم اصلاح‌طلبانه باشد. واقعیت این است، لیستی که در سال ۹۴ شورای عالی ارائه کرد اصلاح طلب واقعی کمی داشت. در نتیجه مردم به این نتیجه رسیدند که حتی پای صندوق بروند و لیستشان هم برنده شود وقتی منتخبان آنها نمی‌توانند رسالت نمایندگی خود را انجام دهند، چرا بیهوده رای دهند.

سالاری، ناامید شدن مردم از صندوق رای را مهم‌ترین تهدید ارزیابی کرد و گفت: جریان اصلاحات در این باره  رویکردی سیال و منعطف داشته و با مسائل را صفر و صدی برخورد نمی‌کند. اصلاح‌طلبان می‌دانند که باید ساز وکار جدیدی متناسب با مطالبات روز مردم ایجاد کنند و فعلاً شورای هماهنگی به عنوان جبهه‌ای که مجوز کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی را دارد نقش و وظایف شعسا را ایفا می‌کند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: بعد از تدوین استراتژی و راهبرد قطعا اقدام بعدی اصلاح‌طلبان معرفی نهاد تصمیم ساز و سازوکار تصمیم‌گیری است، که ممکن است “پارلمان اصلاحات” یا سازکار دیگری باشد. اگر مذاکره‌ای با آیت‌الله سید محمد موسوی خویینی‌ها مبنی بر رهبری جریان اصلاحات صورت گرفته من بی خبرم و تا جایی که من اطلاع دارم چنین موضوعی مطرح نیست.

وی افزود: مساله اصلاح‌طلبان ریاست خاتمی یا موسوی خوئینی‌ها بر شورای عالی نیست. از نظر من رییس دولت اصلاحات، رهبر غیر رسمی جریان اصلاحات، بدنه اصلاح طلب و جامعه‌ پشتیبان اصلاح طلبان شخص است.  اگر اعتماد مردم به خاتمی نبود کسی به ما رای می‌داد؟ نه! چون کسی ما را نمی‌شناخت.

سالاری گفت: مساله اصلی این مقطع اصلاح‌طلبان تعریف رسیدن به استراتژی، مانیفست و راهبرد است، زیرا تقریبا تکلیف رهبری معنوی این جریان روشن است، بنابراین اصلاح‌طلبان تا رسیدن به یک نقشه راه محکم عجله‌ای برای معرفی نامزد ریاست جمهوری در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ ندارند.