سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصفهان نویدبخش تحقق اثرات مثبت و پویایی در تولید و صنعت است که با ارائه راه حلها برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، بخش فولاد و فعالان اقتصادی، پیشرفت بیش از پیش صنعت و اقتصاد کشور را در پی دارد.

به گزارش جارچی اخبار؛ استان اصفهان از کانون‌های اصلی صنعت و تولید در کشور به شمار می‌رود که بخش قابل توجهی از محصولات در سراسر کشور از این استان به سایر شهرها صادر می‌شود.

تعداد قابل توجه مجموعه‌های صنعتی بزرگ و کوچک و شهرک‌های صنعتی این خط را از لحاظ صنعت و تولید در موقعیت ممتاز قرار داده که در بسیاری از جهات قطب تولید در کشور محسوب می‌شود.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم این منطقه در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد،  اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه این استان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن، نخست و در ذخایر معدنی دوم است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند در صورتی که این استان از لحاظ تولید در موقعیت خوبی قرار داشته باشد بر وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار است چون قطب تولید صنعتی کشور است.

رفع مشکلات تولیدکنندگان اصفهان نیازمند همگرایی

به اعتقاد کارشناسان رفع مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک در این استان نیازمند همگرایی، همکاری، همفکری هماهنگی و از سوی دیگر نهادهاست و به ویژه در زمان افزایش تحریم‌ها از یک‌سو و شیوع ویروس کرونا باید تدابیری برای ارتقای سطح تولید آنها اتخاذ شود.

با هدف توجه و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و توسعه روز افزون،  وزیر صنعت و معدن تجارت به همراه معاونان روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته سفر ۲ روزه به استان اصفهان داشت که  برای  فعالان این بخش نویدبخش بوده است.

علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در نخستین برنامه خود در استان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان در سالن جلسات استانداری حضور یافت.

 

اهمیت هر چه بیشتر تامین مواد اولیه 

نتیجه این جلسه بویژه در صنعت فولاد نمایان بود بطوری که مقرر شد در حوزه فولاد قرار شد بحث تامین مواد اولیه مورد بررسی قرار گیرد و طبق شیوه نامه فولاد که در بورس عرضه می‌شود تامین کالا صورت گیرد.

ناگفته نماند که فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه به شمار می‌رود، این مجتمع با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی است.
شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

وزیر صمت در عین حال گفت: از هر کسب و کاری در راستای اشتغال خرد و تولید حمایت خواهیم کرد تا مشکلات مرتفع گردد.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت سنگینی در اقتصاد بعهده دارد و این در حالیست که ما در شرایط جنگ اقتصادی واقعی و تحریم‌های ظالمانه قرار داریم از این رو باید معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و نهاده‌ها مورد توجه باشد.

رزم حسینی بیان کرد: متاسفانه بدلیل رشد نقدینگی در کشور طی سال جاری و سال گذشته و همچنین در سنوات گذشته باعث شده کالاهای مزیت‌دار در مقاطع مختلف هجوم بیاورد و بازار کاذب بوجود بیاید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری تولید فولاد کشور  ۹ درصد رشد یافته است و براساس شیوه نامه، تمامی محصولات آن قابلیت عرضه در بورس را دارند.

وی سپس در جلسه کارگروه تسهیل با موضوع بررسی مشکلات واحدهای صنایع نساجی و پوشاک استان در محل سالن اجتماعات استانداری این خطه حضور یافت.

خبر خوش برای صنعت نساجی اصفهان

در این جلسه جمعی از فعالان صنعت نساجی استان به بیان مشکلات خود بویژه در زمینه تامین مواد اولیه از پتروشیمی پرداختند و مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی آنها اعلام کرد که در این جلسه مصوب شد که کف عرضه گردد نساجی طبق قطعنامه کمیته تخصصی پتروشیمی بصورت هفتگی رعایت شود تا از هرگونه کمبود در کف عرضه جلوگیری شود، همچنین در این جلسه مقرر شد یک نماینده از انجمن نساجی اصفهان در کارگروه کشوری عضو شود.

صادقی نیارکی افزود: همچنین مصوب شد تا زمانی که تقاضا برای نساجی داخل است کمیته تخصصی پتروشیمی از صادرات به سمت عرضه به داخل اقدام کند.

