مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایراز همسان‌سازی مستمری ۱۲۰ هزار بازنشسته روستایی و عشایر خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، «علی شیرکانی» درخصوص جزئیات این همسان سازی، گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در بیمه افراد هشت سطح حقوقی تعریف کرده است و هر شخص باتوجه به سطح انتخابی خود مستمری دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: به معنای دیگر هر میزان که سطح انتخابی فرد بالاتر باشد، میزان دریافت مستمری نیز بیشتر خواهد بود. به طور کلی پرداخت مستمری در صندوق بیمه به این صورت است که اگر شخصی در سطح هشتدر سال‌های گذشته بازنشته یا مستمری‌بگیر شده بود، میزان حقوق دریافتی او نسبت به شخصی که در سال گذشته بازنشسته شده کمتر است، اما با این همسان سازی همه افرادی که در یک سطح انتخابی بیمه شده‌اند یک میزان مستمری مطابق با سال ۹۹ دریافت خواهند کرد.

افزایش ۵۵ درصدی مستمری‌های سال جاری در مقایسه با سال گذشته 

شیرکانی با اعلام اینکه به طور میانگین میزان مستمری‌های سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، ۵۵ درصد افزایش یافته است، گفت: به دلیل آنکه میزان افزایش مستمری‌ها معمولا با یک نرخ ثابت صورت می‌گیرد، این میزان از نرخ افزایش حقوق پایین‌تر است. برای مثال در سازمان تامین اجتماعی نرخ افزایش حقوق شخصی که ۱۰ سال پیش بازنشسته شده است، نسبت به شخصی که امسال بازنشسته می‌شود کمتر است. این قاعده در صندوق بیمه اجتماعی نیز اعمال می‌شد. اما در پی طرح همسان سازی مستمری‌ها تمام افراد در یک سطح حقوقی یک میزان مستمری دریافت خواهند کرد به عبارتی شاهد یک همسان سازی واقعی در صندوق بیمه اجتماعی هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی درخصوص زمان عملیاتی شدن این همسان سازی نیز گفت: روند همسان سازی برای تمام مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی از ابتدای فروردین ماه سال جاری همراه با مابه‌التفاوت آن محاسبه و در آبان ماه پرداخت شد.

وی تاکید کرد: محاسبات صورت گرفته براساس دستورالعمل‌های هیات امنای صندوق بیمه اجتماعی است و با توجه به شفافیت‌های موجود و تعریف هشت سطح حقوقی در صندوق بیمه اجتماعی تمامی افراد می‌توانند این محاسبات را مشاهده کنند. با این وجود تمامی افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه چگونگی محاسبه و پاسخ به سوالات خود با مرکز ارتباطات مردمی صندوق بیمه اجتماعی به شماره ۴۳۳۵۱ ۰۲۱ تماس بگیرند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر یکی از ارکان نظام جامع تامین اجتماعی ذیل شورای عالی وزارت تعاون است. جمعیت تحت پوشش این صندوق پیش از شروع به کار دولت یازدهم ۶۵۴ هزار و ۱۳۶ نفر بود که این رقم تا در دولت یازدهم و دوازدهم (تا پایان شهریورماه امسال) ۹۵ درصد رشد داشته است و به یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ هزار نفر رسید.

هر فردی از جامعه هدف در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که فاقد پوشش بیمه‌ای دیگری باشد، می تواند با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق بیمه اجتماعی (بیش از ۱۸۰۰ کارگزاری در سراسر کشور)، انتخاب یکی از سطوح درآمد ماهانه و پرداخت حق بیمه سالانه، به عضویت صندوق درآید. البته امکان نقل و انتقال سوابق بیمه‌شده از سایر صندوق­ها و سازمان‌ها به صندوق بیمه اجتماعی و بالعکس نیز برای جامعه هدف وجود دارد.

جامعه هدف این صندوق روستاییان، عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون‌شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی است.