معاون بهره برداری شرکت با بیان این که در حال حاضر ذوب آهن توان تولید تمام ۲۵۰۰ تن ریل سوزنی مورد نیاز کشور را دارد، گفت: تولید این محصول در راستای کامل شدن سبد محصولات ریلی ذوب آهن و همچنین خودکفایی کشور در تولید انواع ریل است، چرا که وابستگی ریلی پاشنه آشیل کشور است.

به گزارش جارچی اخبار ، مهرداد تولاییان، اظهار کرد: سوزن ریل یا ریل زبانه سوزن مربوط به بخشی است که دو خط راه آهن با یکدیگر تلاقی دارند و قطار از یک خط به روی خط دیگری جا به جا می‌شود، همچنین در ایستگاه‌های قطار و مسیرهای ریلی که دوشاخه می‌شود، ریل زبانه سوزن نقش تعویض خطوط راه آهن را دارد.

وی با بیان این که شکل مقطع این ریل متفاوت و پروفیل آن غیرمتقارن است، گفت: این پروفیل پیش از این در کشور تولید نمی‌شد و یک شرکت، پروفیل آن را از اسپانیا وارد و در داخل تراشکاری و در نهایت ریل زبانه سوزن را تولید می‌کرد، اما اوایل امسال این شرکت در دیدار با ذوب‌آهن پیشنهاد تولید این محصول را داد و مقرر شد مراحل تولید این محصول را بررسی کنیم.

معاون بهره برداری شرکت توضیح داد: از تیر ماه امسال، نزدیک سه ماه طراحی این خطوط ریل انجام شد و در مهرماه غلتک‌های تولید این ریل تراشیده شد و در نهایت آبان امسال موفق به تولید ریل سوزنی در مجموعه ذوب آهن شدیم.

تولاییان وابستگی ریلی را پاشنه آشیل کشور دانست و با اشاره به این که آلیاژ سوزن ریل همانند آلیاژ ریل است، گفت: البته از نظر سطح مقطع شکل، تفاوت هایی از نظر فنی با ریل معمولی وجود دارد که در نهایت موفق به تولید ریل زبانه سوزن شدیم.

وی با بیان این که تمام خطوط راه‌آهن زمانی که با یکدیگر تلاقی و دو خط از کنار یکدیگر عبور می‌کنند از سوزن ریل استفاده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار سوزن ریل در کشور نصب شده که به مروز زمان نیازمند تعمیر و تعویض است البته شاید این تناژ در برابر تناژ ریل تولیدی، عدد آن چنانی نباشد؛ اما با توجه به این که سبد محصولات ریلی ذوب‌آهن کامل می‌شود، شرکت نسبت به تولید آن اقدام کرد.

تولاییان در خصوص این که آیا این مدل ریل برای خطوط مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: اگرچه مدل تولید آن اندکی متفاوت است، اما اگر مشتری وجود داشته باشد ذوب‌آهن توان تولید ریل سوزنی را برای خطوط مترو دارد.