مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: ۹۷ هزار دوز واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف در استان اصفهان توزیع شده است و با ارائه نسخه پزشک و فقط برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای استفاده می‌شود، در این شرایط افراد نباید مراسم شب یلدا را برگزار کنند.

به گزارش جارچی اخبار؛ رضا فدایی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا فقط برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای توزیع می‌شود، اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون که سهمیه دولتی واکسن آنفلوانزا به آن‌ها تعلق نگرفته است، می‌توانند با توجه به توزیع واکسن در دو داروخانه دولتی امام سجاد (ع) و شهید منتظری اصفهان برای دریافت واکسن و تزریق آن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: برای تزریق واکسن آنفلوانزا هنوز دیر نشده است، با توجه به هزینه حدود ۱۹۰ هزار تومانی آن، اگر برای بیماران زمینه‌ای مقدور باشد بهتر است این واکسن را خریداری و تزریق کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به توزیع ۹۷ هزار دوز واکسن آنفلوانزا برای استفاده گروه‌های هدف، تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف از جمله مادران باردار، افراد تحت شیمی درمانی، بیماری‌های خاص مانند هموفیلی و ام اس استفاده می‌شود، این واکسن برای بیماران ام اس همچنان در حال توزیع است.

وی در خصوص توزیع واکسن آنفلوانزا بین کارکنان بهداشت و درمان استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تقریباً ۱۰ برابر سال گذشته واکسن آنفلوانزا بین گروه‌های هدف در استان اصفهان توزیع شده است تا در پاندمی کرونا نگرانی از این جهت وجود نداشته باشد.

فدایی با توضیح اینکه در حال حاضر واکسن آنفلوانزا در دو داروخانه آموزشی امام سجاد (ع) و شهید منتظری اصفهان با ارائه نسخه پزشک و فقط برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای توزیع می‌شود، اضافه کرد: این واکسن در داروخانه‌های استان اصفهان توزیع نشد و تنها در دو داروخانه دولتی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال توزیع است.

احتمال‬ تشدید محدودیت‌ها در شب یلدا

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر اینکه ویروس کرونا هنوز فعالانه در جامعه در گردش است، افزود: همه باید اصول بهداشتی مانند ماسک زدن و شست‌وشوی دست‌ها را رعایت کرده و از حضور در اماکن شلوغ خودداری کنند، بیماری هنوز به صورت جدی و به شکل خطرناکی در جامعه وجود دارد و باید تمام دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا از جمله حفظ فاصله اجتماعی را بسیار جدی رعایت کنیم.

وی گفت: هرگونه سهل انگاری در رعایت نکات بهداشتی باعث بازگشت دوباره به مسیر صعودی ابتلاء به کرونا ویروس و مرگ‌ومیر خواهد شد و اگر مجدداً در وضعیت قرمز قرار بگیریم احتمال تشدید محدودیت‌ها نیز با تصمیم مسئولان ذی‌ربط وجود دارد، مردم باید به طور مستمر مراقب سلامت خود و خانواده باشند.

دورهمی‌های خانوادگی برگزار نشود

فدایی با تاکید بر اینکه تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در اصفهان نسبت به روزهای قرمز کاهش یافته، اما اصل موضوع تغییری نکرده است، اظهار کرد: هنوز مبتلایان جدیدی شناسایی شده و تعدادی بستری می‌شوند و مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا ویروس هنوز متوقف نشده است، البته شدت ابتلاء به کووید ۱۹ مانند گذشته نیست، اما به هیچ عنوان مسئله حل نشده و نیازمند تداوم توجه مردم است.

وی با بیان اینکه در شرایط پاندمی و همه‌گیری نباید به هیچ عنوان مراسم و دورهمی‌های خانوادگی برگزار شود، تصریح کرد: بهتر است در شب یلدا ارتباطات به تماس‌های تلفنی یا تصویری محدود شود، چرا که در حال حاضر تعداد زیادی از موارد ابتلاء در خانواده و فامیل اتفاق می‌افتد، همچنین یک نفر به نمایندگی از کل خانواده مایحتاج خانواده را تهیه کند و گروهی برای خرید و تفریح به خیابان‌ها نروند، عادی انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا نتیجه بدی دارد، برگزاری مراسم شب یلدا زحمت کادر درمان را بی‌نتیجه می‌کند.