معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت عناب از اولین باغ متراکم پیوندی، الگویی رقم اکراینی در اراضی دیزج یکان این شهرستان خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، مهندس علی صیادی در بازدید از این عنابستان اظهار داشت: این باغ در سطح نیم هکتار به صورت باغ متراکم پیوندی، الگویی رقم اکراینی احداث شده که در این شیوه با تلفیق روش های نوین مدیریت در احداث باغ سبب می شود تولید و عملکرد در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اکثراً کاشت این گیاه بصورت سنتی انجام می گیرد، بیان کرد: در این باغ متراکم پیوندی جدید، تعداد ۲۲۰ اصله درخت با فواصل دو متر روی ردیف و چهار متر بین ردیف‌ها است.

مهندس صیادی، امکان استفاده از ژنوتیپهای برتر با استفاده از پیوند را از دیگر مزیت های این شیوه عنوان کرد و گفت: با توفیقاتی که در امر جوانه زنی بذور و همچنین موفقیت هایی که در روش های پیوند این گیاه حاصل شد، امکان تولید درختان پیوندی و احداث نهالستان فراهم می باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: با توجه به خصوصیات بارز عناب از قبیل مقاومت در برابر خشکی و خشکسالی، نوسانات دمایی و شرایط آب و هوایی و شوری، ارزش بالای اقتصادی عناب، پایین بودن هزینه های تولید، بهره وری مناسب ،خواص درمانی و بالابودن ارزش افزوده می توان آن را به عنوان درختی برای اصلاح الگوی کشت در شهرستان مرند در کنار پسته معرفی کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم از این محصول برداشت و روانه بازارهای مصرف شود.

مهندس صیادی در ادامه گفت: عناب کشت شده توسط این کشاورز با توجه به ویژگی های ظاهری و اندازه ۵ برابری در مقایسه با عناب معمولی می تواند بزرگترین مزیت این محصول برای رقابت در بازارهای داخلی و حتی خارجی نیز باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه میوه عناب برای تصفیه خون، کمک به هاضمه و نرم کننده سینه مورد استفاده است، افزود: آرامش اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و خواب راحت از دیگر خواص عناب است.

وی گفت: عناب بدلیل داشتن لعاب زیاد  نرم کننده سینه است، ملین است مخصوصاً اگر آنرا با آب و یا شیر بجوشانید، ادرار را زیاد می کند، عناب آرام کننده اعصاب است، خون را تمیز می کند، ضد سرفه است، خواب آور است و بیخوابی را برطرف می کند، آسم وتنگی نفس را برطرف می کند، جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می کند، دستگاه هاضمه را تقویت می کند و هرگاه که احساس غمگینی کرده و گریه می کنید یک فنجان دم کرده عناب لبخند به لبهای شما می آرود و بالاخره برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید.