مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۲ پروژه شاخص محیط زیستی در این سازمان طراحی شده است، گفت: احداث خطوط جدید پسماند، تولید اپلیکیشن شهروندی، ‌نوسازی ناوگان خدمت رسان، اصلاح سکوی انتقال و بهسازی آن، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت اطلاعات آماری پسماند شهر اصفهان، بهره برداری از نمایشگاه و مرکز آموزشی مدیریت پسماند، مدیریت شیرابه و پایلوت هاضم بی هوازی از جمله این پروژه های مهم سازمان مدیریت پسماند است.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، رحیم محمدی در شصت و هشتمین نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، حوزه پسماند را یکی از حوزه های حساس خدمتگزار به مردم عنوان و اظهار کرد: پسماند و چیزی که عموم مردم از آن با عنوان زباله یاد می کنند به ۵ نوع تقسیم بندی شده و دارای پیچیدگی های خاصی است.
وی با بیان اینکه پسماندهای شهری و عادی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای ویژه، پسماندهای پزشکی و پسماندهای کشاورزی شامل این تقسیم بندی می شود، تصریح کرد: شهرداری ها و دهیاری ها متولی پسماند عادی هستند اما در شهرداری اصفهان برای سلامتی مردم در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز اقداماتی صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، میزان پسماند تولید شده در شهر اصفهان را روزانه هزار تن شامل پسماند آلی و پسماند تر اعلام کرد و افزود: خانواده ها این پسماند خود را شب ها در منازل گذاشته که بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به جمع آوری و دفن آنها اقدام می شود. از این میزان پسماند حدود ۶۵ درصد، پسماند آلی و فسادپذیر است که در یک فرآیند تبدیل به کود می شود و ۳۵ درصد آنها نیز به عنوان پسماندهای غیرآلی هستند که بخشی از آن جداسازی و بخشی نیز دفن می شود.
وی با بیان اینکه در کنار پسماند تر حدود ۱۰۰ تن نیز پسماند خشک در شهر اصفهان تولید می شود، تاکید کرد: این پسماندها مجموعه ای از اقلام بازیافتی فلزات، شیشه و … هستند که در فرایند دیگری هفته ای یکبار از در منازل توسط خودروهای مخصوص جمع آوری می شوند.
محمدی ادامه داد: همچنین حدود ۷۰ ایستگاه ثابت بازیافت وجود دارد که بر اساس فرایندهای تعریف شده پسماندهای خشک را از خانواده ها تحویل و نسبت به مدیریت، تفکیک و انتقال این پسماند اقدامات لازم را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن پسماند ساختمانی روزانه جمع آوری می شود، اضافه کرد: این پسماند از طریق کامیون هایی به مراکز دریافت سازمان، انتقال داده شده و اقدامات لازم برای آن صورت می گیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تمام این فرایند حول دو محور اصلی رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده و دیگری حفظ محیط زیست است؛ به جهت حفظ محیط زیست عدم مدیریت این پسماندها می تواند موجب نارضایتی شهروندان یا ضربه به محیط زیست شود که همه تلاش سازمان مدیریت پسماند، تامین و برنامه ریزی برای این دو هدف است.
وی با بیان اینکه بر این اساس از حدود ۶ ماه پیش نقشه راهی در سازمان مدیریت پسماند شکل گرفت که سه محور اصلی برای آن هدف گذاری شد، افزود: نوع فعالیت های توسعه ای، بهبود فرآیندهای اجرایی و بهینه سازی منابع سازمان مدیریت پسماند جهت ارائه بهتر خدمات این سه محور اصلی هستند.
محمدی ادامه داد: در بحث توسعه ای چند هدف از جمله تبدیل پسماند به انرژی و مواد اولیه تعریف شد، پروژه هایی مانند احداث خطوط یک و دو کارخانه تولید کود آلی نیز در جهت بهبود شرایط محیط زیست و فرآیندها، ‌تصفیه شیرآبه و همچنین اقدامات ویژه در راستای آموزش و فرهنگ سازی شهروندان از دیگر اقدامات سازمان بوده است.
وی با بیان اینکه اصفهان سابقه خوبی در زمینه مدیریت پسماند در حوزه شهروندی دارد، اضافه کرد: فرآیندهای بسیار خوبی در زمینه آشنایی بیشتر مردم با مقولات پسماند و تفکیک از مبدا شکل گرفته است که مشارکت خوبی را از سوی شهروندان شاهد بوده ایم. هم اکنون روی لایه های زیرین تر این مشارکت مانند فرهنگ متمرکز شده ایم و امیدواریم با افزایش حساسیت مردم و تغییر نگرش ها شاهد بهبود تغییر رفتار شهروندان باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نکات حائز اهمیت در این حوزه را در هرم مدیریت پسماند، اجتناب از تولید زباله و پسماند، کاهش تولید زباله، استفاده مجدد، بازیافت، تولید انرژی و در مرحله آخر دفن مناسب ذکر کرد و افزود: تمام هدف سازمان در این پروسه به حداقل رساندن دفن و افزایش سلامت شهروندان و محیط زیست است.
