وزیر نفت گفت: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، هیچگاه تولید نفت ایران متوقف نشد.

به گزارش جارچی اخبار، “بیژن زنگنه” امروز (دوشنبه)  در مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان اینکه در تحریم ثابت کردیم که از تلاش دست نمی کشیم و با مجاهدت همکاران راه دیگری پیدا کنیم که توسعه صنعت نفت متوقف نشود، ادامه داد: حتی در صادرات نفت که بیشترین فشارها را دولت ترامپ وارد کرد، صادرات نفت ایران متوقف نشد و ما نشان دادیم زنده و مقاومیم.

وی افزود: حتی در دوران فشار کوید ۱۹ تحریم را بیشتر کرد اما باز هم با قدرت کار را پیش می بریم.

زنگنه تاکید کرد: امیدوارم برای زمستان سال آینده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم.

وی ادامه داد: با حفاری ۵ حلقه چاه در این سکو کار شروع می شود و در ادامه تولید و فراورش ابتدایی آغاز و کار انتقال گاز به خشکی شروع می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از اهداف ما در قرارداد توسعه فاز ۱۱ فشار افزایی بود، گفت: فشار افزایی یک ضرورت حیاتی برای حفظ تولید است.

وی افزود: بعد از خروج طرف‌های خارجی، دو موضوع فشار افزایی در دریا و خشکی مطرح شد و در حال تصمیم گیری هستیم و امیدوارم در ماه های آینده ساخت کمپرسور و توربین توسط شرکت ایرانی برای فشارافزایی آغاز شود.  این توربین و کمپرسور باید متناسب با گاز ترش و مرطوب باشد.

زنگنه تاکید کرد: گزینه های مختلفی که می توانیم برای حفط و نگه داشت تولید در پارس جنوبی داشته باشیم روی میز است.

وی گفت: تولید ایران از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و مجموع تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز می رسد.

وزیر نفت به مصوبه روز چهارشنبه هیات دولت در خصوص رایگان شدن گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این مصوبه گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر می شود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز به دنبال خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه هر کسی بتواند مصرف خود را در ماه های سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گازبهایش ۱۵ درصد کم می شود، گفت: این درآمدی برای دولت ایجاد نمی کند اما بهینه سازی در مصرف را به دنبال دارد.  همچنین اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سال های قبل اضافه کنند کل گازبها ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند.

وزیر نفت تاکید کرد: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه ای پارس جنوبی را باید تقویت کنیم زیرا این میادین از چندین میدان داخل کشور بزرگتر است.

وی ادامه داد: شرکت های پتروپارس و نفت و گاز پارس توسعه میادین فرزاد و بلال را شروع کنند.

زنگنه افزود: توسعه و نگهداشت تولید جزو اولویت های صنعت نفت است.

وی گفت: ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی نیاز است.

مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی  امروز با حضور وزیر نفت برگزار شد.