استاندار اصفهان گفت: یکی از سیاست‌های این نهاد از ابتدای مدیریتم در استانداری توسعه کریدور علم و فناوری بوده که این مهم به منصه ظهور رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار؛ منطقه ویژه علم وفناوری مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌هاست که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناوری نو و توسعه، تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد دانایی محور می‌شود.

عباس رضایی روز چهارشنبه در حاشیه بیستمین جلسه اجرایی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری منطقه ویژه علم و فناوری استان در سالن جلسات استانداری در گفت و گو با ایرنا افزود: بحث ما این است که با سیاست‌های اتخاذ شده نوآوری و فناوری‌های جدید در ابعاد و بخش‌های مختلف با شرکت‌های پیشران فناوری داشته باشیم.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در جلسه امروز ۱۳ شرکت پیشران فناوری که در خصوص گلخانه‌ها فعال بودند احصا شدند همچنین از این تعداد ۱۱ شرکت در اصفهان هستند.

وی گفت: منبعد می‌توانیم اصفهان را قطب تامین فناوری‌های مدرن در گلخانه در کل کشور داشته باشیم.

رضایی خاطرنشان کرد: مقرر شد منطقه ویژه علم و فناوری یک گلخانه به عنوان نمونه که مجموع فناوری‌ها در آن گنجانده شده مشخص کند و بخش خصوصی این دستاوردها را مدنظر قرار دهد، البته این مهم نیازمند ترویج و توسعه است.

وی ادامه داد: باید تمام نهادهای مربوطه مانند فنی و حرفه‌ای، مراکز دانشگاه علمی و کاربردی و هنرستان‌ها دخیل شوند تا در جهت اشاعه این تفکر گام بردارند تا استان اصفهان همچنان پیشتاز علم و فناوری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، یکی از مشکلت کشور در ۴۰ سال گذشته را نبود ارتباط میان صنعت و دانشگاه دانست و گفت:  از بودجه‌های دانشگاهی حداکثر استفاده در این زمینه صورت نگرفته است.

گفتمان اقتصادی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند

دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ماموریت منطقه ویژه علم و فناوری این است که گفتمان اقتصادی استان را که در زمان حاضر مبتنی بر صنایع سنگین و آلاینده و صنایع آب بر است به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهد.

کوروش خسروی ادامه داد: یا در واقع سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP ( تولید ناخالص داخلی)استان را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر آب و هوا به شدت آسیب پذیر است، بیان کرد: برای دور کردن این آسیب منطقه ویژه علم و فناوری اقداماتی در دست اجرا دارد.

دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان تصریح کرد: ۶ پروژه فناوری خاص در استان به عنوان فناوری هدفمند مدنظر دارد که در برخی از آن‌ها پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما در جهت توسعه فناوری است، افزود: یکی از این پروژه‌ها فناوری گلخانه‌های خودپایدار است که این فناوری به ایجاد گلخانه‌هایی که حداقل فشار را به منابع آب و انرژی وارد می‌کند ایجاد می‌شود.

به گفته خسروی فناوری گلخانه‌های خود پایدار را می‌توان به سمتی هدایت کرد که مصرف آب و انرژی را به حداقل میزان برسد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خوبی که در سازه صاحب تکنولوژی بوده و از گرمایش زمین استفاده می‌کنند تاکنون شناسایی شدند.

گلخانه‌های خود پایدار، بازی درمانی، ایمپلنت، دور پزشکی، شیرین سازی بدون پساب آب‌های شور و فناوری مدیریت پسماند پروژه‌های پیشران منطقه ویژه علم و فناوری هستند.

۱۳ شرکت‌ فناور شناسایی شده در حوزه گلخانه خود پایدار وجود دارد، فناوری‌های شناسایی شده طراحی سازه گلخانه، بازیافت آب از بخار آب در گلخانه، هوشمندسازی آبیاری گلخانه، اتوماسیون گلخانه، اتاق‌های کشت، انتقال نور خورشید توسط فیبر نوری، استفاده از دمای زمین برای سرمایش و گرمایش گلخانه از جمله پروژه‌های پیشران فناوری گلخانه‌های خود پایدار است.

مصوبه منطقه ویژه(کریدور) علم و فناوری اصفهان در سال ۹۳ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد.

اصفهان پس از استان تهران در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در رتبه دوم کشور قرار دارد.

این شرکت‌ها با گردش مالی یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۳۴ دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند./ ایرنا