معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیحاتی ارائه و تاکید کرد در این جشنواره، انتخاب فردی تبدیل به انتخاب فرآیندی شده است.

به گزارش جارچی اخبار، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برپایی سیزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر با توجه به شرایط ناشی از کرونا در پاسخ به مهر گفت: حتماً ما تکلیف خودمان می‌دانیم که به رویدادهای درجه یک مرتبط با هنرهای مختلف، با دیده برگزاری نگاه کنیم، البته این موضوع، ناشی از یک طرح پژوهشی است که دو سال انجام شده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۴۸ جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می‌شد که بیش از ۲۶۰ جشنواره مورد حمایت معاونت هنری بود.

وی ادامه داد: در عین حالی که جشنواره‌ها می‌توانند فرصت باشند، اگر زیادی باشند یا نتوانند اهداف‌شان را محقق کنند می‌توان به عنوان یک تهدید نیز آن‌ها را بررسی کرد. فکر می‌کنم در پاره‌ای از رشته‌ها، تعدد جشنواره‌ها بیش از اینکه فرصت آفریده باشد منجر به نوسانی شده که شاید پالایش و رسیدن به جشنواره‌های ارزشمند و تأثیرگذار، مهم و مؤثر است بنابراین نظام ارزیابی جشنواره‌ها به‌عنوان یک پروژه، انجام شد و جشنواره‌ها دسته‌بندی شدند و رویدادهایی مثل جشنواره‌های هنری فجر بر اساس نمایه‌ای که از عملکردشان استخراج می‌شود، جشنواره‌های تأثیرگذاری شمرده می‌شوند و بنای ما نیز بر این است که این جشنواره‌ها برگزار شوند.

برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌های هنری فجر صورت گرفته، اظهار کرد: دبیران، اعضای شوراهای سیاستگذاری و مشورتی جشنواره‌ها مشخص شده‌اند؛ آیین‌نامه‌هایی که طی سه سال تصویب شد و به اجرا رسید در حال تحقق است و بنای ما بر این است که این ظرفیت هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی، قابلیت اجرا داشته باشند.

حسینی توضیح داد: طبیعتاً اگر شرایط ناشی از کرونا در جامعه رو به بهبود بود، جشنواره‌ها به صورت قابل بازدید هم برگزار شوند اما اگر شرایط دشوار بود ظرفیت مجازی کم از ظرفیت در دسترس نیست کما اینکه پیش از این کشور دچار ابتلاء  به کرونا نشده بود که بگوییم تجربه اجرایی در این زمینه داشتیم و در همین رویدادهایی که در ۱۰ ماه گذشته برگزار شد توانستیم برخی از خطاهای ناگزیر را بشناسیم و سعی بر تصحیح و ترمیم آن‌ها برآییم. برای مثال، برای جشنواره موسیقی جوان و موسیقی نواحی، پاره‌ای از ایرادهایی که متصور بودیم برطرف شد و در همین جشنواره موسیقی نواحی، تعداد افرادی که از طریق مجازی از اجراها بازدید کردند حداقل ۴ برابر وقتی بود که در سالن اجرا وجود داشت.

معیارهای انتخاب دبیر چه بود؟

وی درباره معیارهای انتخاب علی اشرف صندوق آبادی به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: در مورد هر انتخابی می‌توان هم به دید تردید نگاه کرد و هم می‌توان با نگاه مثبت و سوابق، به داوری رسید. خوشبختانه جشنواره‌های فجر، آئین‌نامه‌دار شده‌اند یعنی از رفتارهای سلیقه‌ای دور شدند و به یک نظام متصل رسیدند. پیش از این، مدیرکل مربوطه با معاون هنری به توافق می‌رسیدند که فردی به‌عنوان دبیر انتخاب شود اما این انتخاب فردی تبدیل به انتخاب فرآیندی شده است. درواقع شورای سیاستگذاری تشکیل می‌شود، گزینه‌هایی را مطرح می‌کند و نهایتاً به جمع‌بندی می‌رسند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آیا می‌توان گفت که خوشنویسی در ایران سابقه ندارد یا هنر خوشنویسی باید از مجموعه هنرها حذف شود! طبیعتاً پاسخ منفی خواهد بود. انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک انجمن تخصصی دارای ۳۳۰ شعبه در ایران و خارج از کشور است و گستردگی فعالیتش شاید از بقیه انجمن‌ها بیشتر باشد؛ قدمتش نیز به سال ۱۳۲۹ بر می‌گردد، دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی نیز ۸ دوره برگزار شده است. آقای صندوق‌آبادی نیز به عنوان عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان و یکی از افراد مؤثر در اداره این نهاد هنری بزرگ، سال‌هاست که فعالیت دارد و ایشان غیر از خوشنویس بودن، نقاش نیز است.

حسینی در پایان گفت: بنابراین سابقه علی اشرف صندوق آبادی و توفیق اداره انجمن خوشنویسان در کنار دیگر اعضای شورای عالی انجمن، این امیدواری را نوید می‌دهد که ایشان از تجربه‌شان نهایت استفاده را می‌کنند.