نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: براساس گزارش‌های دیوان محاسبات درباره بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته، ۱۰ شرکت برتر سودده و ۱۰ شرکت زیان‌ده مشخص شدند که شرکت ملی نفت ایران با بیشترین سود و شرکت بازرگانی دولتی با بیشترین زیان تعیین شدند.

به گزارش جارچی اخبار، حجه الاسلام و المسلمین سید محمد رضا تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نشست امروز این کمیسیون گفت: این جلسه با حضور رئیس سازمان حسابرسی برای بررسی گزارش دیوان محاسبات درباره بودجه ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت برگزار شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: براساس گزارش‌های دیوان محاسبات ۱۰ شرکت برتر سودده و ۱۰ شرکت با بیشترین زیان مشخص شدند که شرکت ملی نفت ایران بیشترین سود و شرکت بازرگانی دولتی بیشترین زیان را داشتند، همچنین شرکت های آب و فاضلاب و برق زیر مجموعه وزارت نیرو و برخی بانک‌ها که تکالیف تسهیلاتی ارائه می‌دهند هم در رده شرکت‌های زیان‌ده قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: دیوان محاسبات کشور همچنین پیشنهاداتی را درباره رابطه مالی نفت و بودجه در این جلسه ارائه و اعلام کرد، مبنای برداشت ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت ایران باید بررسی و اصلاح شود زیرا این مبنا چندین سال ثابت مانده و براین اساس فرمول جدیدی برای تغییر این روند پیشنهاد دادند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از بحث‌های زیربنایی موضوع اساسنامه شرکت ملی نفت ایران است که تاکنون توسط هیچ دولتی به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده و این موضوع همیشه مطالبه مجلس بوده است.

میرتاج‌الدینی اظهار کرد: بحث رابطه مالی میان نفت و بودجه هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بررسی شد.