مدیر عامل جامعه معلولین استان یزد با نکوداشت اقدامات مسئولان یزدی در مناسب سازی شهر برای تردد معلولان، فرهنگ‌سازی و مناسب‌سازی شهر برای حضور بیشتر معلولان در جامعه را عامل تغییر نگرش کنونی مردم نسبت به معلولان دانست.

 

به گزارش خبرنگار جارجی اخبار از یزد  به مناسبت روز جهانی معلولان در نشست برخط با خبرنگاران که از طریق سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان انجام شد، از وجود قریب به ۴۰ هزار معلول در استان خبر داد و تصریح کرد: حدود ۱۳ هزار معلول استان جزو معلولان کم‌توان ذهنی و مابقی در زمره‌ی معلولیت‌های ناشنوایی، نابینایی و کم بینایی و سایر رده‌های معلولیتی مانند معلولیت‌های زنتیکی و ترومایی قرار دارند که  البته از این تعداد یک هزار نفر تحت پوشش جامعه معلولین استان هستند.

 

وی با بیان این که نگرش امروز مردم به معلولان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، این تغییر نگرش را ناشی از فرهنگ‌سازی مطلوب و مناسب‌سازی شهر برای حضور بیشتر معلولان در جامعه خواند و گفت: در سالهای گذشته بسیاری از مردم معلولان را افرادی نیازمند و ناتوان می دیدند و گاهی به آنها کمک‌های نقدی می‌کردند و از طرفی شرایط حضور معلولان در جامعه نیز مهیا نبود ولی اکنون با مناسب سازی شهرها شاهد حضور بیشتر آنها در جامعه و آشنایی مردم با توانایی‌های این قشر هستیم.

 

رادمنش با بیان از بسیاری شهرهای دیگر حتی پایتخت در مناسب سازی برای معلولان پیشروتر بوده است، گفت: خوشبختانه با تعامل خوب شورای اسلامی شهر و شهرداری یزد با دستگاه‌های متولی این بخش شاهد اقدامات موثر و قابل توجهی در حوزه مناسب سازی معابر شهر برای معلولان هستیم به طوری که یزد در سال گذشته میزبان نخستین جشنواره گردشگری معلولان کشور بود و امسال نیز شاهد برگزاری این جشنواره به صورت مجازی خواهیم بود.

 

وی به مناسب سازی ۲۰ دستگاه اتوبوس شهری یزد برای جابجایی معلولان در مسیرهای مختلف اشاره کرد و افزود: اخیراً نیز به مناسبت روز جهانی نابینایان، اولین اتوبوس گویای شهر یزد نیز راه‌اندازی شد.

 

این مسئول از اقدام شهرداری به استانداردسازی پیاده‌روهای شهر برای معلولان قدردانی کرد و در رابطه با موضوع مناسب سازی مبلمان شهری نیز گفت: قرار است چند ایستگاه و پایانه اتوبوس نیز در سطح شهر برای استفاده معلولان همانند سایر مردم مناسب‌سازی شود.

 

وی یکی دیگر از مشکلات کنونی معلولان را اشتغال آنها خواند و با بیان این که همواره سهم اندکی از اشتغال ادارات به معلولان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: معمولاً نیز در شرایط استخدامی شرایط سلامت جسمانی قید می‌شود که شامل حال معلولان نمی شود ولی گاها در همان ادارات معلولانی را داریم که چندین برابر افراد سالم جسمی بهره‌وری کاری دارند.

 

وی با اشاره به مشکل تامین مسکن معلولان، گفت: خوشبختانه دراین حوزه کمک‌های خوبی از سوی بهزیستی به معلولان می‌شود و سال گذشته نیز  ۷۵ معلول استان خانه‌دار شدند ولی برخلاف طرح مسکن مهر که امکان خانه دار شدن معلولان مجرد در آن دیده شده بود، در طرح اقدام ملی مسکن تنها معلولان متاهل امکان بهره‌گیری از شرایط طرح را دارند.

 

رادمنش با بیان این که در سالهای گذشته در رابطه با کمک معیشت معلولان معمولاً سبدهای غذایی و بسته‌های معیشتی در نظر گرفته می‌شد، افزود: به دنبال شیوع کرونا این موضوع بیشترر مدنظر قرار گرفته و با شدتت بیشتری دنبال می‌شود.

 

وی در رابطه با درگیری معلولان با کرونا نیز اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع کرونا با زیرساختهایی که در جامع معلولان وجود داشت، آموزش‌ها و آگاه سازی این قشر انجام و به سرعت اجتماعات معلولان تعطیل شد به طوری که با رعایت معلولان کمت تلفاتی را در این قشر داشته‌ایم ولی متاسفانه سه نفر از معلولان جامعه معلولین استان در این مدت به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، گرچه شاید در مراکز شبانه‌روزی و در بین جامعه سالمندان این آمار بییشتر باشد.

 

رادمنش با اشاره به برگزاری هر ساله جنگ شادی برای معلولان به مناسبت روز جهانی معلولان، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا برگزاری این جشن که همواره با استقبال خانواده‌های یزدی مواجه می‌شد را فرداشب به صورت مجازی خواهیم داشت.