رزم حسینی وزیر صنعت در این زمینه تاکید کرد که اگر این عرضه‌ها انجام نشد به دستگاه نظارتی گزارش می شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان در بخش نساجی از استان‌های مهم کشور است، حدود ۳۰ درصد از صنعت نساجی کشور در این استان واقع شده است.

 

وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: اصفهان با پیشینه طولانی در حوزه صنعت نساجی فعالیت می‌کند، از این رو مختصر مشکلی در خصوص مواد اولیه در کارخانه‌های نساجی اصفهان وجود داشت که در این جلسه برطرف شد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: افرادی که دستشان آلوده به رانت خواری است رسانه در اختیار و امکانات بسیاری دارند و وزارت صمت برای مبارزه با آنها نیاز به همراهی همه ارکان حکومت دارد.

وی اضافه کرد: امروز جنگ اقتصادی و مبارزه با رانت خواری از سخت‌ترین کارهاست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راه نیاز به همراهی دولت، مجلس و قوه قضاییه دارد تا بتوانیم از آن عبور کنیم.

بررسی مشکلات تولیدکنندگان قطعات خودرو

رزم حسینی خاطرنشان کرد: مشکلات واحدهای تولید قطعات خودرو و خودرو در جلسه امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اصفهان بررسی و مرتفع شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همان روز پس از بازدید از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه در جمع مدیران این شرکت، یکی از برنامه‌های جدید این وزارتخانه را تامین نقدینگی بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: این وزارتخانه در چند ماه گذشته بیش از یکصد هزار میلیارد تومان طرح برای تامین نقدینگی بازار سرمایه و بورس، معرفی کرده است.

تهیه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی در وزارت صنعت

وی یکی از برنامه‌های جدید این وزارتخانه را تامین نقدینگی بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: برنامه وزارت صمت برای ساماندهی و جمع‌آوری بخشی از نقدینگی سرگردان کشور این است که بیش از یکصد هزار میلیارد تومان طرح کامل اقتصادی و کارآمد از جمله طرح یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه یا ۳۰ هزار میلیارد ریالی و دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودرو، فلزات رنگی، نساجی و لوازم خانگی را برای جذب مالی در بازار سرمایه، تهیه کرده است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها که می‌تواند رشد اقتصادی و اشتغال را در جامعه افزایش دهد یکی از برنامه‌های جدی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت افزایش تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امروز میزان نقدینگی در بازار به سه میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پول‌های سرگردان در بازارهای غیرکارآمد در حال چرخش است لذا وظیفه دولت و سیاستگذاران عرصه پول و ارز این است که این نقدینگی را به سمت افزایش تولید و  برنامه‌های تولیدمحور سوق دهند.

رزم حسینی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدنبال رفع قوانین مُزاحم و بورکراسی زائد اداری است و در این راه تلاش خواهد کرد و امیدواریم سایر وزارتخانه‌ها را در این راه همراه خود کنیم تا مسیر کار را برای مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان هموارتر سازیم.

وی اضافه کرد: طرح توسعه مرحله دوم نورد گرم فولاد مبارکه را بسرعت شروع کنید و وزارت صمت و بانک مرکزی هم از این کار حمایت  کامل خواهند کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هر مدیری در هر دوره‌ای باید اثر ماندگار از خود به یادگار بگذارد که هیات مدیره منسجم فولاد مبارکه هم می‌تواند در این دوره این کار را انجام دهد.

رزم حسینی  یادآور شد: مردم اصفهان نقش مهمی در عرصه‌های مختلف تاریخ ایران اسلامی بر عهده داشته‌اند و شهدای نامدار و بزرگی را در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.

وی بیان کرد: فولاد مبارکه یکی از مهمترین صنایع فولادی کشور و خاورمیانه محسوب می‌شود که سنگ بنای آن توسط مدیران پیشین این صنعت نهاده شده است.

 

وزیر صمت تاکید کرد: ثبات مدیریتی در فولاد مبارکه یکی از دلایل اصلی توفیقات امروز این مجموعه محسوب می‌شود و هر بنگاه و سازمانی که از مدیران کارآمد و با ثبات برخوردار بوده، به توفیقات خوبی دست پیدا کرده است.

هیچ محدودیتی برای صادرات محصولات فولادی وجود ندارد

به گفته رزم حسینی هیچ محدودیتی برای صادرات محصولات فولادی وجود ندارد و بر اساس برنامه تدوین شده در سند فولاد با همکاری تشکل‌های اقتصادی، فولادسازان و وزارتخانه، سهمیه‌بندی صادراتی در کمیته مربوطه هم صورت گرفته است و امکان صادرات نیز وجود دارد.

