مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به روز جهانی داوطلب، گفت: فعالیت های داوطلبانه؛ فرصت مناسبی را برای افراد فراهم می‌کند تا با استفاده داوطلبانه از مهارت‌ها بتوانند نقش مؤثری در تحولات زندگی خود و در روند توسعه و تکامل جوامع داشته باشند.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ولی‌اله نصر، افزود: گروه‌های همیار سلامت روان و پایگاه‌های سلامت اجتماعی؛ داوطلبان مردمی که تمایل دارند در حوزه ارتقاء سلامت روانی-اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت مشارکتی و داوطلبانه داشته باشند، در تعامل با سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و پس از یک دوره همکاری و شکل‌گیری به صورت یک سازمان غیر دولتی ثبت می‌شوند.

وی ادامه داد: این برنامه با هدف یاری‌رسانی از مردم به مردم، شکل گرفته است که در آن مردم با مشارکت و یاری یکدیگر با مسائل و مشکلات جامعه محلی خود آشنا شده و با استفاده از توانمندی‌های خود به رفع مشکلات موجود و برآورد نمودن نیازهای جامعه می‌پردازند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان یادآور شد: در حال حاضر، تعداد ۴۹ گروه و پایگاه سلامت روان با تعداد  ۱۵۲۹ عضو در استان اصفهان مشغول به فعالیت می‌باشند که در این فعالیت ها همراه با بهزیستی و جامعه محلی مشغول به ارائه خدمات هستند.

نصر تصریح کرد: از جمله فعالیت‌های این گروه دواطلب می‌توان به؛ اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، همکاری در گسترش فعالیت‌های پیشگیرانه، مشارکت‌پذیری، توانمند سازی و شناسایی منابع از راهکارهای اتخاذ شده در پایگاه‌های سلامت اجتماعی توسط گروه‌های همیار سلامت روان، ارتقاء دانش و آگاهی جامعه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزایش توانایی مردم در جهت شناخت نیازهای اساسی و اولویت بندی آنها، کاهش فشارهای اجتماعی از طریق تقویت خدمات، راهنمایی و مشاوره، افزایش مشارکت گروهی در جهت پیشگیری از آسیب‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق رویارویی و برخورد فعالانه با معضلات اجتماعی، افزایش و بهبود کیفیت حمایت‌های اجتماعی از طریق تسهیل ارتباط افراد با سازمان‌ها و افزایش سرمایه اجتماعی از اهداف راه اندازی گروه‌های همیار و پایگاه‌های سلامت اجتماعی اشاره کرد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد:  همچنین مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان مثل طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران)، طرح سراج (سامانه رصد آسیب های اجتماعی)، طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، طرح غربالگری بینایی و شنوایی، آموزش پیشگیری از اعتیاد و ایدز همچنین همکاری در اجرای طرح های سایر سازمان ها مثل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادگستری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، فرهنگ سراها و… و. از دیگر فعالیت‌های این گروه است.

نصر ادامه داد: جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. لذا؛ باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل‌گرانه می‌توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با تبریک روز داوطلب به گروه‌های دواطلب و همراه با بهزیستی، خاطرنشان کرد:  درون مایه اصلی سیاست گذاری در این حوزه، توانمندسازی محلات برای مشارکت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاستن از هزینه‌ها است که این مهم بدون همکاری بخش‌های مختلف رخ نمی‌دهد.