وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در قانون حمایت از حقوق افراد معلول بر ضرورت تحقق عدالت و برابری فرصت‌ها تاکید و دولت مکلف شده تا تمامی تلاش خود را در راستای فراگیرسازی خدمات آموزشی، شغلی، بهداشتی و رفاهی به کارگیرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در پیامی به مناسب ۱۳ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت،  افزود: زمانی که نگاه ‌ها با اندیشه‌های بلند پیوند یافته و اراده‌ها بر مبنای ایمان شکل می‌گیرند، انسان‌ها به آن حد از خودباوری دست پیدا می ‌کنند که حتی معلولیت جسمی  نیز نمی ‌تواند آنها را از حرکت در مسیر پویایی و شکوفایی باز دارد.

وی ضمن گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت تاکید کرد: در شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت بر این واقعیت تأکید شده که دنیای پس از شیوع بیماری کرونا، دنیایی با ثبات، دسترس‌ پذیر و اطمینان‌ بخش است، بدیهی است تحقق این شعار منوط به آن است که همه ما به عنوان یک شهروند، مدیر اجرایی یا قانونگذار به مسئولیت اجتماعی خود در قبال افراددارای معلولیت عمل کرده و هر کدام در حد بضاعت خویش برای بهبود کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت تلاش کنیم.

وزیر تعاون گفت: امروز جامعه ما به واسطه تحریم ‌های ظالمانه دشمنان و شیوع بیماری کووید-۱۹، دستخوش مشکلات بسیاری شده که همین امر خدمت‌ رسانی به گروه‌های دارای معلولیت را دشوار ساخته است، اما عبور پرافتخار از چالش‌های پیش‌رو با شکیبایی و وحدت ملی، ارتباط منسجم میان دستگاه‌ها و تلاش مضاعف امکان‌ پذیر خواهد بود. نتیجه آن نیز ساختن جامعه ‌ای متعالی و دسترس پذیر است که افراد، صرف‌نظر از محدودیت‌های جسمانی دوشادوش یکدیگر برای پیشبرد اهداف آن تلاش می‌کنند.

عقب ماندگی ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و مشکلات جسمی حرکتی همه صفاتی است که در جامعه آماری به فرد معلول نسبت داده می‌شود معلولی که برای حضور در جامعه‌ نیاز به حمایت دارد.

براساس آخرین آمار سازمان بهزیستی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور داریم که سالیانه نیز به تعداد این معلولان اضافه می‌شود.