وی افزود: دغدغه‌ای برای صادرات یا تامین هزینه‌ انرژی فولادسازان وجود ندارد و طبق قانون و بر اساس شیوه‌نامه ستاد اقتصادی دولت که کاری خردمندانه و مبتنی بر علم بازار است، کلیه محصولات فولادی باید در بورس، عرضه و مازاد آن به خارج صادر شود.

 

وزیر صمت شامگاه روز پنجشنبه با فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان دیدار کرد.

در اهمیت فعالیت فعالان اقتصادی باید به این موضوع اشاره کنیم که  ایجاد بازار و فضای رقابتی در شرایط اقتصادی فعلی برای مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی ضروری است.

محققان اقتصادی در این خصوص معتقدند که ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های گوناگون برای مشارکت بالاتر بخش خصوصی و سرمایه گذاری حداکثری فعالان لازم است و با برنامه ریزی و هماهنگی های مختلف باید ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان پایین  آورد تا آنها  بتوانند در فضای  کنونی  بهتر  فعالیت کنند.

به اعتقاد آنان سرمایه و جذبه سرمایه ها از طریق بورس راهکار مناسبی برای توسعه به شمار می‌رود البته این موضوع باید در مسیر خود بصورت شفاف و اثربخش به درستی هدایت شود و بتواند به پیشرفت و افزایش تولید منجر شود.

افزایش صادرات به کشورهای همسایه

وزیر صمت در این دیدار گفت: در هشت ماه گذشته صادرات به ۱۵ کشور همسایه ۵۰ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد این کشورها زمینه خوبی برای تحقق این مهم هستند.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: در این همین فرآیند در ماه‌های آینده و تا پایان سال هم افزایش صادرات را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: جلوگیری از رانت خواری و واردات در مقابل صادرات نکته کلیدی و مورد مطالبه فعالان اقتصادی در نشست امروز بوده است.

وی ادامه داد: امروز در اتاق بازرگانی معاونان این وزارتخانه با کمیته‌های اتاق اصفهان نسبت به موضوعات مختلف از جمله تامین ارز، صادرات و مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش واحدها بحث و گفت و گو کردند.

وی اضافه کرد: فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن طرح‌های توسعه‌ای دارند که این مهم در افزایش تولید و صادرات ورق و ایجاد اشتغال منجر خواهد شد.

رزم حسینی بیان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های ممتاز در حوزه صنعت و حوزه صنایع اقتصادی است به همین دلیل مورد توجه مقامات ملی بوده که شاهد پیشرفت آنها بودیم.

افتتاح ۵ طرح‌ صنعتی در اصفهان

بهره برداری پنج طرح صنعتی در گروه صنعتی انتخاب و مجموعه تولیدی اسنوا در دومین روز سفر وزیر به این خطه آغاز شد.

پس از ۱۳ سال وقفه مرحله دوم شرکت حایر تهران(احیای واحد صنعتی غیرفعال مهیا گاز) در مجموعه اسنوا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسوولان استانی و فعالان اقتصادی به بهره برداری رسید.

دستاورد گام دوم شرکت حایر تهران(احیای واحد صنعتی غیرفعال مهیا گاز) بومی سازی و تعمیق ساخت داخل و دانش فنی و تولید لوازم خانگی و کاهش وابستگی خارجی است.

ظرفیت سالانه این مرحله شرکت حایر تهران ۲۸۲ هزا دستگاه لوازم خانگی و تولید سالانه ۲۱ هزار تن اجزا و قطعات فلزی لوازم خانگی است.

میزان سرمایه گذاری برای این فاز ۲۲۰ میلیارد ریال و میزان صرفه جویی ارزی ۱.۵ میلیون یورو است که ۲۴۲ نفر در این مرحله به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت پروژه هوشمندسازی فرآیندهای تولید در این مجموعه افتتاح شد، افزایش قابل توجه رضایت مشتریان، ایجاد تمایز در سرویس دهی، جلب اعتماد و اطمینان بیشتر از جمله دستاوردهای این پروژه اعلام شد.

