مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد از سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۱۹۰ میلیارد ریالی این صندوق در ۱۴ طرح تاکنون خبر داد و گفت: در پنج مورد از این طرح‌ها با بازگشت ۳۰ تا ۳۰۰ درصدی سرمایه با موفقیت خارج شده‌ایم.

 

به گزارش خبرنگارجارچی اخباراز یزد : محمد سپهر  یکشنبه ۲۳ آذرماه در نشست مجازی با خبرنگاران که از طریق سامانه برخط خانه مطبوعات استان یزد برگزار شد، صندوق پژوهش و فناوری یزد را اولین صندوق این حوزه در کشور خواند و تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان یزد اواخر سال ۱۳۸۳ با سرمایه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس و راه‌اندازی شد.

 

وی با بیان این که این صندوق یک صندوق عمومی، سهامی خاص و مستقل است، گفت: این صندوق هم‌اکنون با سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریال دارای ۱۷۷ سهامدار از جمله پارک علم و فناوری یزد، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی یزد و دیگر دانشگاه‌های استان، تعدادی از شرکت‌های بزرگ مانند پیشگامان و الگوریتم، سازمان‌های تخصصی و صنفی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌هاست.

 

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد گفت: ۱۴ پروژه خطر پذیر را مورد تایید قرار دادیم و وارد شدیم که نزدیم به ۱۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کردیم و هدف گذاری ما در سال جاری نیز حدود ۳۰۰ میلیارد ریال است.

 

 

وی با بیان این که خوشبختانه صندوق یزد از صندوق‌های پژوهش و فناوری شاخص و موفق در کشور محسوب می‌شود، گفت: تسهیلات مصوب سال گذشته صندوق ۷۰ میلیارد ریال بوده که حدود ۶۰ میلیارد ریال پرداخت شده و علاوه بر این نیز ۲۰۰ مورد صدور انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان از طریق بانک‌های همکار به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است.

 

این مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری خطرپذیر این صندوق در طرح‌های فناور، تصریح کرد: هرچند این نوع سرمایه‌گذاری در کشورمان تقریباً نوپاست ولی دلیل توسعه برخی کشورهای پیشرفته ذکر می‌شود و متاسفانه تا چند سال اخیر حداقل در استان یزد مغفول مانده بود ولی در همین مدت صندوق پژوهش و فناوری استان در ۱۴ طرح ورود کرده که در پنج مورد از آنها با بازگشت سرمایه ۳۰ تا ۳۰۰ درصدی با موفقیت خارج شده است.

 

وی با اشاره به سرمایه گذاری خطرپذیر این صندوق به مبلغ ۱۹۰ میلیارد ریال، از شکست قطعی دو مورد از این طرح‌ها خبر داد و افزود: هفت طرح دیگر نیز همچنان در جریان است و برای امسال نیز هدف‌گذاری صورت گرفته است تا در طرح‌های جدیدی سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد بیان کرد: از ابتدای فعالیت صندوق تاکنون ۳۵۰۰ فقره تسهیلات جمعاً به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان شامل شرکت‌های فناور دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان ، خلاق و استارت‌آپ‌ها پرداخت شده است.

 

وی افزود: سه حوزه فعالیت ما در زمینه تسهیلات، صدور ضمانت نامه و سرمایه گذاری خطر پذیر است که مهمترین فعالیت ما نیز در این حوزه ها سرمایه گذاری خطر پذیر است.

سپهر ادامه داد: در سال گذشته به ۱۸ استان کشور خدمات دادیم و صندوق اصلی ما نیز در یزد است که امیدواریم بتوانیم در سطح کشور اقدامات موثری داشته باشد.