معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت:در حال حاضر فضای پژوهش و فناوری کشور متحول شده وحتم دارم که تا یک سال آینده نتایج این تحولات قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش جارچی اخبار، غلامحسین رحیمی امروز در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه مواد و تجهیزات ایران ساخت که به صورت آنلاین در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد گفت:  ۱۰ سال قبل در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به ندرت تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت وجود داشت.

رحیمی گفت: برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، نقش محوری در استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاهها داشته است.

وی با بیان اینکه اعطای تسهیلات به دانشگاهها  موجب تشویق سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی می شود گفت: برای شرکت‌های دانش بنیان هیچ چیز مهمتر از این نیست که بازار مطمئنی برای فروش داشته باشد.

به گفته وی، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مغتمی به ویژه برای دانشگاه‌هایی است که با محدودیت‌های مالی مواجه هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  در حال حاضر فضای پژوهش و فناوری کشور متحول شده و حتم دارم که تا یک سال آینده نتایج این تحولات قابل مشاهده خواهد بود.

رحیمی ادامه داد: همانطور که آموزش تبدیل به یک جریان ملی شد، پژوهش و تولید فناوری نیز تبدیل به جریان ملی خواهد شد .

وی گفت: امروزه نیز شاهدیم که اگر استادی به سمت پژوهش و تولید فناوری نرود، مترود خواهد شد.

معاون پژوهش و فناور وزارت علوم، با اشاره به جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: در سامانه‌ای که برای هفته پژوهش و فناوری پیاده سازی شده است، ۲۶۰۰ فناوری در آن بارگذاری شد که پس از داوری‌های اولیه ۱۴۰۰ طرح شایسته ارزیابی‎های دقیق‌تر شدند. پس از ارزیابی ها در مرحله دوم از میان ۱۴۰۰ طرح، ۸۹ طرح برای رونمایی انتخاب شدند.

به گفته وی، در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۶۹ دانشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری، ۱۸ پژوهشگاه، ۱۵ مرکز رشد و ۵ موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه های اجرایی حضور دارند. همچنین ۱۲۶ طرح از سوی شرکت های خصوصی، ۱۲۸۷ طرح از سوی دانشگاه ها، ۵۴۰ طرح از سوی پارک های علم و فناوری، ۳۷۶ طرح از سوی مراکز رشد و ۲۴۸ طرح از سوی پژوهشگاه ها ارائه شده است.

رحیمی با بیان اینکه ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم  مستقر هستند گفت: از میان ۴۳ پارک فناوری ایجاد شده در کشور ۳ پارک وابسته به دستگاه‌های اجرایی است.