رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیش بینی سقف بودجه ۱۴۰۰ شهرداری بین هشت هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار؛ علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت این روز اظهار کرد: امیدوارم که دانشجویان امروز، بتوانند رهرو خوبی برای شهدای گرانقدر باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری در سال آخر دوره پنجم شورای شهر، افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان اصفهان جاری شدن آب زاینده‌رود است و همواره از خواسته‌های مردم است که زاینده رود پر آب و جاری باشد و زمینه نشاط و شادابی شهروندان را فراهم کند تا هم در بحث کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به شهر کمک شود و هم حق‌آبه‌ای که حق مسلم کشاورزان اصفهان است به آن‌ها پرداخت شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم که شاهد نزول رحمت آسمانی خداوند نیز باشیم و مدیریت شهری بتواند به سهم خود به گونه‌ای شرایط را مدیریت کند که رودخانه زاینده‌رود از یک رودخانه فصلی به رودخانه‌ای دائمی تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در دو بخش برنامه‌ریزی و اجرا، مدیریت شهری و شهرداری ورود پیدا می‌کنند که امیدوارم در سایه همدلی و هم افزایی که امروز در مدیریت شهری وجود دارد شاهد اتفاقات خوبی باشیم و کارها با سرعت و جدیت انجام شود و نفع آن متوجه مردم اصفهان باشد که واقعاً استحقاق تلاش شبانه‌روزی را دارند زیرا این شهر علاوه بر اینکه متعلق به مردم اصفهان، میراثی برای یک کشور و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان از نیروهای توانمند و متخصص و همچنین دلسوز و مشارکت‌جو بهره مند است و به طور کلی از نظر نیروی انسانی با مشکلی روبه رو نیستیم و امیدوارم که بتوانیم به خوبی از این سرمایه‌های ارزشمند بهترین استفاده را داشته باشیم و از تمام ظرفیت‌های ملی و کشوری بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی این هفته شورا گفت: با توجه به اینکه دولت بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم کرده، لازم است نمایندگان استان اصفهان برای گنجانده شدن حق زاینده رود در بودجه ۱۴۰۰ اهتمام ورزیده و در جلسات کمیسیون تلفیق مجلس از سایر نمایندگان هم بخواهند که این همراهی را با نمایندگان استان داشته باشند.

نصراصفهانی تاکید کرد: مجلس باید هنگام تخصیص بودجه، زاینده رود را به عنوان یک ظرفیت ملی در نظر گرفته و این رود را متعلق به ایران بداند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت و اعتبارات ملی در بحث حمل و نقل نهایت استفاده را داشته باشیم، تصریح کرد: اگر هدف، تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است، باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود در این راستا شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در تلاش هستند تا بهترین‌ها را برای مردم رقم بزنند اما به هرحال نیازهای فراوان و بودجه و اعتبارات محدود، حمل و نقل عمومی را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند.

تحقق ۷۰ درصدی بودجه ۹۹

وی با اشاره به بودجه شش هزار میلیاردی سال ۹۹ افزود: علی رغم تمام تنگناهای اقتصادی و فشارهایی که از طریق تحریم‌ها وجود داشته، با همراهی مردم و سرمایه گذاران شهر که همیشه دل در گرو اصفهان دارند تا امروز نزدیک به ۷۰ درصد از بودجه ۹۹ محقق شده که حدود ۸۰ درصد آن مربوط به مناطق و ۵۲ درصد مربوط به بودجه شهرداری مرکزی است.

وی تصریح کرد: پیش بینی شورا این است که تا پایان اسفندماه صددرصد بودجه تحقق یابد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به افزایش قیمت‌ها این بودجه جوابگوی نیازها و پیش‌بینی‌های شهر به اندازه واقعی نیست.

نصراصفهانی تاکید کرد: در سال پایانی با شتاب و با اقتدار کارها را ادامه خواهیم داد و از ورود به هرگونه حاشیه‌ای پرهیز می‌کنیم، سال آینده سال برگزاری انتخابات است، اما به شدت از ورود زودهنگام به مباحث انتخابات پرهیز داریم چون مأموریت امروز شورا خدمتگزاری تا روزهای پایانی دوره به مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اصفهان باید روزانه یک هزار تن زباله شهری را جمع‌آوری، ۴۰ میلیون متر مربع تنظیف و از ۳۷ هزار هکتار فضای سبز شهری مراقبت شود.

تصویب برنامه پنج ساله تا پیش از تصویب بودجه

وی با اشاره به بررسی برنامه پنج ساله ششم اصفهان در کمیسیون‌های تخصصی شورا، اظهار کرد: در این برنامه نیازهای پنج سال آینده اصفهان مشخص می‌شود یعنی با نگاهی کارشناسی، برای اینکه اصفهان حیات بهتری داشته و از زیرساخت مناسبی برخوردار شود، نقشه راه مشخصی تبیین می‌شود.

نصراصفهانی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه شورا بتواند تا دی‌ماه و پیش از تصویب بودجه این برنامه را تصویب کند، گفت: شورا در سه حیطه در این برنامه ورود پیدا کرده است؛ کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقای جایگاه شهر اصفهان با تمرکز بر گردشگری و افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی سه هدف برنامه ششم است.

وی افزود: سعی شده این برنامه به شکلی تدوین شود که سنجش‌پذیر و قابل اجرا و دارای شاخص‌های کمی باشد تا بتوان عملکردها را براساس آن اندازه‌گیری کرد.

نصراصفهانی با اشاره به فصل بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان، افزود: پیش بینی سقف بودجه بین هشت هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند و این افزایش به افزایش هزینه‌های عمرانی و جاری شهر باز می‌گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه جامع شهر اصفهان نیز در دست تدوین است که امیدواریم اداره کل و راه و شهرسازی و وزرات راه و شهرسازی در این مسیر شورای شهر را همراهی کرده و تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های اصفهان برای تدوین آن بهره ببریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم سرعتی که اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر اصفهان به خود گرفته روز به روز استمرار پیدا کند، گفت: برنامه هر یکشنبه یک افتتاح تا پایان سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

نصراصفهانی اضافه کرد: سرزنده‌سازی مسیرهای چهارباغ، خیابان سپاه و میدان امام حسین (ع) در دست انجام است که به زیبایی شهر می‌افزاید و نوروز ۱۴۰۰ را نوروزی متفاوت در مرکز شهر نسبت به سال‌های گذشته خواهد کرد؛ زیباسازی شهر با نصب المان‌ها و نورپردازی‌های مناسب نیز مورد توجه خواهد بود و یقیناً استمرار حفظ فضای سبز اصفهان نیز در دستورکار خواهد بود.

وی افزود: قرار است ۷۷۷ کیلومتر فضای متصل دوچرخه سواری در اصفهان ایجاد شود و امیدواریم یک بخش عمده‌ای از این پروژه قبل از نوروز ۱۴۰۰ در مناطق مختلف شهر برنامه‌ریزی شود.