رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برای ساخت هر کیلومتر از طرح قطار شهری تبریز ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش جارچی اخبار، شهرام دبیری با اشاره به تداوم علمیات ساخت قطار شهری تبریز به رغم مشکلات مالی جاری اظهار کرد: در راستای سیاست گذاری شورای اسلامی شهر برای بهره برداری از خطوط مختلف مترو، اکنون چهار ایستگاه از خط اول آماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه برای این چهار ایستگاه در مجموع ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: تمامی ایستگاه های خط اول تقریبا آماده شده و فقط یک ایستگاه از این خط باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی برای خطوط دوم و سوم هستیم تا با تامین و پشتیبانی مالی لازم، پیشرفت کار در این خطوط با سرعت انجام شود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز یادآوری کرد: یکی از برنامه های مهم شورای اسلامی شهر در دوره پنجم، راه اندازی خطوط مترو بود که شاید بیشترین هزینه را هم در پی داشته است،اما خوشبختانه چهار ایستگاه به خوبی آماده بهره برداری شده و به زودی تقدیم شهروندان عزیز تبریزی خواهد شد.

وی افزود: بر اساس اولویت بندی که انجام می شود، تلاش می کنیم منابع مالی خطوط مختلف را تامین کنیم تا احداث آن طبق زمانبندی پیش برود.

دبیری یادآور شد: قرارداد ساخت خط دوم قطار شهری تبریز نیز منعقد شده و هم اکنون کار احداث آن در حال انجام است و خط سوم نیز به دلیل شمالی – جنوبی بودن آن، ضروری است که شروع می شود.

وی در پایان گفت: جهت برقراری یک سیستم حمل و نقل ترکیبی، تلاش می کنیم که تراموا را نیز راه اندازی کنیم تا این خطوط مختلف کمک کنند که میزان ترافیک و آلودگی هوا در تبریز به حداقل برسد.

طرح مطالعه پروژه قطارشهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره برداری رسید .

این پروژه در پنج خط شامل چهار خط اصلی و ۱ خط حومه، در مجموع به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ است.

در حال حاضر ۱۱ ایستگاه از خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۱ کیلومتر در حال بهره‌برداری است.

برای این خط ۱۸ ایستگاه پیش بینی شده است.