وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال استفاده از منابع ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیاز خود هستیم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شاتا، “علیرضا رزم حسینی” در مذاکره تلفنی با “رخسار پکجان” گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه دوست و برابر هستند که همواره مبادلات گسترده‌ای را در حوزه تجارت در کنار پیشینه تاریخی و تشابهات فرهنگی داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در پنج سال گذشته سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: به خاطر شیوع ویروس کرونا و تاثیراتی که در کسب و کار و تجارت داشته است، حجم مبادلات در ۸ ماهه امسال به ۴.۳ میلیارد دلار رسید که درصدد ارتقای این میزان از تجارت هستیم و ظرفیت‌های لازم نیز وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکره ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور ترکیه در خصوص افزایش مبادلات و استفاده از منابع بانکی ایران در بانک‌های ترکیه گفت : وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران مسئول پیگیری امورات مرتبط با حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم که این مذاکره تلفنی فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور شود.

رزم حسینی با بیان اینکه شرایط بین‌المللی هم اکنون برای ارتقای مبادلات مناسب است، اضافه کرد: امکان گسترده شدن مبادلات در حوزه تجارت را داریم و آمادگی گسترش روابط دو کشور در این حوزه هم وجود دارد.

وی با یادآوری این که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد بین الملل و تجارت دنیا تأثیر گذاشته است، افزود: امیدواریم سطح مبادلات به مرور زمان ارتقا یابد.

وزیر صمت تصریح کرد: مذاکرات و توافقات در خصوص تجارت ترجیحی که در کمیسیون مشترک دو کشور (ماه آگوست) مورد اشاره قرار گرفت را دنبال می‌کنیم تا دو کشور به صورت برد – برد سطح مبادلات خود را افزایش دهند.

رزم حسینی همچنین با اشاره به منابع بانکی کشورمان در بانک های ترکیه گفت: به دنبال این هستیم از منابع ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیاز استفاده کنیم.

وی گفت: اکنون به کالاهای مورد نیاز از جمله گندم، ذرت، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن خام نیاز داریم و در صورتی که این کالاها را کشور ترکیه داشته باشد، علاقمند به خرید از این کشور هستیم و در غیر این صورت علاقمند خرید این کالاها به واسطه شرکت‌های ترکیه هستیم.

همچنین “رخسار پکجان” در این مذاکره تلفنی بر آمادگی کشور خود برای افزایش حجم تجارت میان ایران و ترکیه بر اساس اصل برد- برد و توسعه همکاری ها به خصوص در شرایط کرونا تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه مبادلات و مراودات تجاری، بیان کرد: آمادگی همکاری کامل با ایران را داریم و حجم تجارت میان دو کشور در دوران کرونا و پساکرونا باید افزایش یابد.

وزیر تجارت ترکیه همچنین با اشاره به مذاکره تلفنی با محمود واعظی “رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان”، گفت: آمادگی داریم که راه را برای کارآفرینان و تاجران دو کشور برای افزایش حجم تجارت و مبادلات تجاری اقتصادی، باز کنیم.

پکجان با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور در سپتامبر ۲۰۱۹، بیان کرد: در آن کمیسیون در ۴ مجموعه مرتبط با تجارت و سرمایه گذاری مالی، بهداشت، اجتماعی فرهنگی و حمل و نقل، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و تفاهمات و پروتکل‌های لازم منعقد شد که متاسفانه سه ماه بعد از امضای پروتکل‌ها کرونا شروع شد و امکان اجرای کامل مفاد تفاهمنامه‌ها میسر نشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان اقتصادی دو کشور در آگوست ۲۰۲۰ گفت: در آن نشست اجرای توافقات بیست و هفتمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی که سپتامبر برگزار شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر اجرای کامل آن تأکید کردند.

وزیر تجارت ترکیه همچنین بر اجرای مفاد موافقتنامه تجارت ترجیحی که در ژانویه ۲۰۱۵ به امضا رسید، تاکید کرد.