وی با اشاره به ۱۲ پروژه شاخص سازمان مدیریت پسماند، تاکید کرد: یکی از پروژه های اصلی سازمان که قرار است در یک بازه زمانی یک تا ۹ ماهه به بهره برداری برسد، در حوزه پروژه های توسعه پایدار، اصلاح شیوه مدیریت پروژه احداث خطوط پردازش پسماند شهری در مجتمع فناوری های زیست محیطی سازمان مدیریت پسماند است که در دستور کار قرار گرفته؛ در این پروژه دو خط جدید قرار است راه اندازی شود تا متناسب با اهدافی که برای این دو خط تعیین شده بتوانیم استانداردهای لازم و به روز را در جهت بهینه سازی کیفیت خروجی برای تولید کمپوست و انتقال برای مراحل بعدی فراهم کنیم؛ این خطوط بر اساس استانداردهای جهانی و روز طراحی شده و با ویژگی های جدیدی در حال اجراست و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آنها باشیم.
محمدی یکی از مهمترین پروژه های سازمان مدیریت پسماند شهرداری را بهره برداری و راه اندازی دستگاه های پایلوت هاضم بی هوازی ذکر کرد و گفت: این دستگاه در کارخانه کود آلی سازمان نصب شده و در مرحله آزمایش است که پس از آزمایش های لازم با توجه به نتایجی که به دست می آید در فاز صنعتی اجرا می شود، تمام شرایط زیست محیطی سازمان پسماند با اجرای این پروژه و تکنولوژی که برای بار اول در کشور انجام می گیرد رعایت می شود. از جهت تولید شیرابه، مدیریت گازهای خروجی و از جهت بهبود خروجی کار که کود کمپوست است این پروژه حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه بهره برداری از کانال ها و لاگون های تبخیری شیرآبه کارخانه کود آلی از دیگر پروژه های سازمان است، تصریح کرد: یکی از معضلات بزرگی که در زمینه حفظ محیط زیست وجود دارد مدیریت شیرآبه ها است که عناصر بسیار مضری در آن وجود دارد و بهره برداری از این کانال ها و لاگون ها کمک بسیاری در جهت مدیریت بهتر این شیرآبه ها می کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی و عمرانی باعث می شود پسماندهای ساختمانی که عوارض زیست محیطی دارد در نقاطی که غیر از آنچه شهرداری تعیین کرده تخلیه نشوند. احداث و بهره برداری از لندفیل پزشکی، احداث و بهره برداری از فاز اول مرحله پیرولیز و خرید یک دستگاه ترنر جهت بهبود فرآیند کود کمپوست هم در راستای موضوع توسعه پایدار در سازمان دنبال می شود.
وی تاکید کرد: نوسازی خودروهای جمع آوری که تحول بزرگی را ایجاد می کند، اصلاح سکوی انتقال و بهسازی زیرساخت های مراکز پردازش، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت اطلاعات آماری، بهره برداری از نخستین نمایشگاه و مرکز آموزش مدیریت پسماند با همکاری آموزش و پرورش، طراحی و استقرار یک اپلیکیشن کامل شهروندی و … از جمله مجموعه فعالیت ها و اقداماتی است که به عنوان پروژه های شاخص، تعریف شده و امیدوارم با بهره برداری از آنها شاهد تحولی بزرگ در زمینه موضوع مدیریت پسماند که یکی از وظایف مهم شهرداری اصفهان است، باشیم.
محمدی با اشاره به استفاده از پروسه جمع آوری پسماند به صورت آنلاین، تاکید کرد: با توجه به رشد تکنولوژی بهبود کیفیت خدمات رسانی بر اساس نیاز شهروندان مورد توجه است، استفاده از ظرفیت اپلیکیشن های شهروندی مورد توجه سازمان قرار دارد و به صورت پایلوت ده درصد جغرافیای شهری به این کار اختصاص پیدا کرده است و امیدوارم بتوانیم در مراحل بعدی کل شهر را با این خدمات پوشش دهیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بر اساس یک نقشه کامل شهری و نیازی که احساس می شود نسبت به توسعه فضاها و ایستگاه ها اقدام می شود، در هر جایی که احساس شود نیاز به افزایش ایستگاه ها وجود داشته باشد این کار انجام می شود. هم اکنون پوشش خوبی وجود دارد و در آینده تا ۵ ایستگاه می تواند افزایش پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به روش هاضم بیهوازی، گفت: پسماند آلی که از مواد فسادپذیر است طی فرآیندی می توانند تبدیل به کود شوند. در روش های بیهوازی در رآکتورهایی بسته سعی می شود و بر اساس استفاده از میکروارگانیزم هایی که وجود دارد این مواد به محصول کود تبدیل شود که می تواند فواید خوبی از جهت زیست محیطی و بهبود کیفیت کود و تبدیل انرژی مورد استفاده داشته باشد. این روش در کشور تاکنون انجام نشده اما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان توانستیم با تکیه بر توان داخلی بخش پایلوت آن‌را بومی سازی کنیم و به دنبال این هستیم اگر بتوانیم نتایج لازم را به دست بیاوریم وارد اندازه های بزرگتر و صنعتی آن شویم که می تواند انقلاب بزرگی در مجموعه پسماند کلانشهرهای کشور باشد.
