مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: هدف از برگزاری رویداد “در مقیاس قوس” ایجاد گفتمان در ارکان مختلف جامعه و معرفی هرچه بیشتر نماد اصفهان( صورت فلکی قوس یا کماندار) به وسیله نگاه و فرم های نو است.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازاداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی تمیزی با اشاره به برنامه رویداد “در مقیاس قوس”، گفت: این رویداد که در دو بخش یکی انتخاب و نمایش آثار و بخش دیگر جلسات گفتگو پیرامون نمادهای شهری و لزوم برگزاری رویدادهای مرتبط، تعریف و برنامه ریزی شده است در بخش نخست خود با انتشار فراخوانی ملی پیرامون خوانشی معاصر از نماد اصفهان و با در نظر گرفتن اینکه این نماد شهری به سبب ویژگی های تاریخی و اسطوره ای که دارد می تواند بخش های گسترده ای از جامعه را با خود همراه سازد، منتشر شد.
وی تصریح کرد: در این فراخوان از شرکت کنندگان خواسته شده است که با استفاده از سه رسانه پوستر، مجسمه و ویدئوآرت که قابلیت نمایش شهری و عمومی در فضاهای بیرونی را دارند، با نگاهی خلاقانه و معاصر به این نماد طرح های خود را ارسال کنند.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد ایجاد گفتمان در ارکان مختلف جامعه و معرفی هرچه بیشتر نماد اصفهان( صورت فلکی قوس یا کماندار) به وسیله نگاه و فرم های نو است.
آرزو معتمدی کیوریتور رویداد( مدیر رویداد و نمایشگاه گردان) در مقیاس قوس گفت: «فراخوان در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ منتشر شده و مهلت ارسال طرح های اولیه در ابتدا تا ۱۵ آبان ماه بوده است که یک ماه دیگرتا تاریخ ۱۵ آذر ماه تمدید شد. در بخش پوستر ۷۸ طرح ، در بخش مجسمه ۴۶ طرح و در بخش ویدئوآرت ۱۹ طرح دریافت شده است که مقدمات داوری آنها توسط تیم رویداد شروع و اعلام نتایج بعد از داوری نهایی در تاریخ ۱۵ دی ماه خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای هر رسانه حداکثر ۵ طرح برگزیده در نظر گرفته شده که بعد از بررسی و داوری در هر بخش با توجه به کیفیت آثار تعداد قطعی آنها تعیین خواهد شد و چنانچه آثار دریافتی کیفیت های لازم برای نمایش نداشته باشند تعداد کمتری برگزیده خواهند شد.
معتمدی تاکید کرد: داوری بخش ویدئوآرت به علت حضور هر سه داور در اصفهان با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری در موزه هنرهای معاصر در تاریخ ۲۴ آذر ماه شروع می شود. در این بخش طرح ها به صورت پروپزال های متنی شامل شرحی از نگاه شرکت کنندگان به نماد قوس، به همراه شرحی از نحوه ساخت و اجرای ویدئوآرت و اطلاعات فنی اثر است.
وی اضافه کرد: همچنین از شرکت کنندگان خواسته شده است به سبب اینکه رویداد راجع به یک نماد شهری است چنانچه مایل هستند فضاهای شهری که با مفهوم و فرم اثر آنها همخوانی دارد پیشنهاد دهند و امکان پذیر بودن اجرا در این فضاها توسط داوران و تیم رویداد بررسی گردد. نحوه و زمان نمایش آثار منتخب در این بخش متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در بخش پوستر داوری به صورت آنلاین است، ادامه داد: طرح های دریافتی برای داوران ارسال و طی جلسات آنلاینی که برگزار می شود برگزیدگان انتخاب خواهند شد. در این بخش همانگونه که در فراخوان هم ذکر شده پنج طرح توسط داوران برگزیده خواهد شد و با توجه به کیفیت آثار دریافت شده تعدادی نیز به انتخاب داوران برای یک نمایش شهری منتخب خواهند شد که نحوه اجرا و نمایش آنها در شهر و فضاهای عمومی متعاقبا اعلام می شود.
معتمدی گفت: در بخش مجسمه شرکت کنندگان طرح های خود را به صورت پروپزال های متنی شامل خوانش و نگاه خود به نماد قوس و نحوه ساخت، متریال و کلیه اطلاعات فنی و همچنین تصاویر جانمایی و طراحی شده طرح خود را ارسال کرده اند، که داوری در این بخش نیز به صورت آنلاین خواهد بود.
وی افزود: طرح ها برای داوران ارسال و طی جلسات آنلاینی که برگزار می شود با توجه به کیفیت آثار دریافتی تعدادی انتخاب و در خواست ساخت و ارسال ماکت برای دبیرخانه رویداد خواهد شد و بعد از بررسی ماکت ها توسط داوران انتخاب نهایی صورت می گیرد. در این بخش نیز بعد از ساخت و دریافت آثار نحوه و زمان نمایش اعلام خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به پاندمی کرونا اعلام زمان قطعی برای نمایش هر اثر در حال حاضر ممکن نیست. در بخش دیگر رویداد نیز تیم ما در حال آماده سازی یک سری گفتگوهای کوتاه با اساتید و هنرمندان حوزه های مرتبط با رویداد در مقیاس قوس است که چنانچه فضای مناسبی در جامعه برقرار شود بخشی از این گفتگو ها به صورت نشست های تخصصی برگزار می شود و در نهایت نیز تمامی این گفتگوها به صورت کتاب/کاتالوگ منتشر می شود.