نود و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به بررسی پیشنهادات کارگروه کارشناسی شورا در خصوص توسعه سامانه های خورشیدی در شهرک های صنعتی اختصاص یافت.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه عباس رضایی، استاندار اصفهان در نظر گرفتن بودجه برای توسعه نیروگاه های کوچک مقیاس در استان را ضروری دانست و خواستار همت جمعی برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه شد.
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس نیز بر ضرورت فراهم ساختن ساز و کاری برای ایجاد انگیزه برای ادارات دولتی و بخش خصوصی به منظور ورود به این حوزه تاکید کرد.
یارانه های کور، مانع توسعه انرژیهای پاک در کشور
سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز یارانه های کور را سبب جلوگیری از توسعه انرژیهای پاک در کشور دانست و افزود: خریداری برق تولیدی از روش های سبز با ۹۰درصد قیمت صادراتی، ورود به این مقوله را برای سرمایه گذاران توجیه پذیر می نماید.
ایجاد صندوقی برای واریز جرایم آلایندگی
در ادامه بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خواستار استفاده هدفمند از درآمدهای حاصل از قانون عوارض آلایندگی شد و پیشنهاد ایجاد صندوقی به منظور واریز جرایم آلایندگی به این صندوق برای کمک به رفع آلایندگی های استان را ارایه کرد.
الزام واحدهای صنعتی به تولید انرژیهای تجدید پذیر
همچنین نعمت اله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به ارزان بودن قیمت انرژی در ایران گفت: یک واحد تولیدی در کشور ۷برابر متوسط دنیا در حال مصرف انرژی است. وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد انگیزه لازم برای ورود بخش خصوصی به این مقوله، الزام واحدهای صنعتی تازه تاسیس برای تولید انرژیهای تجدید پذیر را در توسعه استفاده از این ظرفیت موثر دانست.
در نظر گرفتن مشوق هایی برای تولید انرژیهای تجدید پذیر
اصغر اخوان مقدم، عضو بخش خصوصی شورا و عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز با بیان اینکه راه اندازی ساز و کار تولید انرژیهای تجدید پذیردر واحدهای صنعتی با استفاده از سرمایه در گردش برای فعالان اقتصادی امکانپذیر نیست، افزود: استفاده از تسهیلات بانکی برای راه اندازی این پنل ها در واحدهای صنعتی و احساس تفاوت قیمت برق از این طریق، مشوقی برای صاحبان کسب و کار خواهد بود.
در ادامه اکبر لباف، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان خواستار تلطیف قوانین مزاحم موجود در شرکت شهرک های صنعتی شد و افزود: اعطای مبلغی از محل خزانه به واحدهای صنعتی برای تولید انرژی تجدیدپذیر در توسعه این مقوله موثر است.
ضرورت  تخصیص اعتباری از محل اعتبارات تبصره ۱۸
محمدجواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیزضمن تاکید بر ضرورت  تخصیص اعتباری از محل اعتبارات تبصره ۱۸ برای تولید انرژیهای تجدیدپذیر در واحدهای صنعتی،  از ایجاد طرح های تشویقی برای واحدهای صنعتی که اقدام به تولیدبرق از طریق انرژیهای تجدید پذیر می کنند خبر داد.
وجود ۴۵ نیروگاه ۴۰ تا ۱۰۰کیلوواتی زیبنده اصفهان نیست
همچنین حمید علاقمندان، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه به واسطه نیاز به سرمایه گذاریهای سنگین برای راه اندازی مزرعه های خورشیدی در کشورکه عمدتا از خارج از کشور انجام می گرفت، همچنین نوسانات ارزی صورت گرفته، در شرایط کنونی راه اندازی انرژیهای خورشیدی مقیاس بزرگ وجود نداشته و ما خواستار توجه ویژه بخش خصوصی برای راه اندازی سامانه های خورشیدی مقیاس کوچک هستیم، افزود: باید توجه داشت که طبق آمار موجود در جهان هر ساله تولید برق زیر صد کیلو ولت در حال سرعت گیری بیشتر است.
علاقمندان تصریح کرد: تاکنون ۸۱۵ مگاوات نیروگاه بزرگ و کوچک ایجاد شده که این معادل ۲درصد برق مصرفی کشور است.
وی افزود:با وجود اینکه در مرکز ایران باتوجه به ۳۰۰ روز آفتابی، پتانسیل انرژیهای خورشیدی نسبت به دیگر نقاط کشور بالا می باشد، دراصفهان مجموعه برق تولیدی در شرکت توزیع برق منطقه ای استان و شهرستان حدود ۲۵مگاوات در حالی است که این رقم با چشم انداز پیش بینی شده ۵هزارمگاوات در سال ۱۴۰۰ فاصله زیادی دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: درحال حاضر دولت هر کیلو وات ساعت برای نیروگاه های مقیاس کوچک را ۱۰۴۰ تومان خریداری می نماید. وی در پایان سخنان خود افزود: در استان اصفهان ۴۵ نیروگاه ۴۰تا ۱۰۰کیلو واتی وجود دارد که این میزان زیبنده استان صنعتی اصفهان با وجود ۸۰شهرک صنعتی نیست.
انعقاد قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله با تولیدکنندگان نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس
حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان نیز از انعقاد قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله برخوردار از نرخ تعدیلی هر ساله با تولیدکنندگان نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس خبر داد .
وی همچنین توسعه تکنولوژی ساخت صفحه های پنل های خورشیدی و اینورتر را در کاهش قیمت سرمایه گذاری در این حوزه موثر دانست و تاکید کرد: قطعا با سرمایه گذاری در ساخت و باتوجه به تعدیل نرخ پایه ، ورود فعالان بخش خصوصی به این مقوله مقرون به صرفه خواهد بود. وی همچنین خواستارتشکیل کارگروهی در استان و برگزاری جلسات هفتگی به منظورهم اندیشی برای راهکارهای کاهش هزینه های سرمایه گذاری در این زمینه شد.
راهکارهای افزایش انگیزه بخش خصوصی برای تولید انرژیهای تجدیدپذیر
نسترن رفیعی، نماینده انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژیهای تجدیدپذیر ایران نیز افزایش نرخ خرید تضمینی برق و اختصاص درصدی از هزینه های واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی به سیستم های تجدیدپذیر را در کمک به رونق این مقوله در استان حایز اهمیت دانست.
در پایان جلسه مقرر گردید دفتر انرژی های تجدیدپذیر در اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت کمیسیون انرژی و صنایع پالایش و پتروشیمی راه اندازی و با حضور نمایندگان شرکت های برق منطقه ای، توزیع برق استان و شهرستان اصفهان و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط و همچنین کلیه تشکل ها و انجمن های مرتبط در این حوزه، پیشنهادات لازم به منظور توسعه سامانه های خورشیدی تهیه و به گروه کاری انرژی های تجدید پذیر در حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال تا بررسی و اقدام لازم معمول گردد.