وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی و وزارتخانه پیگیر اجرایی شدن سیستم جامع اطلاعات بخش کشاورزی هستند.

به گزارش جارچی اخبار، “کاظم خاوازی” امروز (دوشنبه) در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی که در محل سازمان تحقیقات کشاورزی برگزار شد ، افزود: اکنون بخش کشاورزی از کمبود اطلاعات بخش، کشت بدون برنامه، سرمازدگی و نبود الگوی کشت رنج می‌برد که موجب آسیب‌هایی به بخش است.

وی اظهار داشت: لازم است سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی توسط سازمان تحقیقات کشاورزی پیگیری شده و به سیاستگذار اعلام شود که به‌طور مثال در دو ماه آینده چه اتفاقاتی در بخش کشاورزی می‌افتد؟

خاوازی تاکید کرد: در این سیستم باید واردات، صادرات و تعرفه‌های گمرکی به هم متصل شوند و سازمان تحقیقات برای آنها نسخه‌ای ارائه دهد.

خوداتکایی بیش از ۹۵ درصدی کشور در تولید بذر
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: به‌طور قطع رشد فعلی بخش کشاورزی بدون حضور محققان و پژوهشگران این بخش ممکن نبوده است.

وی افزود: امروز کشور بیش از ۹۵ درصد در تولید انواع بذور به‌جز بذرهای سبزی و صیفی خوداتکایی دارد.

خودکفایی تولید بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بذر سبزی و صیفی دچار غفلت تاریخی شده‌ایم، اما با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فرمان امام‌(ره) تلاش داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی به خودکفایی برسیم.

به گفته وی، بذرهایی که امروز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد حاصل زحمات محققان و پژوهشگران سازمان تحقیقات کشاورزی است.

خاوازی ادامه‌داد: امروز دانشگاه‌ها با سرعت زیادی به این بخش ورود کرده‌اند و ما این امر را به فال نیک می‌گیریم.

 لزوم خروج پژوهشگران از روش‌های قدیمی 

وی با بیان اینکه روش‌های ما بسیار قدیمی است، گفت: بخشی از یافته‌هایی کنونی، حاصل آزاد گذاشتن محققان است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: یکی از ضعف‌های موجود این است که از اتفاقات سطح مزرعه دور هستیم‌، زیرا تعداد اندکی از پژوهشگران در واحدهای تولیدی حضور دارند و نباید آنان را  مجبور کنیم که در یک دایره مشخص فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه باید دست پژوهشگران را باز بگذاریم و محققان نباید محدودیتی داشته باشند، خاطرنشان‌کرد: آنچه به عنوان دستاوردهای خوب از آن یاد می‌کنیم، حاصل ارتباط پژوهشگر با واحدهای تولیدی یا حضور آنان در این واحدها است.

به گفته خاوازی، پژوهشگران خلاق و زرنگی داریم که باید برای آنان فضایی ایجاد کنیم تا خلاقیت‌شان شکوفا شود.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فقط برای ما نیست، بلکه باید فارغ‌التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه‌ها مشغول به‌کار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید روش‌های قدیمی را کنار زده و روش‌های جدیدی برای رفع گرفتاری‌ها فراهم کنیم.

وی در ادامه به نفوذ یافته‌ها و پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بسیار خوبی وجود دارد که به عرصه وارد نمی‌شود، باید شرایطی فراهم شود که این پژوهش‌ها به دست بهره‌برداران برسد.

خاوازی بیان‌داشت: در شرایط تحریم‌ها و نیمایی شدن ارز نهاده‌های اصلی کشاورزی، پژوهشگران می‌توانند به ما راهکار ارائه کنند.

وی ادامه‌داد: سرعت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش هوشمندسازی  از بخش خصوصی کمتر است، انتظار می‌رود این سازمان با بخش خصوصی وارد کار شود و ایده‌های نوین به جامعه تزریق کند.

در این آیین با تجلیل از ۲۹ پژوهشگر برتر بخش کشاورزی، دو سامانه اعلان مخاطرات و توصیه های کشاورزی و استعلام محصولات و نهاده های کشاورزی نیز رونمایی شد.