محمدی در خصوص دفن پسماندهای بیمارستانی، ادامه داد: نسبت به ۶ ماهه سال ۹۸ افزایش ۱۸ درصدی پسماندهای بیمارستانی را شاهد هستیم که نشان می دهد با توجه به کرونا حجم بیشتری از زباله ها به این سمت رفته است که این موضوع وظیفه ما را سنگین کرده است.
وی گفت: متولی پسماندهای بیمارستانی شهرداری نیست اما بر اساس تکلیفی که از سال های قبل مشخص شده شهرداری اصفهان سعی کرده با ایجاد سایتی برای دفن مناسب و اصولی این پسماندها کار را به خوبی انجام دهد. امیدواریم با کمک بیشتری که به سازمان خواهد شد به سمتی برویم که کمترین آلودگی را در حمل و دفن این پسماندها داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، وجود زباله گردها را یکی از معضلات شهری ذکر کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعداد این افراد که به صورت غیرقانونی نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک اقدام می کنند رشد داشته است اما شهرداری اصفهان با کمک نیروی انتظامی، قوه قضاییه و … سعی کرده این فرآیندها را منظم کند؛ استقرار ۷۰ ایستگاه ثابت جمع آوری پسماند خشک در سطح شهر، جمع آوری پسماند خشک از در منازل توسط ۲۰۰ خودروی جمع آوری پسماند خشک، به کارگیری حدود ۳۵۰ مامور از سوی سازمان برای جمع آوری این پسماندها و … از جمله اقداماتی است که سازمان در راستای کاهش حضور این افراد در سطح شهر کرده است؛ شهروندان نیز می توانند در این زمینه مشارکت کنند تا زباله گردهای سازمان یافته مدیریت شوند. سامانه ۱۳۷ شهرداری نشان می دهد در چند شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی شکایات مردمی مواجه بوده ایم.
وی با اشاره به پسماندهای ساختمانی در سطح شهر، گفت: در اصفهان روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می‌ شود که تنها سه هزار تن از آن در محل مناسب دفن می‌شد اما با راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی و نظم دهی به فرایند جمع آوری و تخلیه این پسماندها، شاهد کاهش تخلیه غیرمجاز خواهیم بود.
محمدی تاکید کرد: یکی از اقدامات دیگر ما ایجاد کارگروه فرهنگی پسماند است که کارهای خوبی در زمینه اطلاع رسانی و توجیه شهروندان در حال انجام دارد که نتایج خوبی در زمینه مدیریت و تفکیک پسماند به دست آمده است.
وی با بیان اینکه روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود، افزود: استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی به دنبال این است این هفت هزار تن را مدیریت و در مراکزی که از لحاظ اصولی و زیست محیطی تایید شده تخلیه کند. در آستانه افتتاح این سامانه هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کودی که در سازمان پسماند اصفهان تولید می شود یکی از بهترین و با کیفیت ترین کودهای تولید شده در کشور است، تاکید کرد: در سال حدود ۵۰ هزار تن کود تولید می شود، حدود ۱۵ درصد افزایش تولید کود نسبت به سال قبل داشته ایم که این موضوع به اقتصاد جامعه کمک می کند.
محمدی با اشاره به منابع درآمدی سازمان، اظهار کرد: منابع درآمدی ما از بخش های درآمدی خود سازمان است که ۵۰ درصد درآمدهای سازمان صرف امور جاری و ۵۰ درصد صرف پروژه ‌های سازمان می ‌شود.
وی با اشاره به مدیریت شیرابه ‌ها گفت: میزان تولید شیرابه از پسماندها بین ۱۰ تا ۴۰ مترمکعب است که آلوده‌ترین ماده زیست محیطی به شمار می‌آید، در کارخانه کود آلی دو کیلومتر کانال گذاری در انتهای کارخانه انجام شده و شیرابه‌ ها به لاگون های انتهای کارخانه انتقال می‌ یابد.
وی میزان دفن زباله در روز را حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کل ذکر کرد و افزود: این یک عدد بسیار مناسب در سطح کشور است که در اصفهان در حال انجام است و هدف گذاری این است که این موضوع را به صد درصد برسانیم.