وزیرتعاون ،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۳ میلیون تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی داریم،گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد شریعتمداری» در آئین رونمایی از شیوه نامه و موافقت نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و معاون توسعه اشتغال وزارت کار به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳ میلیون نفر، تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که قطعاً آمار حقیقی فعالین مشاغل خانگی بسیار بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به صورت غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند.

وی پیرامون اثرات مثبت استاندارد سازی مشاغل خانگی گفت: اگر فعالان حوزه مشاغل خانگی اثرات مثبت استاندارد سازی مشاغل خانگی را ببینند قطعاً مشوق دیگران خواهند شد و این امر حتی می‌تواند اشتغال زایی بیشتری را هم به دنبال داشته باشد.

شریعتمداری افزود: استانداردسازی و ارتقای محصولات برای ورود به بازار و ایجاد اعتماد در مصرف کننده قطعاً اندازه بازار مصرف و تولید را افزایش خواهد داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم اکنون بین ۴ تا ۶ درصد است که به راحتی می‌توان این رقم را افزایش داد. همین سهم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲/۵ درصد است که با توجه به شرایط پیش رو و وضعیت کرونا در کشور با توسعه مشاغل خانگی این سهم می‌تواند افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: امروز دنیا از فرصت کرونا برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کرده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، در همین زمینه تولید ماسک، گان و کفش‌های مخصوص در دوران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شریعتمداری همچنین درباره عملکرد مشاغل خانگی برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز گفت: در سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد، بیش از ۲۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و برای بیش از ۳۵ هزار نفر شغل ایجاد شد.

به گفته وی، همچنین برای سال ۹۹ نیز مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی مصوب شد که از ابتدای سال ۹۹ تا آبان ماه سال جاری بیش از ۵ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند که در این بخش نیز بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است.