مجموع ظرفیت سالانه پروژه هوشمندسازی فرآیندهای تولید ۹۲ هزار سرویس است همچنین برای این طرح ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و میزان صرفه جویی ارزی ۱۳۰ هزار یورو است و به صورت مستقیم سه هزار و ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

طرح تعمیق ساخت داخل و افزایش ظرفیت تولید تلویزیون هم به بهره برداری رسید، ظرفیت قبلی این طرح ۵۳۰ هزار دستگاه بود که با افتتاح این طرح ۴۷۰ هزار دستگاه افزوده شد و مجموع ظرفیت سالانه یک میلیون دستگاه است میزان سرمایه گذاری در طرح تعمیق ساخت داخل و افزایش ظرفیت تولید تلویزیون ۱۰۰۰ میلیارد ریال معادل ۳.۲ میلیون یورو است.

میزان صرفه جویی ارزی در این طرح هشت میلیون و ۵۰۰ هزار یورو است و به صورت مستقیم برای ۲۸۱ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

توسعه کیفی و استحکام بدنه لباسشویی، کاهش استفاده از نیروی انسانی، کاهش چشمگیر درصد خطای انسانی در روند تولید قطعات و بهبود زنجیره ارزش از اهداف افتتاح این طرح است.

 

مجموع ظرفیت سالانه این طرح یک میلیون و ۵۷۶ هزار و ۸۰۰ محصول است و حدود ۳۲۲ میلیارد ریال برای این طرح سرمایه گذاری شده است.

افتتاح پروژه تکنولوژی Iot در یخچال‌های ساید بای ساید هوشمند از دیگر طرح‌های افتتاح شده توسط وزیر صمت در مجموعه اسنوا بود.

کنترل محصول لوازم خانگی از راه دور، مخابره هوشمند وضعیت محصول به خدمات پس از فروش، مدیریت آسان مواد غذایی موجود در یخچال جهت جلوگیری از اضطراب مصرف کننده، کاهش مصرف انرژی، افزایش طول عمر محصول از اهداف این طرح است.

مجموع ظرفیت سالانه این پروژه ۲۶۱ هزار محصول است، میزان سرمایه گذاری در این طرح ۲۰۰ میلیارد ریال و میزان صرفه جویی ارزی ۸۶۷ هزار یورو است و به صورت مستقیم ۱۵۰ نفر مشغول به کار هستند.

آغاز عملیات پیش گرم کوره بلند ذوب آهن اصفهان

عملیات پیش گرم کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان روز جمعه در آخرین برنامه کاری سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصفهان آغاز شد.

کوره بلند شماره یک با سیستم بارگیری دو زنگی، نخستین کوره بلند صنعت فولاد ایران با بیش از نیم قرن فعالیت، مورد بازسازی و بروز رسانی اساسی قرار گرفت.

عملیات تعمیرات کوره بلند شماره یک به همراه انجام تغییرات اساسی در برخی از تجهیزات در راستای ارتقای تکنولوژی، سهولت انجام کارها و کاهش هزینه‌ها با استفاده از دانش، توان و همت کارکنان ذوب آهن اصفهان همراه با بومی سازی تجهیزات و ماشین آلات اجرا شد.

 

تغییر سیستم تامین و توزین بار از نوع واگن توزین به سیستم نوار نقاله‌ای، تغییر طرح و تعویض خنک کننده‌های بدنه کوره بلند و اضافه شدن قسمت دماغه‌ای(چکمه‌ای)، تغییر طرح واجرای لوله کشی خنک کننده‌های بدنه کور بلند، تعویض مته و مسدود کننده، عملیات نسوز چینی، عملیات برقی و اتوماسیونی، عملیات ساخت تجهیزات و تعمیرات مکانیکی از اهم فعالیت‌های انجام شده در تعمیرات اساسی درجه یک و بازسازی کروه بلند شماره یک بود.

رزم حسینی در این برنامه با اشاره به افزایش تولید ریل در کشور اظهارداشت: می‌توانیم بگوییم کل ریل کشور توسط ذوب آهن تامین خواهد شد و در آینده مازاد آن صادرات خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به پیشینه ذوب آهن و شرایط بوجود آمده این شرکت را تحت تاثیر قرار داد اما خوشبختانه در سال گذشته و جاری وضعیت خوبی در ذوب آهن حاکم شده است.

بدون شک باید پذیرفت که برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک و رشد سرمایه‌گذاری در نصف جهان به پشتوانه فرصت‌ها و ظرفیت‌های بیشماری که در بخش‌های مختلف این استان وجود دارد، مسیری امن برای حل چالش‌های اقتصادی و تحقق جهش تولید است و باید با برنامه ریزی، اقدامات مناسب، پیگیری و جدیت دنبال شود.