مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی گفت: بانک‌ها در کشور در حال خلق پول اعتباری بدون پشتوانه هستند خلق پول مشکل اقتصاد کشور و پولطلا راه حل آن است.
به گزارش جارچی اخبار؛ حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری و رونمایی از دو کتاب نظریه پولطلا و احیای پولطلا، با بیان اینکه به دنبال تغییر نظام پولی با پشتوانه نظری این دو کتاب هستیم، گفت: این کتاب دو ویژگی دارد، نخست اینکه از پایگاه فقه شیعه به پولطلا پرداخته است و دوم اینکه این کتاب با دغدغه تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی و ارائه راهکار برای شرایط فعلی جمهوری اسلامی پرداخته است.

وی در ادامه افزود: پولطلا ویژگی منحصر به فردی که دارد این است که برای شرایط فعلی کشور یک طرح عملیاتی دارد و اینطور نیست که در حجره نشسته باشیم و انتظار داشته باشیم کسی طرح ما را اجرایی کند.

ولایت فقیه را نمی‌توان در کنار نظام بانکی ربوی قرار داد

حجت الاسلام متولی با بیان اینکه ولایت فقیه را نمی‌توان در کنار بانک ربوی قرار داد، اظهار کرد: هماهنگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ در تمدن‌ها ضروری است، باید همه اینها در کنار هم همپوشانی کنند و باید هماهنگی را در ساختارهای تمدنی شاهد باشیم، نمی‌توانیم ادعای ثروت پایدار داشته باشیم در حالی که نظام بانکی ما ربوی و ساختار اقتصادی ما برمبنای ایجاد فاصله طبقاتی باشد.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد: کتاب درآمدی بر نظریه پولطلا ترجمه کتاب «رویه نقدیه فی ازمه الاموال غیر الحقیقیه» است که توسط دو استاد دانشگاه بین المللی اقتصاد اسلامی مالزی نوشته شده و توسط اوقاف کویت منتشر گشته است، این کتاب اگرچه با دیدگاه اهل سنت نوشته شده است اما قصد ما معرفی جریانات پولطلایی بوده است و تمام این کتاب را مورد تأیید قرار نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به برکت ولایت فقیه بهترین بستر برای تحقق پولطلا را دارد. بانک‌ها در کشور در حال خلق پول اعتباری بدون پشتوانه هستند و این موضوع باعث شکاف میان بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد ما شده است، مطالعات فقه شیعه در خصوص ماهیت پول اعتباری و نظام پول اعتباری بسیار نحیف و ضعیف است.

حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به اینکه فقه شیعه پول را یک امر عقلایی می‌داند، تصریح کرد: پول یک موضوع مستنبط فقهی است، یعنی فقه ما وظیفه دارد به موضوع پول ورود کند، صرف اینکه پول یک امر عقلایی است قابل پذیرش نیست، برخی علما خلق پول را حرام دانسته‌اند و خلق پول در ذات خود مشروعیت ندارد و نمی‌تواند با ولایت فقیه جمع شود.

پول اعتباری متهم به نقض عهد است

وی نقض عهد را نخستین ایراد پول اعتباری عنوان کرد و گفت: اگر ماهیت پول اعتباری قدرت خرید است، این قدرت خرید باید یک جا تعهدی داشته باشد که محفوظ بماند، قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ یکی از اهداف بانک را حفظ ارزش پول ملی عنوان کرده است، یعنی پول اعتباری سند تعهد بانک است که ارزش پول ملی را حفظ کند، در همان سال این نقض عهد صورت گرفته است.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، به قانون پولی و بانکی کشور مبنی بر تعهد بانک مرکزی پیرامون معادل سازی ریال و طلا اشاره کرد و افزود: در دلار هم این نقض تعهد وجود دارد و اکنون دلار هم همین کلاه را بر سر مردم جهان گذاشته است، برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند بعضی کشورها تورم را صفر نگه داشته‌اند، حقیقت این است که این کار را از طریق دلار انجام داده‌اند و تمام پولها مبتلا به تورم هستند.

وی با بیان اینکه سرقت سیستمی در نظام پولی و بانکی ما وجود دارد، اظهار کرد: رییس بانک آینده ایران مال را در حالی در تهران ساخته که مردم هر روز در حال فقیرتر شدن هستند، این سرقت سیستمی مشروعیت ندارد، شکاف طبقاتی در نظام پولی ما از طریق ارائه پول پر قدرت به افراد خاص به وضوح دیده می‌شود، امروز ایران در عرصه پولی و اقتصادی دچار بحران است.

خلق پول مصداق اکل مال به باطل است

حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به نهی قرآن کریم از تمرکز پول، تصریح کرد: پول اعتباری و خلق پول مصداق اکل مال به باطل است، پول اعتباری جمهوری اسلامی را به نظام مالی بانک جهانی وابسته کرده است و این برخلاف قاعده نفی سبیل است، شعار استقلال در نظام سیاسی ما با این شرایط اقتصادی و کنترلی که بر اقتصاد ما دارند همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: نمی‌شود در نظام سیاسی شعار استقلال بدهیم اما در نظام اقتصادی و پولی انقدر وابسته شویم که بسادگی بتوانند ما را تحریم کنند، طلا تحریم ناپذیر است و کسی نمی‌تواند طلا را تحریم کند، امکان اجرای احکام اسلامی نیز با پول اعتباری ممکن نیست، مرحوم آیت الله بهجت معتقد بودند با این پول ما قرض اسلامی ممکن نیست.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی مزیت پولطلا را غیرقابل خلق شدن و از بین بردن خلق پول دانست و اظهار کرد: وابستگی ما به نظام اقتصادی بین المللی و تحریم اقتصادی را با پولطلا می‌توان از بین برد، اگر پول جمهوری اسلامی تبدیل به پولطلا شود ما از قوی‌ترین پول برخوردار هستیم و امکان تحریم و ایجاد مشکلات اقتصادی در حوزه پولی از بین خواهد رفت، پولطلا تورم پذیر و تحریم پذیر نیست.